Wat is er nieuw

Vraagje m.b.t. vuurgarnaaltjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter JensDB
  • Startdatum Startdatum
J

JensDB

Guest
Hey!

Ik ben net weer begonnen met het op orde brengen van mijn aquarium (drie maanden geleden was mijn aquarium een totale ramp) en ik vroeg me af of ik met het volgende vissenbestand vuurgarnaaltjes kan houden.

2x ancistrus cirrhosus
10x kardinaaltetra
2x apistogramma agissizii red

Zo ja, met hoeveel start ik dan best? 25? Verder heb ik nog enkele vragen:
1. Hoe zijn ze qua onderhoud (sterfte, vervuiling, waterwaarden, temperatuur)?
2. Wat voor voeding eten ze?
3. Houdt de populatie zichzelf in stand? Hoe zit het met de voortplanting?
4. Waar vertoeven ze graag in? Mos?

Onderstaand een foto van hoe mijn aquarium er vandaag uitziet. Net een met mos beplante kokosnoot en een mosbol toegevoegd gezien ik las dat ze dit graag hebben?
soqxqd.jpg

Groetjes, Jens

Hoe er wel rekening mee dat ze veel jonge garnaaltjes zullen snoepen. Maar ja ze kweken wel vrij snel.

Mijn ervaringen:

1. Vuurgarnalen zijn te houden tussen de 22 en 28 graden, zou dus geen probleem moeten zijn in de meeste aquaria. Ze hebben geen heel bijzondere eisen qua waterwaarden, PH tussen de 6,5 en 8,5, hardheid tussen de 8 en 12 dGH, een vrij breed bereik dus. Onderhoud heb ik er zelf nooit aan gehad, ze voeden zich met zo'n beetje al het dode organische materiaal wat ze kunnen vinden in het aquarium (inclusief overleden vissen en soortgenoten), ook als ik ze niet bijvoer doen ze het prima en planten zich inderdaad snel voor. Ze worden maximaal 2 jaar oud, ik heb in ��n jaar tijd nog maar ��n dood exemplaar gezien in m'n bestand van meerdere tientallen. Voor zover mij bekend zijn ze niet bijzonder vervuilend, en helpen juist tegen de vervuiling omdat ze organisch materiaal eten wat anders zou kunnen gaan rotten in de bak.

2. zie boven

3. ik ben ooit begonnen met 5 stuks, maar kan ze na krap een jaar al niet meer tellen, houdt zichzelf inderdaad in stand, je hebt er na verloop van tijd hoogstens te veel in je bak rondlopen dan dat je er snel moet bijkopen.

4. zeker in het begin houden ze van beschutting, bijvoorbeeld tussen stenen, tussen gras/mosachtige waterplanten etc. Je kan ook zgn garnalenbuisjes kopen, maar in mijn ervaring werd daar nauwelijks gebruik van gemaakt door mijn vuurtjes. Naar verloop van tijd zoeken ze nauwelijks nog beschutting als ze weten dat ze veilig kunnen rondlopen. De tetra's en ancistrussen zullen geen probleem opleveren, maar ik denk dat de apistogrammen zo nu en dan een kleiner exemplaar zullen eten.

Garnalen toevoegen aan aan aquarium waar al vissen in zitten is riskant. Het is te rooskleurig dat de kardinaaltetra's geen problemen zullen opleveren want bij het loslaten van de garnalen in het aquarium zullen die absoluut proberen garnalen te grijpen. Bij Apistogramma's blijft het doorgaans niet per se alleen bij kleinere garnalen. Kleintjes krijgen ze zeker te pakken af en toe maar ook volwassen garnalen zijn niet geheel veilig.

Je kan ze al wel houden vanaf een graad of 18. wel is het zinvol te vragen waarop ze zijn gekweekt omdat je anders problemen kan krijgen met de voortplanting en het vervellen.

Je kan er snel teveel van krijgen, maar als je ook vissen hebt dan gebeurt dat niet zo snel. ligt ook aan je bestand natuurlijk.
Apisto s lijken me geen goede metgezellen voor Vuurtjes. Die hebben een behoorlijke bek als het moet en daar passen ze snel in.

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb vandaag pas de visjes aangekocht en zowel de tetra's als de apisto's zijn nog jong. De apisto's zijn nog maar een centimeter of 2, denk persoonlijk niet dat ze nu al een garnaaltje (in ��n keer) zouden kunnen opeten. Toch bedankt voor de tip! Maar als ik er genoeg houd, dan houden ze zichzelf wel in stand vermoed ik? Ook al snoepen de apisto's er later een of meerdere van...

Dus wat denken jullie ervan? Zal ik er een stuk of 25 insteken? Of raden jullie me het toch af? Ik vind het echt wel leuke beestjes. Nog ��n ander vraagje, zit met wat slakjes in mijn bak dus dacht ook nog ��n Helenaslakje toe te voegen. Hoe doet die het met de garnaaltjes?

Groetjes, Jens

Nee dat zal nu niet lukken hoor. Ik heb ook een koppel Caca s en als de man de bek open spert dan kan daar met gemak een garnaaltje in.
Nu zal het nog wel goed gaan maar ja als de Caca volwassen is dan is het afwachten. Ook de combi met de Betta zet ik vraagtekens bij en al helemaal omdat de bak niet echt dicht is beplant.
Ik hoop niet voor je dat de Betta met de Caca zal gaan vechten als ze volwassen zijn.
Je zoekt 3 soorten uit waarbij ik wel wat vraagtekens zet om eerlijk te zijn. Maar goed een ander kan daar anders over denken.
Je moet denk ik wel alvast naar de toekomst kijken en erbij bedenken dat ze snel groot zullen zijn.
Je houdt wel van een uitdaging geloof ik 😉

Je kan ipv de Caca s ook een schooltje Panda s nemen voor de bodem. Die heb ik ook en die zijn ook erg leuk en levendig verder hoor. Ik denk dat de Caca als die volwassen is zowel garnaaltjes kan opeten (vooral de niet volgroeide) als in een gevecht kan raken met de Betta. Vooral als de Caca s een keer gaan nestelen.

Sinds wanneer gaat het Jens om betta's (of ben ik nu echt zo scheel) ?

~ Ivo

Haha, je hebt gelijk. er is nog een topic over een vraag met garnalen en daar had ik willen posten
I am very sorry maar dat van de Betta kun je dan natuurlijk wel vergeten.
Blijft wel een feit dat ik toch de combi met de Caca niet echt gelukkig vind hoor.

het zou ook jammer zijn als achteraf blijkt dat het toch niet goed gaat en dat je 1 van de 2 weer weg moet doen. Er zijn veel andere leuke bewoners voor bij of op de bodem hoor.
Maar ja, het is natuurlijk jou beslissing 😉

Ik heb ook geen caca's... De visjes blijven (twee apistogramma agissizi, 10 kardinaaltetra's en twee ancistrussen), ik wou gewoon weten of jullie er nog garnaaltjes aan zouden toevoegen ook al eten m'n apistogramma's er af en toe eens eentje van. De populatie zal zich wel in stand houden, of niet?

Denk dat er tussen de Caca en de Agissizi niet zo heel veel verschil zal zitten hoor qua gedrag.
Ik denk dat het straks een beetje afwachten is of ze zich in stand zullen houden. Ik heb mn twijfels en dat heeft Ivo ook al aangegeven. Vuurtjes kweken wel erg snel natuurlijk. je vroeg waar ze graag opzitten. Nou dat mos zullen ze best waarderen en helemaal het kleine grut vaak wel.
Ik zie hier dat ze ook graag in grasachtige plantjes zitten.

Ik hoop voor je dat het goed zal gaan als je de keus maakt om de Apisto s en garnaaltjes te combineren. Zo nou heb ik gelukkig niet weer Caca s gezegd 😀 😉.

Nou op goed geluk dan maar 😀 bedankt voor de antwoorden! Tot slot: kunnen de garnaaltjes met een helenaslak of toch beter niet?

Daar hoor je ook verschillende geluiden over soms. Ik heb nog nooit gezien dat ze een gezonde garnaal hebben gepakt in het verleden maar je leest ook weleens anders. ik denk dat het best zal meevallen dus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan