Wat is er nieuw

Vraagje over cory's

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Misschien een gekke vraag, maar zijn cory's gehecht aan bepaalde individuele soortgenoten of maakt het ze niets uit, zolang het maar soortgenootjes zijn?

Ik zit met een behoorlijk cory-dilemma (sorry dat het een lang verhaal is, ik zal proberen om het zo kort mogelijk op te schrijven).
Mijn corydoras panda zijn een tijd geleden spontaan eitjes gaan afzetten en ik ben de baby cory's in een apart aquarium gaan opkweken. Na een paar maanden kreeg ��n van de baby cory's opeens een wit oog. Deze cory is na een paar dagen overleden. Na een paar maanden gebeurde hetzelfde met twee andere jonge cory's, maar deze hebben het overleefd en zwemmen vrolijk in mijn aquarium rond. Ze hebben nog steeds een duidelijke witte kring in hun pupil, maar verder merk ik niets geks aan ze. Omdat ik me realiseerde dat ik niet genoeg plaats zou hebben, om nog meer van dit soort cory's op te vangen, heb ik besloten om de volwassen dieren te verkopen en een aantal jonge cory's te houden (waaronder de twee cory's met de witte ogen) in de hoop dat deze groep geen eitjes zal gaan afzetten. Ze zitten inmiddels ook in een groter aquarium, waar ik andere vissen in kan houden, die hopelijk een handje kunnen helpen voor het geval dat er toch eitjes komen.

In het aquarium, waar de ouderdieren in zaten, bleken een aantal baby visjes het spontaan overleefd te hebben, waardoor de groep die ik nu heb, groter is dan eigenlijk de bedoeling was (13 in een 80cm aquarium).

Toen ik de volwassen cory's uitgevangen heb, heb ik gelijk andere drijfplantjes in mijn aquarium gezet. De oude drijfplantjes heb ik zo lang in een emmertje met water gezet, voor het geval dat de nieuwe plantjes niet zouden aanslaan. Tot mijn grote verbazing zwommen in dit emmertje na een paar dagen opeens heel veel baby cory's. Er hebben blijkbaar eitjes in de drijfplantjes gezeten en deze komen blijkbaar ook gewoon uit in stilstaand water. Dit is dus de laatste groep baby cory's waar ik voor moet zorgen. Nu keek ik vandaag in het 'kweekaquarium' en zag helaas weer twee kleintjes met dezelfde oogafwijking. De cory's kunnen er prima mee leven, maar ik kan natuurlijk geen andere mensen hiermee opzadelen.

Het grote dilemma is nu wat ik het beste kan doen. Nog meer cory's in 80cm lijkt me geen goed idee. Ik zal dus een aantal van mijn 'eigen' cory's moeten verkopen om plaats voor de cory's met de oogafwijking te maken. Maar hoe vervelend is het voor de cory's als ik de groep uit elkaar haal?
Als ze echt gehecht zijn aan bepaalde soortgenootjes, kan ik misschien beter voor de hele groep (zonder de twee cory's met de oogafwijking) een nieuw huis zoeken, zodat ze bij elkaar kunnen blijven.
 
Ik zou geen oorspronkelijke Pandas verkopen. Het is blijkbaar een mooie groep samen !!! Het gaat om twee visjes met een afwijking? Die kunnen er nog wel bij.
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Misschien nog even voor de duidelijkheid. De oorspronkelijke groep heb ik al een tijdje niet meer (daar heb ik een erg goed huis voor kunnen vinden met heel veel ruimte). Wat ik nu in het 'grote' aquarium zit, is allemaal eigen nakweek tussen de ong. 4 � 5 en 2,5 maand oud. Deze visjes zitten nu al weer bijna 2 maanden samen en hebben dus een nieuwe groep gevormd. Ze gaan meestal hun eigen gang en ik zie niet echt sociale interactie, maar toen ik ze over heb gezet uit de kweekbak en ze even gescheiden waren (omdat ze zich niet allemaal even gemakkelijk lieten vangen) zag ik dat wel heel duidelijk. Daardoor vraag ik me af of ze een voorkeur hebben voor bepaalde soortgenootjes.

Als ik straks 15 cory's heb in 80 cm (in de hoop dat het bij twee baby visjes met een oogafwijking blijft) dan blijven er weinig liters over voor andere vissen, of ik moet over de 1cm vis per liter regel heen gaan. Hoe erg is dat in dit geval?
 
Ik heb even gekeken hoeveel liter een 80 cm bak zou kunnen zijn. De Juwel Rio 125 bijvoorbeeld bevat ca. 125 liter. Ik neem aan dat andere 80 cm bakken ook ongeveer zo veel liter bevatten.
Dus sowieso kan er dan nog wel wat (vis) bij. Een klein scholenvisje als bijvoor H. amandae zou mooi passen. En dan nog wel wat erbij, lijkt me.
Zoek je kleine L-nrs. of juist een of ander koppeltje?
 
Het is inderdaad een Rio125 en naast de cory's zitten er op dit moment al een aantal andere vissen in, die of hier blijven of naar mijn andere aquarium gaan verhuizen als de baby cory's daar uit gaan.
De vis die in ieder geval blijft is mijn L144. Dan zit ik met 15 cory's � 4,5 cm en 1 L144 met (ruim gemeten) 15 cm al op 82,5 cm/liter. Heel veel ruimte blijft er dan niet meer over.

Maar buiten dat ben ik vooral bang dat het niet bij 2 extra visjes blijft (ik heb er nu al 4, waarvan ik me afvraag of ze dit probleem niet hebben) en dan wordt het probleem nog groter. Wat het extra lastig maakt, is dat ik niet weet waardoor dit veroorzaakt wordt. Ik weet zeker dat het cory's van ong. 1,5-2 maanden en ouder niet besmettelijk is, maar bij de hele kleintjes weet ik dat niet helemaal zeker.

Het is een behoorlijk lastig dilemma, want van de ene kant moet ik voor deze visjes zorgen, maar van de andere kant is het ook niet leuk als ik straks mijn 'eigen' cory's hiervoor moet wegdoen en ik blijf zitten met een groep 'spook'-cory's.
 
Cory zei:
De Juwel Rio 125 bijvoorbeeld bevat ca. 125 liter. Ik neem aan dat andere 80 cm bakken ook ongeveer zo veel liter bevatten.

Vergis je niet, netto blijft er maar zo'n 100 liter van over (je vult hem niet tot aan de rand, je filter neemt ruimte (als je binnenfilter hebt natuurlijk) en je bodem/hout/planten ook.

Ik houd rekening met 100 liter om het maximale visbestand in mijn rio125 te bepalen.
 
In het vorige aquarium waar de cory's in zaten, zat ik qua aantal cm vissen hoger dan het bruto aantal liters. Dit kwam omdat er een aantal baby cory's, zonder mijn bemoeienis, in het aquarium op zijn opgegroeid. Ik moet eerlijk zeggen dat dit prima ging en ik met dit visbestand eigenlijk nooit problemen heb gehad.

Nu zit ik weer braaf aan de onderkant van de streep, maar ik vraag me wel eens af wat beter is; echte groeps-/scholenvissen met iets meer soortgenootjes houden zodat ze zich toch prettiger voelen en dan maar iets over het aantal liters heengaan of je hier strikt aan houden...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan