Wat is er nieuw

Vraagje over silicaat in nieuw opgestart aquarium

Niek19

Active member
Lid geworden
29 januari 2025
Leeftijd
25
Beste leden,

Mijn aquarium draait nu een week en merk dat vooral op mijn echinodorus africanus een wat bruinig laagje komt.
Nu is mij verteld in de lfs dat dit komt door het silicaat gehalte in het water. Ik heb dit gister getest met de testset van jbl en deze is inderdaad sky high.
Nu ben ik bang dat wanneer ik een silicaat verwijderend middel in het filter toevoeg ik last ga krijgen van andere algen. Wat is jullie ervaring met deze bruine aanslag? En hoe gaan jullie om met silicaat?

Groetjes
image.jpg
image.jpg

Bruinalg is een diatoom en geen alg en ontstaat niet door silicaten maar voedt zich er wel mee. Dus minder silicaat is dan een pre maar het zit eigenlijk in alle kraanwater.
Bruinalg hoort bij de opstart en dat trekt wel weg als de bak in balans is.

Bruinalg is een diatoom en geen alg en ontstaat niet door silicaten maar voedt zich er wel mee. Dus minder silicaat is dan een pre maar het zit eigenlijk in alle kraanwater.
Bruinalg hoort bij de opstart en dat trekt wel weg als de bak in balans is.
Dus een silicaat verwijderaar is niet nodig?
Word dit uit eindelijk op een of andere manier afgebroken? Of blijft het gewoon bestaan in de bak?

Diatomen krijg je bij teveel organische belasting omdat er niet genoeg bacterien zijn om dat weg te werken. Als de bacteriecultuur op sterkte is dan verandert dat.
Ik heb zelf nog nooit bij een opstart silicaatverwijderaar gebruikt en vaak verwijdert dit ook de po4.

Diatomen krijg je bij teveel organische belasting omdat er niet genoeg bacterien zijn om dat weg te werken. Als de bacteriecultuur op sterkte is dan verandert dat.
Ik heb zelf nog nooit bij een opstart silicaatverwijderaar gebruikt en vaak verwijdert dit ook de po4.
Oké dankjewel. Geduld is een schone zaak

Ja soms moeilijk maar vaak de enige en beste oplossing. Je kan in die fase af en toe een klein beetje voer verkruimelen zodat de bacterien te eten hebben .

Ik heb ooit voor mijn verjaardag zo'n grote testset gekregen met bijna elk denkbaar testje. Dus lekker spelen ermee. Silicaat heb ik ook getest. Die kleurde zo diep blauw, veel donkerder dan het donkerste vakje op de test kaart. Maar bruinalg heb ik nooit gezien. Wel baardalg. Maar die is lastig helemaal weg te krijgen als je geen CO2 toevoegt.

Ik heb ooit voor mijn verjaardag zo'n grote testset gekregen met bijna elk denkbaar testje. Dus lekker spelen ermee. Silicaat heb ik ook getest. Die kleurde zo diep blauw, veel donkerder dan het donkerste vakje op de test kaart. Maar bruinalg heb ik nooit gezien. Wel baardalg. Maar die is lastig helemaal weg te krijgen als je geen CO2 toevoegt.
Nou dit gebeurd dus precies bij die test😂 water kleurt zo donker dat het niet af te lezen is

Ik weet niet tot hoever die testen meten maar vaak kan er aardig wat silicaten in kraanwater zitten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan