Wat is er nieuw

Vraagje over extern filter naast intern juwel-filter.

Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Beste allemaal,
Ik heb op dit moment een rio 450 draaien met het interne juwel-filter. Daar zit een bioflow 8 in, met een 1000L/H pomp, het standaardgebeuren, wat er in mee geleverd is.
En ik zit me nu te oriënteren op extra filtercapaciteit, omdat ik het idee heb dat mijn vissen daar baat bij gaan hebben.
Voorlopig dacht ik aan iets als een extern filter wat met het interne filter mee draait, als extra ondersteunende capaciteit, waarbij ik zit te denken om op den duur misschien helemaal over te gaan op een extern filter. Dat kan door nu een 'grotere' te kopen, of later een tweede erbij, zoiets.
Momenteel is mijn oog gevallen op de JBL cristalprofi e1502 greenline. Eentje die qua capaciteit al alleenstaand genoeg capaciteit heeft om de bak te filteren.

Nu is de wereld van externe filters allemaal nieuw voor me. Hebben jullie advies voor me of het verstandig is om in mijn geval een groter extern filter bij te plaatsen, of juist beter om een met een lagere capaciteit mee te laten draaien? En op den duur dan misschien een tweede?
Bestaat er zoiets als 'overcapaciteit'? Kan je 'teveel' filtercapaciteit hebben? Ik lees dat je ervoor moet waken dat de vissen niet in een golfslagbad belanden, is zoiets te regelen, dat je de uitstroom bijvoorbeeld vermindert?
Of, dat ik een minder sterke pomp in mijn bioflow zet?

Ik hoor graag jullie advies, tips, en trucs! Heel hartelijk bedankt vast voor het meedenken!

Hallo Barwaz,

Het is belangrijk om te weten wat voor visbestand je neemt of hebt en of hij beplant is met planten en welk substraat.
Standaard Juwel filter kan prima overweg met een normaal visbestand en beplant aquarium zolang je het Juwel filter op deze manier opbouwd.
Onderste houder geheel vullen met Sera Siporax of HS bactorings in nylon zakken en de bovenste gewoon voor mechanische filtering houden met spons en filtervlies of watten.
Ga je groter vissen houden zoals Maanvissen of Dwerg chiclides dan heb je wel een Extra filter nodig en zou niet kiezen voor de JBL 1502e deze kunnen gaan lekken op de kop.
Wil je het goed aanpakken kan je beter denken aan een Eheim 1200XL als je van plan bent het interne filter te verwijderen of iets kleine Eheim Proffesional serie 4 of 5 600 of 700 als je het interne filter behoud.
Oase Biomaster 850 is ook een optie deze schijnen uitstekend te werken en + de thermo versie zit het verwarmings element er in gebouwd en overigs bij de Eheim 1200XLT zit hij ook al ingebouwd zodat je deze niet in het aquarium hoeft te hangen.
Wil je vervuilers gaan houden zoals Discussen of grotere Africaanse chiclides of sluiers dan kan je gerust aan twee van deze filter gaan denken om 450liter brutto met vervuilers schoon te houden en voldoende biomedia hebt om Ammonia om te zetten die met voeren + uitwerpselen extra het water belast.

@edje555 Heel hartelijk dank voor de duidelijke uitleg en tips! Geweldig!
Vooral ook erg dank voor het alternatieve vuladvies met de siporax/ringen. Ik had me (nog) niet gerealiseerd dat dat natuurlijk ook kan. Wat is de meerwaarde van die middelen, ten opzichte van de (volgens mij zijn het fijnporige) sponzen die er zitten? Ik heb er sinds een poosje al cirax bij in, dat doet voor zover me bekend het zelfde.

