Wat is er nieuw

Vraagje over waterwaardes na 1 week.

• Onderwerp starter Onderwerp starter KathW
  • Startdatum Startdatum
K

KathW

Guest
8 dagen geleden ben ik begonnen met het opstarten van mijn nieuwe Juwel Lido 200.
Om de boel (hopelijk) een beetje te versnellen heb ik vanuit mijn oude aquarium het volgende toegevoegd:

4 grote scheppen bodem
Een 7 dagen oude kool filterwat
Een 1 maand oude groffe blauwe filterwat (extra toegevoegd, niet ter vervanging van de huidige)
20% (50 liter) "oud" water
Een stenen ornament

En verder heb ik een flesje Baco start en Aqua start toegevoegd, en een paar Tetra's.
De oude bak draait nog (met vissen), dus zodra de Nitriet piek komt gaan de Tetra's weer (voorzichtig) terug tot de boel weer veilig is.

Volgens mij heb ik echt ALLES gegeven om dit te versnellen. 😉

Elke dag test ik ongeveer 2x het water.
Gister had ik de volgende waardes:

pH 7,5
KH 6
GH 9
No2 0,2 (dit was eergisteren 0)
No3 15 (dit was eergisteren 8)
NH3 0
PO4 0,6

Het is in ieder geval duidelijk dat Co2 ontbreekt. Ik ga vanaf vandaag dagelijks een beetje Spa Rood toevoegen. Misschien schaf ik in de toekomst een Co2 systeem aan.

Pff wat een verhaal. Maar nu mijn vraag...

Is het normaal dat ik 15mg No3 heb zonder dat de No2 piek is geweest?
Of is dit deze 0,2mg de piek?

Is het verstandig om de tetra's alvast uit de bak te halen? Ik had gelezen dat 0,2 nog niet echt schadelijk is. Maar vind het toch wel eng.

Als jij elke dag 1 emmer water ververst,, zou het best kunnen.
En blijven meten.

Co2 zit niet in je water,he.
Is handig met een plantenbak, maar Co2 wordt ook al s,nachts door je planten af gegeven.

2 keer per dag meten is ook een beetje overdreven vindt ik persoonlijk. Meet om de dag of zo. Natuur laat zich toch niet dwingen

Als jij elke dag 1 emmer water ververst,, zou het best kunnen.
En blijven meten.

Co2 zit niet in je water,he.
Is handig met een plantenbak, maar Co2 wordt ook al s,nachts door je planten af gegeven.

Ik moet mezelf nog even flink verdiepen in het hele Co2 verhaal denk ik. :book:

2 keer per dag meten is ook een beetje overdreven vindt ik persoonlijk. Meet om de dag of zo. Natuur laat zich toch niet dwingen

Ik test ook niet elke dag alles, maar in ieder geval wel de No2 waarde.
Helemaal omdat ik nu versnelt hoop te kunnen starten ben ik erg benieuwd naar die piek.

Liever te veel dan te weinig testen natuurlijk 😀

Ik test ook niet elke dag alles, maar in ieder geval wel de No2 waarde.
Helemaal omdat ik nu versnelt hoop te kunnen starten ben ik erg benieuwd naar die piek.

Liever te veel dan te weinig testen natuurlijk 😀
Of je nu om 12 uur weet dat hij er is of om 7 uur s,avonds. Wat is het verschil? Je kunt toch niet verder eer hij weg is. 😀

Of je nu om 12 uur weet dat hij er is of om 7 uur s,avonds. Wat is het verschil? Je kunt toch niet verder eer hij weg is. 😀

Ik voel me gewoon super cool met mijn scheikunde druppel testjes. Laat me nou in die waan :br::br:

Ik denk dat je pas tussen week 2 en 3 moet gaan meten want de bacteriecultuur moet de kans krijgen om goed op orde te komen.

Pff wat een verhaal. Maar nu mijn vraag...

Is het normaal dat ik 15mg No3 heb zonder dat de No2 piek is geweest?
Of is dit deze 0,2mg de piek?

Is het verstandig om de tetra's alvast uit de bak te halen? Ik had gelezen dat 0,2 nog niet echt schadelijk is. Maar vind het toch wel eng.
Lijkt mij wel logisch, want in de blauwe filterspons zater namelijk ook nog nitrificerende bacterien, dus een deel van je nitriet word omgezet in nitraat😉

Lijkt mij wel logisch, want in de blauwe filterspons zater namelijk ook nog nitrificerende bacterien, dus een deel van je nitriet word omgezet in nitraat😉

Dat verklaard het inderdaad! Totaal niet bij stilgestaan.
Bedankt! 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan