Wat is er nieuw

Vraagje nieuw opgestart aquarium

Steffie115

New member
Lid geworden
18 januari 2025
Leeftijd
43
Goedenavond allemaal,

Mijn nieuwe 40 L aquarium draait nu 1 week. Nu heb ik de volgende vragen:
- moet ik gelijk al weKelijks wat water wisselen, of pas als er bewoners inzitten?
- er zit een soort microfilm, doorzichtige laag om het spiderwood heen. Kan ik dat het beste weghalen of laten zitten?
- er zijn wat slakjes meegekomen met de plantjes. Zullen die doodgegaan tijdens het ontwikkelen van het water? En dan bedoel ik de nitriet/nitraat (?) piek. Of hebben die kans om te overleven?

Bedankt alvast!

Slakjes leven wel verder hoor en de aanslag op het hout hoort bij de opstart. Zelf ververs ik nooit tijdens de opstart maar dat verschilt per persoon.
Je kan ook al de bak is ingedraaid en de bewoners erin komen nog een flinke verversing doen.
Ik verkruimel altijd tijdens de opstart af en toe een heel klein beetje voer.

Met indraaien doe ik hooguit 1x in de week een normale waterwissel.
Geen fan van meer wisselen tijdens opstart, want je gooit steeds een kwak bacterien weg die je juist aan het opbouwen bent.

Het laagje over je hout zijn bacterien zie zich aan het bemoeien zijn met stofjes die in het hout zitten/er uit komen.
Ik laat het altijd zitten want meer bacterien is meer goed bij mij.
Vissen en garnalen zijn er ook blij mee lijkt het, die snoepen er regelmatig van.

Slakjes gaan niet vanzelf dood.
Het enige wat die vanzelf doen is vermenigvuldigen!
Mocht je dus geen slakken in je bak willen haal ze er zo snel mogelijk uit.

Voor zover mijn kennis reikt, moet je alleen met sommige aquasoils regelmatig waterwisselen tijdens de opstart. Een inerte bodem (grint/ zand) hoef je geen water bij te wisselen.

Wat voor bewoners heb je in gedachten?

Voor zover mijn kennis reikt, moet je alleen met sommige aquasoils regelmatig waterwisselen tijdens de opstart. Een inerte bodem (grint/ zand) hoef je geen water bij te wisselen.

Wat voor bewoners heb je in gedachten?
De bedoeling is 5 guppen en wat garnaaltjes.

De bedoeling is 5 guppen en wat garnaaltjes.
Dan kun je de doorzichtige laag (biofilm) o.a. op het spiderwood later zitten hoor, is allemaal voedsel voor als over een aantal weken de garnalen erin gaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan