Wat is er nieuw

Vraagje over indraaien...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Emine
  • Startdatum Startdatum
E

Emine

Guest
Hallo allemaal, mijn aquarium staat nu al 3,5 week in te draaien. Heb sinds een week mijn druppeltests binnen voor die tijd heb ik het eens in de week met teststrips gemeten. Maar tot nu toe meet ik nog geen nitriet of nitraat.

Vandaag mijn waterwaarden gemeten;
NO3 = 0
NO2 = 0
Gh = 9
Kh = 9
Ph = 8

Wordt er nog geen nitraat aangemaakt en moet de nitrietpiek nog komen? Dus gewoon nog ff geduld of...
Wordt de aangemaakte nitraat weer door de planten opgenomen waardoor ik het niet meet?
Kan ik nog wat doen of moet ik nog steeds geduldig wachten? Kunnen jullie mij adviseren??.

Dit gevraagd te hebben even het volgende ter info(misschien niet allemaal even relevant maar voor t totaalbeeld)
Het gaat om een juwel rekord 800 met twee keer 18w juwel day lite.
Bodem zwart aquarium zand van hornbach.
Redelijk beplant een een stukje spiderwood erin. Ik voeg wekelijks van easy life ferro en profito. Bij de echinodorus en rode planten root sticks van easy life.( de planten doen het niet super kreeg als advies om co2 toe te voegen, maar dat is weer een ander punt ben ik bang).

Vanaf week 1 heb ik elk week een beetje voer verkruimeld in het water. Week 2,5 heb ik de nitrax spons vervangen met cirax van juwel. De groene spons heb ik op maat geknipt goed uitgespoeld en ipv koolstofspons in de filter terug gestopt.


uuZWFRhjaRn_9G_81-VY62mD92eziJdI.jpeg
 
Hallo Emine,

Mooi bakkie!
Heb dezelfde bodem :thumbs:

Allereerst kun je beter met druppeltesten meten, die teststrips zijn niet nauwkeurig.
Verder meet niet iedereen een nitrietpiek.

Ik zou zeggen schaf een druppeltest aan, meet je waterwaardes en wacht nog een week of 2 af (zorg ervoor dat er geen nitriet aanwezig is in het water), daarna eerste groep visjes erin zetten, nog niet teveel natuurlijk.
 
Emine, de groene spons is de nitraatspons.

Heb sinds een week mijn druppeltests binnen. zegt hij, Max.

Dus Emine, druppels meten. 😀

Zet er een appelslak , die zorgt ook voor vervuiling.
 
Bertus zei:
Emine, de groene spons is de nitraatspons.

Heb sinds een week mijn druppeltests binnen. zegt hij, Max.

Dus Emine, druppels meten. 😀

Zet er een appelslak , die zorgt ook voor vervuiling.

Oja, verkeerd gelezen. Top
 
Max_Aquarium zei:
Bertus zei:
Emine, de groene spons is de nitraatspons.

Heb sinds een week mijn druppeltests binnen. zegt hij, Max.

Dus Emine, druppels meten. 😀

Zet er een appelslak , die zorgt ook voor vervuiling.

Oja, verkeerd gelezen. Top
:thumbs:
 
Bedankt Max!

Ik meet nu idd sinds een week met druppeltest van sera. Wanneer is het punt dat je kan zeggen nu ga ik er wat visjes in doen? Moet je dan wel al no3 meten?

@ Bertus; ik heb de groene spons wel helemaal uitgespoeld tot er niets meer van dat witte smurrie wat erin zat over was. Ik dacht dat ik m dan nu als gewoon filterspons zou kunnen gebruiken. Beter van niet?
 
