Wat is er nieuw

Vraagje over sewellia lineolata

• Onderwerp starter Onderwerp starter Senzafine
  • Startdatum Startdatum
S

Senzafine

Guest
Hoi allemaal
Ik heb eigenlijk een vraagje over mijn sewellia lineolata.

Ik heb sinds een maandje een aquarium (rekord 600, 60x30x40), en ben afgelopen week vol trots mijn eerste visjes gaan halen. Mijn idee was om te starten met een paar guppen, en daar later een schooltje microrasbora's en garnaaltjes bij te zetten. Ik ben dus thuis gekomen met 4 guppen, maar ook een sewellia. Ik heb me een beetje laten verleiden door de verkoper, die vertelde dat ik toch wel een algenetertje kon gebruiken straks, en toen heb ik voor de sewellia gekozen. Achteraf gezien waarschijnlijk een slecht idee, maar goed.
Ik ben nu wat aan het lezen geweest over dit visje, en ik kom er achter dat mijn bak niet echt geschikt is voor het beestje, en dat het ook nog liever in een groepje leeft. Ik merk ook dat hij veel op een plek achter in de bak zit.
Ik wil hem liever niet weg doen, want het is het meest interessante visje in de bak op het moment. Naast dat ik wat aan de inrichting wil doen (ik kan er geen hillstream bak van maken, maar misschien wat meer zuurstofplantjes en stenen erbij zetten), vroeg me af of het slim is om nog een of twee sewellia bij te kopen? Of is dat het een slecht idee in mijn relatief kleine bakje? En wat voor een impact heeft een sewellia (of meerdere sewellia's) op de keuze van andere vissen en/of garnaaltjes?

Ik heb het visje nu eenmaal, en ik wil het wel zo aangenaam mogelijk maken voor hem. Jullie hulp/idee�n/suggesties zijn erg welkom.

oke mijn ervaring met mijn sewellia is dat deze visjes wat langer nodig hebben om te wennen de eerste 2 wkn heb ik de mijne nauwelijks gezien nu er een 2de bij zit en ja ook in een 60 cm bak zie ik ze beide regelmatig en gaat het goed zorg wel voor een redelijke stroming daar houden ze van ik heb mijn pomp op de raam gericht en onder die pomp zijn ze dan ook vaak te vinden leg hier en daar een vlakke steen neer vinden ze ook fijn en zandbodem is ook een aanrader zorg wel dat de stenen die je in je bak legt niet scherp zijn kunnen ze zzich aan verwonden wat grotere maaskeien zijn ook geschikt om te gerbuiken.

Dankjewel voor je reactie Patty

Dus jij hebt 2 sewellia's? Heb jij die samen gekocht of is er een later bijgekomen? Is het man/vrouw, of 2x hetzelfde geslacht?
En mag ik vragen welke visjes jij verder nog in je aquarium hebt zitten?

Misschien even voor iedereens duidelijkheid:

De bak is 60x30x40 en ik heb op t moment de volgende vissen:
- 4 poecilia reticulata
- 1 sewellia lineolata

Daaraan zou ik in de komende weken/maanden willen toevoegen:
- 5-10 microrasbora brigittae of kobutai
- 10 garnaaltjes
- misschien nog 2 extra guppen
- en de grote hamvraag: nog 1 of 2 sewellia

Mijn vraag heeft met name betrekking op de sewellia dus, of hij zich prettiger voelt met extra soortgenoten, of t past, en of ik mijn wishlist daarop moet aanpassen 🙂

Ik zou voor alleen microrasbora brigittae of kobutai in combinatie met de garnalen gaan. De rest zou ik achterwege laten.
Je zou dan eventueel nog een aantal Epiplatys annulatus kunnen toevoegen.

Ik zou er geen sewellia's bijdoen. Denk er aan om de sewellia er toch uit te halen, het zijn territoriale beestjes die je op deze manier niet juist houdt. Ook zou ik er een vis bijdoen die je guppenjongen in bedwang houden, anders heb je kans dat je er straks met honderden zit (waar je niet vanaf komt). Boraras brigittae houdt van rust en guppen zijn niet de rustigste vissen 😉

Corydorasfan zei:
Ik zou er geen sewellia's bijdoen. Denk er aan om de sewellia er toch uit te halen, het zijn territoriale beestjes die je op deze manier niet juist houdt. Ook zou ik er een vis bijdoen die je guppenjongen in bedwang houden, anders heb je kans dat je er straks met honderden zit (waar je niet vanaf komt). Boraras brigittae houdt van rust en guppen zijn niet de rustigste vissen 😉

Ik was al wel een beetje bang voor jouw suggestie over mijn sewellia, ik zal het mee nemen in mijn besluit.
Het zijn op het moment 4 mannetjes, dus er zullen (bewust) geen kleintjes komen 🙂
Ik wist niet dat Rasbora Brigittae van rust houden, en daarentegen zouden de kobutai juist te druk zijn voor een 60cm bak had ik gelezen.

@ Rikkert

Oke 🙂

Die Epiplatys annulatus zijn inderdaad wel leuk, ik ga mezelf eens orienteren.

Ook de annulatusjes houden wel van rust. Beetje kleine heldjes op kleine sokjes.
Kubotais zijn best zwemmetjes. Denk zelf dat 60 cm op het randje is.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan