Vraagje over de EI methode

blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Hallo allemaal!

Sinds twee weken draait het aquarium van mijn opa op de EI methode. Reden hiervoor is dat hij last had (heeft) van alg. (Oa slijmalg).

Nu is zijn aquarium ong 100 liter netto (rio 125), dus ben daarvan uitgegaan.

Alleen zijn de algen niet verdwenen.. Ik weet dat dat een kwestie van geduld is, maar slijmalg schijnt een tekort aan nitraat te zijn en zou in een paar dagen verdwenen moeten zijn.

Ik weet niet goed of ik een fout in de berekeningn heb gemaakt. Ik ging uit van beide concentraties 0 en een aquarium zonder co2.
Hij voegt elke dag nu 2 mL easycarbo toe.

Zou iemand voor mij kunnen uitrekenen hoeveel khpo4 en kno3 hij toe moet voegen elke week?

Alvast bedankt!
 
Als hij de poeders gebruikt moet je 4 gr fosfaat en 83 gram nitraat oplossen in 500ml water.
Als hij dan 20ml nitraat geeft en 40ml fosfaat dan zit je op ongeveer 20/2mg/L.
Dat geef ik ook bij de ferplast 80cm.
Van de csm+ zou ik zo n 8ml toevoegen bij gebruik van co2.

Heb je een foto van de alg want ik snap niet wat je met slijmalg bedoeld.
 
O, vandaar! Dan voegt hij nu veels te weinig toe.

De easycarbo is het enige wat hij toevoegt aan CO2. Hij heeft er geen installatie voor.
Ik zal het hem dit weekend vertellen.

Ik heb even op google gezocht, en deze foto's komen in de buurt. Al is zijn alg groen in plaats van dat blauwige.

971639blablabla_0_82_blauwe_alg.jpg

De alg is meer een soort slijmerige laag. Het ziet er zachter uit dan deze foto

581912blablabla_0_82_slijmalg.jpg
 
Dan heeft hij blauwalg waarschijnlijk nu. Dat komt vaak door teveel vervuiling of belasting. Ook een nitraattekort kan de oorzaak zijn.
Ook als je de filter te goed hebt schoongemaakt kan het weleens optreden doordat er te weinig bacteri�n zijn om het vuil om te zetten naar nitraat.
Draait de bak al lang??
 
Ja, al een aantal jaar. Hij heeft altijd last van alg gehad ( de laatste 4 jaar sowieso)
 
Ok, ik zie op de onderste foto dat er ook erg weinig planten in de bak staan.
Voert hij misschien teveel of waren het andere algen die er de laatste jaren aanwezig zijn geweest??
 
O, nee. Deze foto's zijn van internet genomen. Zijn aquarium is juist goed beplant.

Hij had eerst veel last van draadalg en penseelalg. Toen heb ik hem CO2 laten gebruiken (bio) en toen verdween de draadalg. Maar andere leden van de familie hadden er geen vertrouwen in en toen is hij daar weer mee gestopt. Nu heeft hij last van dit soort slijmalg. Ik kan zaterdag een fotootje maken ervan, dat is misschien wel handig.

Hij voert niet veel.
 
Ja een foto is nooit weg hoor. Blauwalg zie je vaak bij teveel belasting of nitraat tekort.
Hij heeft nu dus geen co2 meer begrijp ik. Dan moet hij niet teveel of te lang belichten want anders heb je snel een co2 tekort.
Hier staat eea over de blauwalg:

http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg
 
Bedankt voor de link!

Hij verlicht nu 8 uur per dag, en tussen de middag staat het aquarium 4 uur uit.
Hij heeft wel een overbevolking, daar kan ik niet omheen. Hij voegt nu elke dag 2 mL easycarbo toe.

zaterdag zal ik fotos maken van de algen.
 
Ja de overbevolking kan dus ook zorgen voor extra belasting en misschien teveel belasting van de bak. Wellicht is dat de reden van de blauwalg.
Misschien een idee om je opa te adviseren om het bestand terug te brengen. het is ook voor de vissen denk ik fijner als ze wat meer ruimte hebben.
 
Ik heb al vaak met hem gepraat. Maar dat zit er niet in. Er zitten ook vissen in die niet in 80 cm thuishoren, maar dat maakt hem niet zoveel uit.

Vroeger (lang geleden) had hij ook een aquarium en toen ging alles prima. Ook overbevolkt, maar veel snelgroeiende planten en algeneters erin. Toen had hij nooit last van alg. Juist omdat hij die ervaring heeft dat het allemaal prima ging, vind ik het nu wel sneu dat het maar niet wil lukken.

Hij heeft al veel geprobeerd om ervan af te komen, maar allemaal tevergeefs (ligt er ook deels aan omdat hij het niet lang genoeg probeerde, maar oke)

De laatste twee weken doet hij dus aan EI, maar nog zonder resultaat (maar dat komt dus doordat ik de berekening fout had gedaan.)

Zaterdag pas ik het weer aan en zal ik kijken of hij op dit moment ook snelgroeiende planten heeft.
 
Snelgroeiers nemen wel stoffen op en dat kan helpen. Maar als ik het verhaal zo lees dan denk ik eerder dat de overbevolking de reden is. Misschien ging het vroeger wel goed omdat er toen toch iets andere omstandigheden waren.
Ik herken je verhaal want mn vader is nu 72 en heeft het ook steeds over vroeger en dat het toen wel goed ging.Lastig zoiets dus :).
 
Denk je dat de EI methode zal werken? Ondanks de overbevolking?

Bedankt voor je antwoorden, ik leer er van :)
 
Dat staat daar eigenlijk los van. je doseert de voeding voor de planten en niet voor de vissen.
Je vissen produceren ook wel wat fosfaat meende ik maar dat zal een kleine bijdrage zijn.
 
Fosfaatgehalte was bij hem twee weken geleden 2mg/L.

Zaterdag pas ik het aan. Ik ben benieuwd! Ik verwacht dat het zal helpen, dat deed het bij mij toen ook.

Is het raadzaam weer bio CO2 op te starten en zo ja, hoeveel gram gist en suiker moet er dan in?

Groetjes
 
Ik deed zo n 200 gram suiker en 2.5 gram gist op 1 liter water in een petfles van 1,5 liter.
 
Paste je dat later nog aan? Ik heb ook een petfles van 1,5 liter staan. Dat is vast mooi.

Maar is het raadzaam om dat te doen of kan hij het beste blijven bij zijn easycarbo?
 
Carbo is geen echte co2 maar een soort van vervanger. je kan het wel naast de co2 gebruiken maar het hoeft niet. Zelf gebruik ik alleen co2.
 
Oke, bedankt!
 
Ik heb hem net uitgelegd wat er gaat veranderen. Hij kwam zelf met het idee om de bio-co2 weer op te gaan zetten. Dus dat heb ik hem ook uitgelegd. Maandag begint hij met de nieuwe hoeveelheden. Ik heb foto's gemaakt. Maar ik weet niet of ik die kan uploaden met mijn telefoon. Mijn laptop ligt in Ede, dus de foto's komen waarschijnlijk maandag.

Super bedankt voor je hulp! Je hebt m'n opa weer hoop gegeven dat het goed gaat komen :)
 
Dat kan dacht ik wel via Tinypic. Mooi dat hij het zelf nu gaat opstarten hoor. Zolang alle voeding voldoende voorhanden is en de stroming goed dan kunnen de planten weer goed groeien.
Mocht je nog vragen hebben dan stel je die maar en je mag ook best het anders via de pb doen. Succes alvast en doe je Opa de groetjes ;).
 
Handige site! Hopelijk is t ook gelukt :p


dht9c_vi_x-cAXMwD0lR57wX65P6Sq4N.jpeg



dht9c_vi_x-cAXMwD0lR57wX65P6Sq4N.jpeg




dht9c_vi_x-cAXMwD0lR57wX65P6Sq4N.jpeg


dht9c_vi_x-cAXMwD0lR57wX65P6Sq4N.jpeg


dht9c_vi_x-cAXMwD0lR57wX65P6Sq4N.jpeg
 
Ik zou het hout enzo goed schoonmaken onder de kraan. Alg zoveel mogelijk verwijderen.
 
Dit heeft hij twee dagen geleden gedaan :p

Weet je misschien wat voor soorten alg het zijn?
 
Zie voornamelijk blauwalg en wat bruinalg.
Heeft dan ook vaak te maken met een slechte bacteriecultuur of overbelasting. dat laatste kan dus best in het geval van je Opa.
 
Blauwalg is echt heel lastig om vanaf te komen, ik heb er tijden mee geworsteld.

Uiteindelijk heeft bij mij een of ander kuurtje waardoor mijn water thee werd geholpen., zie mijn Fotoboek ergens in het begin.
http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg

Bovenstaande link kan je misschien wat inzicht geven, alhoewel dit al lang gedaan is door jessicapilon,
 
Ik zou het zoveel mogelijk blijven afzuigen en weghalen. Als de waarden en omstandigheden goed zijn dan moet je Opa er wel weer af kunnen komen.
 
Hallo! Daar ben ik weer.
Gisteren de waterwaarden gemeten. M'n opa haalt zo veel mogelijk de algen van de bodem en de planten.
Gisteren heeft hij de algen van de bodem gehaald, savonds was het begin al weer te zien. We zien nog geen vooruitgang.

Hier de waterwaarden. Ik kan niets geks opmaken, maar ik ben dan ook geen expert :p

pH: 7
kH: 6
CO2: 23mg/L
NO3: 25-30 mg/L
PO4:4 mg/L
temp: 25 graden
NH3: 0
 
je moet dan denk ik toch echt aan de belasting gaan denken. Blauwalg kun je al hebben bij niet meetbare waaarden.
 
jessicapilon zei:
je moet dan denk ik toch echt aan de belasting gaan denken. Blauwalg kun je al hebben bij niet meetbare waaarden.

+1
 
Wat raden jullie me aan om opa te vertellen?

Vissen wegdoen, pomp vaker schoonmaken?

Zou de ei methode nu al zichtbaar effect gehad moeten hebben?

Groetjes
 
Ik mag aannemen dat je Opa de filter goed onderhoud. dat is altijd belangrijk hoor. Ik zou om de belasting terug te brengen het bestand verkleinen tot acceptabele omvang.
Je volgt de EI nu enige weken dus de planten zouden goed moeten groeien als alles voldoende voorhanden is. Bladeren die met blauwalg kampen zullen hierdoor minder goed of helemaal niet goed groeien.
De waarden lijken wel ok, al is de po4 iets aan de hoge kant. Of het moet net na de dosering zijn gemeten. ook zullen de vele vissen voor wat po4 zorgen dus zo raar is dat adan ook weer niet. Op zich is 4mg acceptabel hoor.
 
Het is even wat werk maar als het kan zou ik dagelijks de alg verwijderen en dat stug blijven doen. het is niet de makkelijkste alg om vanaf te komen. Daarnaast ook de oorzaak aanpakken want anders schiet het weinig op ;).
 
Ik zal straks even kijken welke vissen er precies inzitten.
Vissen wegdoen, ik weet niet of hij dat gaat doen.

Zou het stofzuigen en evt vaker schoonmaken ook een beetje kunnen helpen?
 
Ik zelf ben bang van niet want de vissen zorgen door onder anderen de ontlasting voor de hoge belastbaarheid. Dan zou je bijna dagelijks moeten gaan verversen. Het is toch echt wel zinvol het bestand te verkleinen en dat is ook beter voor de vissen. De vissen die dan overblijven krijgen dan weer meer ruimte.
 
Terug
Bovenaan