Emine zei:
@ Bertus; ik heb de groene spons wel helemaal uitgespoeld tot er niets meer van dat witte smurrie wat erin zat over was. Ik dacht dat ik m dan nu als gewoon filterspons zou kunnen gebruiken. Beter van niet?
Je weet niet wat dit betekend voor de werkzaamheid.. dus of het nog nitraat uit je water haalt.
Beter is vervangen voor gewone spons.. vaak kun je in tuincentra een metertje blauwe mat kopen voor 10-15 Euro.. ben je meteen klaar voor een leven lang 😉
 
kellemes zei:
Emine zei:
@ Bertus; ik heb de groene spons wel helemaal uitgespoeld tot er niets meer van dat witte smurrie wat erin zat over was. Ik dacht dat ik m dan nu als gewoon filterspons zou kunnen gebruiken. Beter van niet?
Je weet niet wat dit betekend voor de werkzaamheid.. dus of het nog nitraat uit je water haalt.
Beter is vervangen voor gewone spons.. vaak kun je in tuincentra een metertje blauwe mat kopen voor 10-15 Euro.. ben je meteen klaar voor een leven lang 😉


In dat geval beter grove filtermat of een fijne kiezen?
 
Zelf gebruik ik nagenoeg altijd een medium tot grove soort.. niet te fijn ivm met te snelle verstopping, voor het opvangen van fijn vuil gebruik ik fijne filterwatten.
 
Vooral de eerste 2 maanden wekelijks je water testen en in de gaten blijven houden, noteer ze zodat je eventuele veranderingen kunt zien..
Na die 2 maanden hoef je niet meer wekelijks te testen, wel altijd pH/kH/gH in de gaten blijven houden, bij problemen de andere metingen ook uitvoeren.

Wanneer je over 2 weken helemaal geen nitriet meer meet, kun je rustig aan beginnen met visjes uitzetten.

Ik gebruik trouwens ook altijd de medium blauwe filtermat, mooi op maat knippen. Week geleden toevallig een nieuwe mat aangeschaft 😀
 
Ik heb de groene filterspons eruit gehaald. Dit weekend maar even kijken naar een blauwe filtermat.
Voor de rest nog even geduld hebben dus...dat moet lukken!


Bedankt voor jullie reacties!
 
Emine zei:
Wordt er nog geen nitraat aangemaakt en moet de nitrietpiek nog komen?

Die kan al geweest zijn of nooit komen.

Ik heb hier ook nog nooit een echte piek gehad. Een klein heuveltje wel.

Vergeet ook niet dat je met strips hebt liggen meten en die blinken niet uit in betrouwbaarheid.

Het is zo ook mogelijk dat ie wel nog moet komen. Normaal komt ie ongeveer in week 3, maar het kan echt wel wat later zijn ook.
 
Ze zijn er ook in 30 x 30 cm.
Die koop ik zelf altijd.

Groter is natuurlijk goedkoper.
 
Ik hou het iig de komende tijd in de gaten. Eens in de week testen zal me toch niet lukken! Mezelf kennende check ik het toch wel om de twee dagen ofzo. Moet toch nog oefenen met die druppeltesten zeg ik maar.
Wat ik trouwens wel opmerkte is dat de maatstrepen op de cuvettes van sera onderling niet echt overeen komen. Is dit herkenbaar? Ik doe de hoeveelheid water er nu maar met een spuitje erin, dat klopt dan in de ene maatbeker pcs en in de andere niet. Maar op deze manier weet ik iig dat ik elk keer dezelfde hoeveelheid water gebruik.

Ik zag op de site van hornbach dat een grote filtermat van 50x50 �16,95 kost. Een juwel filterspons grof kost �3,75. Hier kan ik dan 3 stuks uit snijden. Aangezien ik maar ��n aquarium heb en zo'n spons in de filter als het goed is minimaal een jaar meegaat, is het misschien toch geen vekeerd idee om voor de juwel spons te gaan. Dit weekend ga ik iig ff rondkijken ervoor.
 
Emine zei:
Ik hou het iig de komende tijd in de gaten. Eens in de week testen zal me toch niet lukken! Mezelf kennende check ik het toch wel om de twee dagen ofzo. Moet toch nog oefenen met die druppeltesten zeg ik maar.
Wat ik trouwens wel opmerkte is dat de maatstrepen op de cuvettes van sera onderling niet echt overeen komen. Is dit herkenbaar? Ik doe de hoeveelheid water er nu maar met een spuitje erin, dat klopt dan in de ene maatbeker pcs en in de andere niet. Maar op deze manier weet ik iig dat ik elk keer dezelfde hoeveelheid water gebruik.

Ik zag op de site van hornbach dat een grote filtermat van 50x50 �16,95 kost. Een juwel filterspons grof kost �3,75. Hier kan ik dan 3 stuks uit snijden. Aangezien ik maar ��n aquarium heb en zo'n spons in de filter als het goed is minimaal een jaar meegaat, is het misschien toch geen vekeerd idee om voor de juwel spons te gaan. Dit weekend ga ik iig ff rondkijken ervoor.

Je kan ook ipv sponzen ook Siporax (=keramische buisjes) gebruiken.

Dat werkt op zich niet beter, maar je hebt minder onderhoud (moet je maar ��n of twee keer per jaar even kort afspoelen - er zijn er zelfs die dit nog minder reinigen) en gaat qua levensduur langer mee.

Als je dit zou doen, wacht hier maar mee tot je bak goed is ingedraaid. Daarna kan je rustig wel eens een spons vervangen.
 
Coulibaly zei:
Je kan ook ipv sponzen ook Siporax (=keramische buisjes) gebruiken.

Dat werkt op zich niet beter, maar je hebt minder onderhoud (moet je maar ��n of twee keer per jaar even kort afspoelen - er zijn er zelfs die dit nog minder reinigen) en gaat qua levensduur langer mee.

Als je dit zou doen, wacht hier maar mee tot je bak goed is ingedraaid. Daarna kan je rustig wel eens een spons vervangen.

Ik heb nu van onder naar boven volgende filtermateriaal erin zitten; blauwe fijn, bakje cirax en witte filterwatten. Cirax heb ik een weekje geleden toegevoegd. Is de onderhoud hiervan gelijk aan siporax?
 
Emine zei:
Ik heb nu van onder naar boven volgende filtermateriaal erin zitten; blauwe fijn, bakje cirax en witte filterwatten. Cirax heb ik een weekje geleden toegevoegd. Is de onderhoud hiervan gelijk aan siporax?

Ja, dat kan je vergelijken.

Ik zou de Cirax wel onderaan zetten. Dit omdat je die n�t minder moet reinigen en dus het minste eruit moet halen.

Als je de blauwe er bovenop legt, goed nakijken of je binnenin de opening naar de pompkamer niet blokkeert met je spons. Je kan dat voelen met je vinger waar die zit, da's nogal een grote opening.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties!!

@Coulibaly: ik vroeg me al af waarom er in de houder van het filtermateriaal soort van tusssenschot zat. Daarom mogen dus de onderste twee filtermaterialen niet tegen elkaar komen. Daar ga ik op letten. Weer wat bij geleerd tnx!
 
Water wordt in de ene kamer opgepomt , wat door het filter materiaal gezogen wordt.
Zonde tussenschot draait het nergens in.
 
Ik zit nu op week 4,5...meet nog geen nitriet of nitraat. Het is niet zo dat ik ongeduldig aan het worden ben. Maar ik begrijp het niet helemaal. Waarom zijn die waardes bij mij nog steeds op nul?
zou iemand mij willen helpen ?
 
Met druppeltest van sera.
 
Ik had beter eerst ff kunnen teruglezen want staat er gewoon,sorry.
Is wel zo dat er ondertussen wat dingen zijn veranderd dus misschien een kwestie van nog ff geduld hebben.
 
Dat klopt ik heb wel met de filterinhoud zitten spelen om het zomaar te zeggen. Als het een kwestie van geduld is, geen probleem dat heb ik opzich wel. Ik geniet ondertussen wel van de ontwikkelingen die ik in mijn onderwatertuintje zie met of zonder levende bewoners erin. Nou ja misschien moet ik zeggen zichtbare levende bewoners, want heb gister al een klein slakje gespot en twijfel ondertussen of er tussen de kleine stofdeeltjes die ik in en op het water heb niet iets zie bewegen maar dat laat zich snel genoeg wel zien denk ik.

Maar hoe meer ik hier op het forum en op de web aan het lezen ben hoe meer ik twijfel. De een zegt je laat alles gewoon zijn gang gaan de ander zegt zonder de juiste afvalstoffen geen nitriet en nitraat.


Nou heb ik wel in week 1 en 2 een beetje vlokvoer erin verkruimeld maar daarna dus niet meer. Is dit voldoende? moet ik het blijven doen? Hoeveel?. Of gewoon niets doen en nog geduld hebben?
 
Er zijn tal van verschillende methoden en ervaringen met het indraaien idd.
Je zou nog wat voer kunnen verkruimelen in de bak.
 
Bedankt voor je reactie John!
 
Zoals John al zegt wat geduld hebben denk ik, maar de bacterien hebben wel " voeding" nodig dus wat voer verkruimelen zal een optie zijn voor je.
 
Dankje John, dat ga ik dan doen.
 
Ik zit nu op 5 week (36 dagen) en de nitriet piek is n�t voorbij. Ik denk dat ik te veel heb zitten rommelen in de bak.

Emine zei:
Ik geniet ondertussen wel van de ontwikkelingen die ik in mijn onderwatertuintje zie met of zonder levende bewoners erin. Nou ja misschien moet ik zeggen zichtbare levende bewoners, want heb gister al een klein slakje gespot en twijfel ondertussen of er tussen de kleine stofdeeltjes die ik in en op het water heb niet iets zie bewegen maar dat laat zich snel genoeg wel zien denk ik.
Precies, zo'n onderwatertuintje is ook leuk om naar te kijken. Dat het plaatsen van vis wat langer duurt vind ik dus niet zo erg. Er zal als je goed kijkt meer leven in zitten als je denkt. Behalve de slakken heb ik in mijn bak opstartwormpjes, Cyclops, mosseldiertjes en ik denk Daphnia gespot. Best leuk om te zien.
Helaas ook waterjuffers (inmiddels 50+ uitgevangen) en 2 waterspinnen (ook uitgevangen).

Emine zei:
Nou heb ik wel in week 1 en 2 een beetje vlokvoer erin verkruimeld maar daarna dus niet meer. Is dit voldoende? moet ik het blijven doen? Hoeveel?. Of gewoon niets doen en nog geduld hebben?
Na week 1 heb ik 2 keer per week wat vlokvoer verkruimeld. Bleef het eerst zo'n 2-3 dagen liggen, nu is er binnen 12 uur geen spoor meer van te bekennen terwijl ik meer voer.
Ik denk dat de hoeveelheid wordt bepaald met hoe snel de vlokvoerkruimels weg zijn. Met te veel voeren kunnen je slakken een plaag worden, en aangezien mijn slakjes zich als konijnen gedragen voer ik misschien ook wel te veel.
 
F4ceplant zei:
Ik zit nu op 5 week (36 dagen) en de nitriet piek is n�t voorbij. Ik denk dat ik te veel heb zitten rommelen in de bak.


Precies, zo'n onderwatertuintje is ook leuk om naar te kijken. Dat het plaatsen van vis wat langer duurt vind ik dus niet zo erg. Er zal als je goed kijkt meer leven in zitten als je denkt. Behalve de slakken heb ik in mijn bak opstartwormpjes, Cyclops, mosseldiertjes en ik denk Daphnia gespot. Best leuk om te zien.
Helaas ook waterjuffers (inmiddels 50+ uitgevangen) en 2 waterspinnen (ook uitgevangen).

F4ceplant, bedankt dat je er ook nog op reageert met je eigen ervaring. Zo zie je maar dat iedereen anders is. Waar jij met 'best leuk om te zien' op reageert, raakte ik lichtjes van in paniek toen ik wormpjes in de aquarium spotte 🙂

Ik zit ondertussen ook op dag 36, en behalve bij jou nu had ik eerder nog niet gelezen dat het bij iemand anders langer als drie weken had geduurd met het meten van nitriet/nitraat.
Voor mij...Alles is nog nieuw en ik moet het allemaal nog ontdekken en leren. Wat ik vooral leuk vind is dat al het informatie langzamerhand ook begint te leven. Lezen van ervaringen van andere mensen helpt daar ook enorm mee!
 
Geen bak is gelijk en alles hangt af van de omstandigheden en de manier waarop je de bak opstart.
De indraaiperiode van 4 weken is dan ook meer een gemiddelde te noemen. Bij de een gaat het wat sneller en bij de ander wat langzamer.
 
Als de nitriekpiek geweest is, kan je toch beginnen met een aantal visjes.

Maar 5 weken vindt ik wel aardig lang,;;

John,daar heb je eigenlijk ook wel gelijk in, een bak is zoals een mens.

Ze zijn allemaal verschillend,geen ene is hetzelfde.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan