Wat is er nieuw

Vraagje over kleinblijvende L-nummers

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Ik ben op dit moment een 60cm aquarium aan het opstarten, maar ben behoorlijk aan het worstelen met het toekomstige visbestand. In mijn 80cm aquarium heb ik een L144, die ik echt super leuk vind, dus is ��n van de opties om een bestand te maken met een kleinblijvende L-nummer of Ancistrus. Ik ben gaan onderzoeken of dit �berhaupt mogelijk is en kwam op de volgende kandidaten: L340, L129, L104/L162/panaque maccus, L201 en Ancistrus claro.

Wat ik me nu afvraag: zijn deze soorten qua gedrag vergelijkbaar met de L144 of loop ik het risico dat mijn 'hoofdvis' de hele dag verscholen zit en ik hem bijna nooit te zien krijg?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Ik vind zelf dat je de L nummer �berhaupt overdag niet zoveel ziet. Of dat per soort verschilt weet ik niet, maar dat is mijn ervaring met die ik heb gehad.
 
Dat is een beetje het punt. Mijn l144/Ancistrus laat zich bijna de hele dag zien. Ze is steeds op andere plekjes in de bak te vinden en als ik net gevoerd heb, komt ze daar vrij snel op af. Ze is ook helemaal niet schuw. Het aquarium staat naast mijn computer en als ik daar aan het werk ben, komt ze regelmatig op of in de buurt van de zijruit zitten.
Het kan zijn dat dit a-typisch L-nummer gedrag is en dat kan ik me dan maar beter van te voren goed realiseren, voordat ik straks teleurgesteld ben dat mijn nieuwe vis niet zo leuk is.
 
Ik heb dezelfde ervaring met mijn L144 hoor, dus dat lijkt me niet afwijkend. Of dat voor de anderen geldt weet ik niet.
 
Mijne ene Panaque maccus zag ik dagelijks de hele dag door. Mijn andere (in een andere bak) zag ik met wat geluk 3x per jaar.
 
Mijn macussen liggen dag en nacht in een buisje te wapperen, voor jan joker.
Vinden ze leuk ,schijnbaar.
 
Ancistrussen laten zich over het algemeen meer zien dan bijvoorbeeld een Hypancistrus of Panaque. Ik heb meerdere Lnummmer soorten gehouden maar allen zijn ze wel schuw, ze liggen allen zoals Bertus zegt vooral in hun leghol. Alleen mijn L201 wil zich nog wel geregeld laten zien, dit is een klein blijvende Lnummer welke ook goed verkrijgbaar is. Bij kwekers is hij al te krijgen voor ongeveer �12,50/�15
 
Bedankt voor de reacties!
De L201 lijkt me dan het meest geschikt, al is die misschien qua lengte wel op het randje voor 60cm. Op marktplaats staat een advertentie voor jonge Ancistrus claro (is verder super lastig verkrijgbaar). Hoe kijken jullie hier tegenaan, zal deze soort een beetje vergelijkbaar zijn met de L144 omdat het beide Ancistrussen zijn?
Qua formaat is deze in ieder geval wel zeer geschikt, want ze worden maar iets van 7-8 cm.
 
Dat is ook een goede optie, ik denk wel dat die zich zal laten zien. Met de meeste Lnummer soorten weet je het nooit en verschilt vaak per vis. Ancistrussen laten zich vaak wel goed zien.
 
Bedankt, dan ga ik kijken of dat gaat lukken.

Het lijkt me ook leuk om er 2 of 3 stuks aan te schaffen (volgens een andere post op dit forum zou dat goed passen), alleen loop je dan wel het risico dat het allemaal mannetjes zijn. Weet iemand hoe dat zit met Ancistrussen, kruisen deze soorten allemaal onderling?
Anders zou ik nog een uitwijkmogelijkheid hebben in mijn andere aquarium bij de L144 (dat is een vrouwtje, dus als ze kruisen is dat geen goed idee).
 
3 stuks in een 60cm bakje? Het kan goed gaan maar het kan ook fout gaan. Ik had zelf eens een meterbak met veel schuilplaatsen met 2 Ancistrussen, toen heeft 1 ancistrus de andere volgens mij dood gemaakt. Ancistrussen kunnen onderling sowieso kruizen.
 
Nooit aan beginnen, heb je zo een bak vol jong.

net weer even eieren weggehaald, vanonder een boomstronk.
Zeker weer 40 eitjes.
 
Duidelijk, dan wordt het er eentje 😉.
 
Kijk dan voor de L 10a .
daar een paartje van, is leuker.
 
Ik lees op verscheidene keren op internet dat de L201 zo'n 11cm wordt en een bakje van minimaal 80cm nodig heeft.
En dan 3 hiervan in een 60cm bakje...is dat niet wat teveel van het goede en belast dat het water niet teveel?
 
Hypancistrus Inspector L201.. is gelijk aan ancistrus.

Met een groot filter kan het best.
Kost wel 37 euro per stuk,he.
 
Ik ben zeker niet van plan om 3 L201 in een 60cm aquarium te houden. Ik vind mijn aquarium al op het randje voor eentje. Het ging over de Ancistrus claro. Dit is een vrij zeldzame kleine ancistrus soort, die ongeveer 7cm groot wordt.

http://www.planetcatfish.com/common/spe ... ies_id=152.

Volgens deze info zouden ze niet territoriaal zijn, vandaar dat ik dacht aan meerdere exemplaren. Met een 'normale' ancistrus zou ik nooit gaan kweken, omdat die al zoveel worden aangeboden. De claro is echt super lastig verkrijgbaar, maar als je dan gaat kweken is het nog wel de vraag of er genoeg mensen zijn, die deze soort willen houden of je ze daadwerkelijk ook kwijt kunt.
 
Sinds vanmiddag zitten er 2 jonge Ancistrus claro in mijn aquarium. Ze zijn 3 � 4 cm groot. Ik heb me de afgelopen dagen nog wat extra ingelezen over deze soort en overal (ook de betrouwbare sites, zoals Planet catfish en Seriously fish) kwam ik tegen dat ze, in tegenstelling tot de grotere Ancistrus soorten, niet of nauwelijks territoriaal zijn en dat je in een aquarium van 60 cm gemakkelijk een groepje kunt houden. Nou vond ik dat wel een beetje teveel van het goede, maar twee leek me een mooi aantal.

Voor het geval dat het een koppel mocht zijn en ik besluit dat ik niet wil kweken, kan het vrouwtje eventueel verhuizen naar mijn Rio, dus dat is dan ook geen probleem.

Tot nu toe zijn het erg mooie en vooral levendige visjes. Vanaf het moment dat ze in het aquarium zitten zijn ze volop de ruiten aan het afstruinen. Het eerste uur waren ze nog een beetje schichtig, als iemand plotseling op het aquarium afkwam, maar dat wordt nu al minder. Inmiddels is ook ��n van de stukken kienhout grondig ge�nspecteerd en op dit moment is de bodem aan de beurt.
Het ziet er dus naar uit dat ik, qua levendigheid, de juiste soort gekozen heb.
 
Leuk hoor dat ze het gelijk zo goed doen in je aquarium, en ook zo actief en zichtbaar zijn!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan