Wat is er nieuw

Vraagje bodemverwarming

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Joost Lint
  • Startdatum Startdatum
J

Joost Lint

Guest
Hallo ik heb even een vraag betreft het aanschaffen van een bodemverwarming.
Ik zit te twijfelen tussen de bodemverwarming van Dennerle ecoline van 20 watt (voor 120-200l) of van 40 watt (200-400l).
Ik weet niet hoe sterk een bodemverwarming de boel verwarmd en weet dus niet of ik voor de 20 watt moet gaan of de 40 watt, voor een bak van 240 liter? De bodemverwarming dient als bijverwarming. Ik wil de rest van de bak verwarmen met een staafverwarming. Kan ik voor de staafverwarming dan gewoon kiezen voor eentje die geschikt is voor 240l? Of moet ik een lichtere staaf nemen icm een bodemverwarming?

Misschien handig om erbij te vermelden. Er komt geen voedingsbodem in en ik wil fijn grind gebruiken van 2mm. De bak wordt ongeveer voor 2/3 deel beplant.

Alvast bedankt!
 
Ik zou een malletje maken van de bodem va je aquarium en dan uitmeten met een stuk touw wat voor lengte je nodig zou hebben voor de bodem verwarming en dan via hier een keuze maken.
Had vroeger in mijn oude bak ook bodem verwarming en hier ook gewoon een normale staaf in hangen die geschikt is voor de bak.
 
Dat is een goeie tip.
Maar het is dus niet zo dat die van 40 watt te veel of te hard verwarmd?
 
De lengte van de kabel bepaald het vermogen van de verwarming. Dus iedere meter kabel geeft evenveel warmte af.
Het doel van een bodemverwarming is de gehele bodem gelijkmatig verwarmen.
Dus als je met touw je bodem indeeld, dan weet je welke lengte je nodig hebt.
Op de site van Dennerle kun je zien wat de afstand tussen de kabels moet zijn.

Zit er ook een controller bij? Deze zal de bodem verwarmer uitzetten als het water te warm wordt.
Bodem verwarming moet het liefste zo lang mogelijk blijven verwarmen. Anders heeft het geen effect.
 
Hoe langer de kabel des te meer wattages. Eigenlijk best logisch. Ik zal is kijken welke lengte ik nodig heb.
En er zit geen controller bij, dus die zal ik nog moeten aanschaffen.
Bedankt! 🙂
 
Ok� ik heb globaal met een touw opgemeten welke lengte ik nodig heb.
Op de site van Dennerle en in een handleiding die ik heb kunnen vinden op internet staat niet aangegeven (of ik kijk er overheen) welke afstand er tussen elke lus moet zitten. Dus heb ik rekening gehouden met 10 cm.
De lussen heb ik over de diepte van de "bak" gelegd, dus van de voorkant naar de achterkant. Ik kwam daarbij uit op ongeveer 6 meter en 10 centimeter.
Dat betekend dat ik de 40 watt versie nodig heb. Want de warmtekabel is 7 meter van de 40 watt terwijl die van de 20 watt versie 4,9 meter is.
Tenzij de ruimte tussen de lussen groter of kleiner moeten zijn want dan moet ik het even opnieuw nameten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan