Wat is er nieuw

Vraagje over eerste beplanting in nieuwe bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter thatlady
  • Startdatum Startdatum
T

thatlady

Guest
Hoi hoi,

sinds gisteren staat hier een aquarium in de woonkamer met aangeplante plantjes, maar nu raken de kleine strengetjes Vallisneria asiatica soms los van de zandbodem (rivierzand), vermoedelijk door de stroming/het aanzuigkorfje. Kan ik misschien een klein steentje aan de voet van het strengetje leggen zodat de plant minder snel losschiet?

Ja dat kan heel goed. Of bijvoorbeeld die kleiringetjes die soms bij de plantjes zitten als je ze koopt. Let er bij de vallisneria wel op dat het beter is als het stukje waar de wortels aan de plant zitten boven de bodem uitkomt

Dankjewel Mariette. Zal een hoop schelen denk ik, heb sinds gisteren al bijna een rimpel-arm ontwikkeld van het zo vaak terugstoppen 😉

Je kunt ook van die "klemmen" kopen waarmee je een plant in de bodem vast kan zetten.
APO verkoopt die ook wel.

http://www.aquaplantsonline.nl/p/1182/j ... enklemmen/

Deze bedoel ik dus.
Kun je ook makkelijk maken van een stukje van dat ijzerdraad met groene mantel erom wat de Action verkoopt. Als de plant zelf meer wortels heeft aangemaakt verwijder je dat gewoon weer.
Zo doe ik het ook en dan ben je voor een paar dubbeltjes klaar.

Dat ziet er handig uit, dankjewel! Zal wel even duren voordat de vallisneria flink wortelt, of niet?

Als je die net in de bak zet dan wil hij eerst nog weleens wat minder worden.
Over enkele weken zal dat allemaal wel goed zijn gekomen denk ik.
Zoals je vast al weet niet de hele wortel in de bodem plaatsen en dan geeft de plant vrij snel wel uitlopers hoor.
De meeste planten moeten wennen aan het verplaatsen.

Hoe vinden jullie die sweet spot bij de planten in het begin, qua diepte van de wortels? Dus dat het vast blijft zitten zonder de vallisneria te diep te plaatsen en zonder dat 'ie elk uur opnieuw geplant moet worden?

Alles eerst zover mogelijk erin drukken en dan na een paar uur ofzo (bij de stengelplanten meestal een dag) er heel zachtjes aan trekken om te kijken of de plant nog iets omhoog komt.

Een kleine update: de waterstroom bleek stiekem te hard voor de planten. Inmiddels heeft alles lekker wortels gekregen en ben ik overgegaan op een grotere bak waar het stromingsprobleem niet meer is en de planten lekker in de bodem kunnen blijven zitten. Supertips van jullie, dommigheid van mijn kant 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan