Vraagje over groene algen op hout

M

MarlonnekeW

Guest
Ik heb nog ergens een klein aquarium staan, wat ik de komende tijd helemaal opnieuw wil inrichten als garnalenbak. In dit aquarium zitten twee stukken (waarschijnlijk mopani)hout die helemaal bedekt zijn met een groene aanslag. Het lijkt me een soort alg, al is het niet pluizig of harig en als ik op groene alg zoek dan kom ik alleen maar plaatjes van andere soorten algen tegen.

Zo ziet het er uit:
_MG_1422_web_zpslzcapvip.gif


Door de herinrichting zijn deze stukken hout nu min of meer over, maar ik zou ze wel in een ander aquarium kunnen 'hergebruiken'. Mijn vraag is nu, is dit verstandig of loop ik het risico dat dit aquarium ook helemaal onder deze alg komt te zitten?

Ik heb een aantal L-nummers (Ancistrus en Panaqolus maccus) en garnalen, die helemaal gek zijn op algentabletjes. Zouden die ook nog iets aan dit hout kunnen hebben als lekkernij/voedsel?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Kun je het met de vingers makkelijk eraf wrijven??
 
Als ik er met een vinger overheen wrijf, krijg ik het niet los, maar met m'n nagels lukt dat wel. In het kleine aquarium zit deze 'alg' op meer plekken, b.v. ook op de filterbehuizing en het uitstroompijpje.
 
Ja dat is dan groenalg en dat kan verder weinig kwaad.
 
Gewoon in je bak doen,maak je de garnalen en andere diertjes die graag groenvoer hebben helemaal blij mee! ;)
 
Fijn!
Ik moet zeggen dat ik het ook wel mooi vind, dus als het geen kwaad kan, zou ik het zonde vinden om ze niet te gebruiken.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
 
Veel mensen doen er moeite voor om dit op hun hout of steen te krijgen.
 
Klopt Ton,zou de stenen in mijn bak graag met zo'n laag willen zien!
 
Zo moeilijk was het niet, een Aqua20 met een hele simpele spaarlamp erboven in een vrij lichte kamer (raam op het zuiden) ;)
 
John en Ton gaan nu direct een verstraler boven de bak hangen :D ;)
 
Dan zal je zien dat er hier allemaal draadalg oid ontstaat! ;)
 
Haha, ja dat is het nadeel dan weer en vandaar dat ik niet zo n liefhebber ben van veel licht.
 
Of je start een algenkweekbakje op. Ik denk niet dat veel mensen dat zullen hebben ;).
 
Als je alg wilt valt dat niet mee,ik weet het uit eigen ervaring. Wil je geen alg,ben je soms de wanhoop nabij.Rare jongens die algen.
 
Ja ik doe ook alle moeite om die algen buiten de bak te houden. Ik heb daar echt zo n hekel aan. Maar goed sommige mensen vinden het mooi en dat moet ieder voor zich ook bepalen verder ;)
 
Yupz,ik was ook zo. Maar ik ben om,decoratieve alg. Ook een hele kunst omdat goed te sturen.
 
Ligt het ook niet heel erg aan je visbestand hoe je hier tegenaan kijkt?
Mijn Ancistrus claro zitten op dit moment in een aquarium met alleen garnalen en waren de afgelopen dagen niet erg in hun pleco-tabletjes ge�nteresseerd (wat op een bepaald moment best lastig gaat worden). Nu zijn ze al een hele tijd op het bealgde stukje hout aan het 'grazen', samen met een aantal garnalen. Dan zijn algen opeens heel erg fijn ;).
 
Bij mij is het ook niet voor de mooiheid idd maar puur voor de bewoners die graag bealgde dingen afslobberen.
 
Voor mensen die vissen hebben die graag algen lusten is het mooi als je wat alg hebt.
Ook kun je algen voertabletten gebruiken.
 
Ze krijgen regelmatig 100% spirulina tabletjes, maar deze algen zijn duidelijk favoriet, zowel bij mijn garnalen, die de spirulina helemaal niet lekker lijken te vinden, als bij mijn Ancistrus sp 4, claro en P. maccus.
Er is nog geen seconde geweest dat er niet iemand aan het 'grazen' was.

Het voordeel is ook dat de dieren zelf het tempo bepalen waarop ze eten (het bederft niet), terwijl algentabletjes maar een bepaalde tijd kunnen blijven liggen.

Is dit dezelfde alg die je kunt 'kweken' door b.v. stenen in een bakje water bij het raam te zetten? Want dan ga ik dat binnenkort zeker een keer proberen ;).
 
Je hebt heel erg veel soorten algen maar ook dat zijn dan de groene die je kweekt.
 
Bedankt!

Ik denk dat ik hier maar snel mee aan de slag moet gaan, want dit is hoe hetzelfde stuk hout er vanochtend uit zag (minder dan 24 uur later):

_MG_1425_web_zpsmjmjjunu.gif


Dit is het werk van 1 Ancistrus sp4/L144 en 3 Panaqolus maccus. Ze doen hun 'bijnaam' algeneters dus wel eer aan.
 
Terug
Bovenaan