Goed aanpakken wil ik het zeker, maar ik moet ook letten op budget. Daarom kwam ik op die JBL uit, bij de hornbach 135 euro, en dan heb je aardig wat capaciteit. Maar, ik snap ook dat goedkoop geen duurkoop moet worden. Ik ga research doen naar de filters die je me hebt aanbevolen. Dank daarvoor!
Wil je vervuilers gaan houden zoals Discussen of grotere Africaanse chiclides of sluiers dan kan je gerust aan twee van deze filter gaan denken om 450liter brutto met vervuilers schoon te houden en voldoende biomedia hebt om Ammonia om te zetten die met voeren + uitwerpselen extra het water belast.
Gaat deze opmerking over die Oase biomaster, of de eheim 1200XL? Of allebei?

Dat ik de filtercapaciteit moet matchen aan wat ik in het aquarium heb, dat begrijp ik, omdat er anders niet genoeg wordt afgebroken/omgezet etc.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is, en wat ik wel graag zou willen weten: bestaat er iets als nadelige overcapaciteit? Kun je bij wijze van spreke gewoon het grootst mogelijke filter nemen (ook al is dat niet per se nodig) en werkt dat even goed? Of komt daar een naar neveneffect van?
Is er een risico aan té veel filtering in je aquarium hebben?

Als het niet uit maakt is het mogelijk voordeliger om nu een sterker filter te kopen met meer capaciteit, dan over een poos een tweede erbij, was mijn overweging. Moet ik nog even goed uitzoeken hoeveel zoiets scheelt.
Erg bedankt voor alle adviezen!

@edje555 Heel hartelijk dank voor de duidelijke uitleg en tips! Geweldig!
Vooral ook erg dank voor het alternatieve vuladvies met de siporax/ringen. Ik had me (nog) niet gerealiseerd dat dat natuurlijk ook kan. Wat is de meerwaarde van die middelen, ten opzichte van de (volgens mij zijn het fijnporige) sponzen die er zitten? Ik heb er sinds een poosje al cirax bij in, dat doet voor zover me bekend het zelfde.

Goed aanpakken wil ik het zeker, maar ik moet ook letten op budget. Daarom kwam ik op die JBL uit, bij de hornbach 135 euro, en dan heb je aardig wat capaciteit. Maar, ik snap ook dat goedkoop geen duurkoop moet worden. Ik ga research doen naar de filters die je me hebt aanbevolen. Dank daarvoor!

Gaat deze opmerking over die Oase biomaster, of de eheim 1200XL? Of allebei?

Dat ik de filtercapaciteit moet matchen aan wat ik in het aquarium heb, dat begrijp ik, omdat er anders niet genoeg wordt afgebroken/omgezet etc.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is, en wat ik wel graag zou willen weten: bestaat er iets als nadelige overcapaciteit? Kun je bij wijze van spreke gewoon het grootst mogelijke filter nemen (ook al is dat niet per se nodig) en werkt dat even goed? Of komt daar een naar neveneffect van?
Is er een risico aan té veel filtering in je aquarium hebben?

Als het niet uit maakt is het mogelijk voordeliger om nu een sterker filter te kopen met meer capaciteit, dan over een poos een tweede erbij, was mijn overweging. Moet ik nog even goed uitzoeken hoeveel zoiets scheelt.
Erg bedankt voor alle adviezen!
Wat de meerwaarde zijn om bij een Juwel intern filter extra te vullen met biomedia geeft een stabielere bacterie cultuur, sponsen kan je dan gewoon uitspoelen onder de kraan al is het beter in een emmer met aquariumwater.
Waneer je het interne filter verwijderd heb je een groter externfilter nodig om deze biomassa kwijt te kunnen en dan is een Oase 850 of een eheim 1200XL echt wel een must.
Je hebt voor 450liter brutto ongeveer 10-16liter filter volume nodig en bij normaal visbestand en beplant en bij sterke vervuilers het dubbele , dach dat een Jumbo XL 8.0 ongeveer 12liter totaal inhoud heeft, dus 6liter biomedia onderin is al wat krap terwijl een eheim1200XL 16liter inhoud heeft dus ruim voldoende.
Oase 850 heeft ook zo 12liter maar gebruik je ook het internefilter erbij dan kom je op 18liter totaal en daar kan je gerust dan Maanvissen of dwerg chiclides mee filteren met voldoende biomassa om de belasting op te vangen.

Hoe groter een filter des te meer biomassa dat een bioload aan kan met x-aantal vissen of grote vissen op x-liter water, je kan eigenlijk nooit overfilteren met al is het filter 10x zo groot als dat het hoeft te zijn alleen je betaalt voor iets wat feitelijk niet wordt benut door de bacterien.
Je moet het zo zien, bacterien in aantal die verantwoordelijk zijn voor de nitrificatie groeien naar de bioload en ruimte die ze hebben, heb je 10visjes zeg 10neontetra's op 450liter dan kan jet het zelfs zonder filter af omdat bodemsubstraat en de planten dan genoeg zijn om Ammonia om te zetten die zo laag is dat het amper meetbaar zal zijn na het voeren van dat kleine beetje.
Zodra je de bioload gaat verhogen met vissen krijg je ook meer bacterien die een plekje op substraat nodig hebben en hoe meer bioload des te meer eten voor dit type bacterien die dan gaan vermedigvuldigen tot het punt dat er voeding is.
Neem je een te krap bemeten filter dan groeien de bacterien maar naar de ruimte die het krijgt in je filter en is die ruimte op dan kan de bacterie kolonie de bioload niet aan en krijg je teveel ammonia in het water en daarna kans op nitriet wat beide schadelijk is voor vissen.

Dus overfilteren bestaat niet enkel teveel debiet en vaak als je overmaat filters neemt hebben deze vaak ook een hoger debiet maar deze kan je ook regelen met kranen er tussen of de electronische versie van Eheim om het debiet wat te knijpen om teveel stroming in je aquarium tegen te gaan zoals bij maanvissen en discussen die er niet zo van houden.
Heb je afrcaanse chiclides das dan mooi meegenomen die houden van stroming en ook barbelen dus het is maar net welk biotoop je gaat opzetten waar stroming een rol speelt bij vissen.

Laatst bewerkt:
Super bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Geweldig! Hier heb ik heel veel aan!

Ik zou nog de tip willen meegeven om niet op één filter te gaan leunen, mocht je bijvoorbeeld besluiten om het interne filter weg te doen. Je kan dan beter twee middelmaten hebben draaien dan één monsterfilter. Mocht er dan eens iets kapot gaan, dan is de ramp met meerdere filters te overzien. Ook is het onderhoud dan om en om te plegen = stabielere filtratie.

Het schijnt dat filtratie veel meer om het lijf heeft dan nitrificatie (NH3->NO2->NO3) alleen. Er zijn allerlei processen aan de gang in zo'n bak, waarbij verschillende bacteriën en andere organismen een rol vervullen. In die zin is het geen slecht idee, ook als we niet precies weten hoe het werkt, om wat extra capaciteit te hebben. 🙂 Liefst natuurlijk op zo'n manier dat de plantjes en de visjes niet de bak uit kolken...

is zoiets te regelen, dat je de uitstroom bijvoorbeeld vermindert?
Of, dat ik een minder sterke pomp in mijn bioflow zet?
Als je een potfilter iets wilt remmen, kun je een kraantje op de uitgaande lijn zetten en dat iets dichtdraaien. Het effect is dan vergelijkbaar met wat je krijgt als je het potfilter een grotere opvoerhoogte geeft; meer weerstand op de pomp. Ik doe dit zelf met opvoerpompen. Uiteraard moet je het niet overdrijven, dat gaat je pomp niet leuk vinden.

Ik geloof dat die bioflow-pompen van Juwel onderling uitwisselbaar zijn? Of dat voor alle uitvoeringen geldt, weet ik niet. Ik kon zelf bij de rio 240 in elk geval mijn 600 verwisselen met een 1000 of een 300 bijvoorbeeld.

Super toevoegingen @Gino88, thanks!

Ik denk ook dat ik een combi ga maken met binnenfilter en een externe erbij. Dus twee, en dan later mogelijk intern er uit en tweede extern erbij.

In die zin is het geen slecht idee, ook als we niet precies weten hoe het werkt, om wat extra capaciteit te hebben. 🙂 Liefst natuurlijk op zo'n manier dat de plantjes en de visjes niet de bak uit kolken...
Ja, liever heb ik ook te veel dan te weinig.
Momenteel hangt het filter van m'n quarantainebak erbij in mee te draaien (in afwachting van een buddy voor m'n goudvis). Dat is een eccoflow 300, wat daar in zit, en dat gaat goed, geen draaimolens of iets dergelijks. Ik zie dat mijn vissen er blijer van worden.

Als je een potfilter iets wilt remmen, kun je een kraantje op de uitgaande lijn zetten en dat iets dichtdraaien. Het effect is dan vergelijkbaar met wat je krijgt als je het potfilter een grotere opvoerhoogte geeft; meer weerstand op de pomp.
Top dat dat kan.
Ik moet de precieze techniek nog allemaal leren 😉 . Dus ik volg nog niet helemaal wat je bedoelt met opvoerpompen, de hoogte, en de weerstand, maar ik wil je vast bedanken voor het advies.

Ik geloof dat die bioflow-pompen van Juwel onderling uitwisselbaar zijn?
Klopt. Daar kan makkelijk een zwakkere pomp in.

De capaciteit van de pomp en de capaciteit van het filter worden meestal als gelijk gezien maar zijn dat natuurlijk helemaal niet
de capaciteit van de pomp is afhankelijk van het vermogen en bepaald de doorvoersnelheid.
op een gegeven moment voegt het nog een keer extra per uur de inhoud van je aqarium door het filter trekken niets extra's meer toe.

De capaciteit van het filter is afhankelijk van het volume aan filtermateriaal en uiteraadt heeft het soort filtermateriaal invloed
als de doorstroom snelheid goed is maar de capaciteit lijkt te laag kan je een filterpot zonder pomp inline zetten om de hoeveelheid filtermateriaal te vergroten.
qua verwarming zou ik ook voor inline kiezen dan houd je de techniek uit elkaar

Top dat dat kan.
Ik moet de precieze techniek nog allemaal leren 😉 . Dus ik volg nog niet helemaal wat je bedoelt met opvoerpompen, de hoogte, en de weerstand, maar ik wil je vast bedanken voor het advies.
Allow me to explain. 😀

Een opvoerpomp is eigenlijk, net als de pomp die in een potfilter zit, een pomp die tegen de zwaartekracht in water het aquarium in pompt. Vaak vanuit een bioloog (losse bak met filtermateriaal) die in de kast onder het aquarium staat.

Zo'n pomp heeft een bepaald aantal liters die het kan voortstuwen onder ideale omstandigheden. Hoe meer hoogte er moet worden overbrugd naar het aquarium, des te meer tegendruk er is van de zwaartekracht (en stromingsweerstand in de slangen). Daardoor vermindert de hoeveelheid water die erdoor komt steeds meer, tot je op een bepaald punt aan de maximale opvoerhoogte zit. Dan komt er niks meer uit. Hier een voorbeeld van een opvoerpomp:

20210310_161500.jpg

Als je een net wat te sterke pomp hebt (opvoerpomp dus of potfilter) kun je de slang die daaraan zit, openknippen en tussen de ontstane uiteinden een kraantje plaatsen. Zoiets als dit gebruik je dan:

20210310_161052.jpg

Je schuift aan twee kanten de slang erover en klaar. Goed vastmaken. En dan is voortaan handmatig de stroming af te stellen:

20210310_160614.jpg

De capaciteit van de pomp en de capaciteit van het filter worden meestal als gelijk gezien maar zijn dat natuurlijk helemaal niet
de capaciteit van de pomp is afhankelijk van het vermogen en bepaald de doorvoersnelheid.
op een gegeven moment voegt het nog een keer extra per uur de inhoud van je aqarium door het filter trekken niets extra's meer toe.

De capaciteit van het filter is afhankelijk van het volume aan filtermateriaal en uiteraadt heeft het soort filtermateriaal invloed
als de doorstroom snelheid goed is maar de capaciteit lijkt te laag kan je een filterpot zonder pomp inline zetten om de hoeveelheid filtermateriaal te vergroten.
qua verwarming zou ik ook voor inline kiezen dan houd je de techniek uit elkaar
Wat fijn dat je dit zo voor me uiteen zet! Dank je wel!

Ik heb hierdoor twee nieuwe vragen gekregen!
- Wat is het beste filtermateriaal? Is dat afhankelijk van je situatie, of is er iets wat daadwerkelijk altijd beter bacteriën huisvest dan wat anders?
- Ik ken de term inline niet! Ik heb het even snel gegoogled en ben niks wijzer! Heeft iemand een link voor deze inline-noob waar ik een en ander kan leren over wat het is en hoe het werkt? Alvast veel dank!

Allow me to explain. 😀
Jaaa, graag! Dank je wel! Held! Super ook met de plaatjes erbij!

Zo'n pomp heeft een bepaald aantal liters die het kan voortstuwen onder ideale omstandigheden. Hoe meer hoogte er moet worden overbrugd naar het aquarium, des te meer tegendruk er is van de zwaartekracht (en stromingsweerstand in de slangen). Daardoor vermindert de hoeveelheid water die erdoor komt steeds meer, tot je op een bepaald punt aan de maximale opvoerhoogte zit. Dan komt er niks meer uit
Juist. Ik snap het principe nu. Ik heb een opvoerpomp, daarmee pomp ik m'n aquaria leeg met het verversen. Daar merk ik ook inderdaad een limiet aan de hoogte die hij kan overbruggen.

Je zet er dus gewoon een regelaar tussen waarmee je de doorstroming af remt.
Dat doe je dus, als ik je goed volg, op de inlet, dus aquarium > slangetje met die regelaar > deel twee van het slangetje naar je potfilter, en dus niet de outlet? Dus je reguleert de stroom wanneer het er in gaat, en niet wanneer het er uit gaat?

😀

Dat doe je dus, als ik je goed volg, op de inlet, dus aquarium > slangetje met die regelaar > deel twee van het slangetje naar je potfilter, en dus niet de outlet? Dus je reguleert de stroom wanneer het er in gaat, en niet wanneer het er uit gaat?
Dit gedeelte had ik niet goed uitgelegd. 🙂 Het kraantje kun je het beste op de outlet doen, dus ná de pomp. Als je het andersom doet, krijg je het risico dat de pomp te weinig water heeft om goed z'n werk te doen. Kan je o.a. "cavitatie" krijgen. (Dit voert ons naar geavanceerde filterkennis. 😛)

Wat is het beste filtermateriaal? Is dat afhankelijk van je situatie, of is er iets wat daadwerkelijk altijd beter bacteriën huisvest dan wat anders?
Hier is heel veel discussie over mogelijk. Bacteriën groeien in principe overal op. Het ene medium heeft meer beschikbare oppervlakte per liter volume dan het andere. Het is dan afhankelijk van je budget en je filterdoelen of je per se voor het neusje van de zalm zou moeten/willen gaan. 🙂

Met doodgewone filterspons is het eigenlijk al prima! Dat heeft een grote capaciteit en hoeft niet duur te zijn. Het is wel altijd aan te raden, om dichtslibben te voorkomen, een voorfilter te gebruiken. Dat kan zo simpel zijn als een stuk spons om de intake van je filter. Die spoel je dan elke keer dat je je bak onderhoudt even uit. Het filter zelf blijft de ergste shit dan bespaard. ^^

Dit gedeelte had ik niet goed uitgelegd. 🙂 Het kraantje kun je het beste op de outlet doen, dus ná de pomp. Als je het andersom doet, krijg je het risico dat de pomp te weinig water heeft om goed z'n werk te doen. Kan je o.a. "cavitatie" krijgen. (Dit voert ons naar geavanceerde filterkennis. 😛)
Dank je voor de extra uitleg! Ik snap 'm! Makes sense ook!
Cavitatie, heb ik net even opgezocht en kwam via dit topic op deze uitleg, dus ik denk dat ik het principe wel ongeveer snap.

Met doodgewone filterspons is het eigenlijk al prima! Dat heeft een grote capaciteit en hoeft niet duur te zijn. Het is altijd aan te raden, om dichtslibben te voorkomen, een voorfilter te gebruiken. Dat kan zo simpel zijn als een stuk spons om de intake van je filter. Die spoel je dan elke keer dat je je bak onderhoudt even uit. Het filter zelf blijft de ergste shit dan bespaard. ^^
Dank je wel voor deze toelichting ook! Die filtersponzen is wat ik (in combinatie met cirax) overal in heb zitten nu. Dat voorfilter-principe is me ook helder; juwel heeft daar allemaal van die prefab filterwatten voor bijvoorbeeld. Met dezelfde gedachte, dat dat het ergste troep van je eigenlijke spons af houdt.
Wat is het voordeel van die keramische ringen?

inline betekend in dit geval dat je de verwarming tussen in de waterstroom vanuit het filter zet
Dank!
Op dit moment heb ik een element in mijn binnenfilter zitten, dat houd ik ook zo want doet wat het moet doen, ben er tevreden over. Maar is dat dan ook inline?
Je had het over een filterpot inline zetten, moet ik me dan voorstellen dat je je doorstroom van je huidige pomp met overcapaciteit dan gebruikt (dus doorlust) naar je extra filterhuis, dus eigenlijk een extra schakel in de keten maakt op die manier?

Wat is het voordeel van die keramische ringen?
Ze houden weinig vuil vast. Zeker met een voorfilter kun je keramische ringen vaak lange tijd onaangeroerd laten.

Daar staat helaas tegenover dat keramische ringen weinig capaciteit hebben. Een (niet verstopte) filterspons kan 5 tot 10 keer meer bacteriën huisvesten. Zie "in depth discussion" op deze pagina.

Als je al ingedraaide ringen hebt liggen en je hebt een beperkt budget, zou ik ze ook weer niet linea recta weggooien. Het is niet direct zo dat je vissen nu doodgaan. 😉 Maar als je echt gaat letten op efficiëntie per kubieke centimeter, dan zijn er betere opties. Zie ook de kleurrijke tabel in het genoemde tekstgedeelte.

Zie "in depth discussion" op deze pagina.
Oh yes! Leesvoer! Dank je wel!
Heldere uitleg weer. Top. Ik heb nu geen ringen er in. Naast spons alleen cirax. Ik ga lezen of dat, met de kennis van straks, verstandig was. Dank!

Dank!
Op dit moment heb ik een element in mijn binnenfilter zitten, dat houd ik ook zo want doet wat het moet doen, ben er tevreden over. Maar is dat dan ook inline?
Je had het over een filterpot inline zetten, moet ik me dan voorstellen dat je je doorstroom van je huidige pomp met overcapaciteit dan gebruikt (dus doorlust) naar je extra filterhuis, dus eigenlijk een extra schakel in de keten maakt op die manier?
ja klopt. je kan die extra pot bijvoorbeeld vullen met watten en schuim en als voorfilter gebruiken.
de pot met de pomp zet je er dan achter en vul je helemaal met biologisch filtermateriaal

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan