K
KathW
Guest
8 dagen geleden ben ik begonnen met het opstarten van mijn nieuwe Juwel Lido 200.
Om de boel (hopelijk) een beetje te versnellen heb ik vanuit mijn oude aquarium het volgende toegevoegd:
4 grote scheppen bodem
Een 7 dagen oude kool filterwat
Een 1 maand oude groffe blauwe filterwat (extra toegevoegd, niet ter vervanging van de huidige)
20% (50 liter) "oud" water
Een stenen ornament
En verder heb ik een flesje Baco start en Aqua start toegevoegd, en een paar Tetra's.
De oude bak draait nog (met vissen), dus zodra de Nitriet piek komt gaan de Tetra's weer (voorzichtig) terug tot de boel weer veilig is.
Volgens mij heb ik echt ALLES gegeven om dit te versnellen. 😉
Elke dag test ik ongeveer 2x het water.
Gister had ik de volgende waardes:
pH 7,5
KH 6
GH 9
No2 0,2 (dit was eergisteren 0)
No3 15 (dit was eergisteren 8)
NH3 0
PO4 0,6
Het is in ieder geval duidelijk dat Co2 ontbreekt. Ik ga vanaf vandaag dagelijks een beetje Spa Rood toevoegen. Misschien schaf ik in de toekomst een Co2 systeem aan.
Pff wat een verhaal. Maar nu mijn vraag...
Is het normaal dat ik 15mg No3 heb zonder dat de No2 piek is geweest?
Of is dit deze 0,2mg de piek?
Is het verstandig om de tetra's alvast uit de bak te halen? Ik had gelezen dat 0,2 nog niet echt schadelijk is. Maar vind het toch wel eng.
Om de boel (hopelijk) een beetje te versnellen heb ik vanuit mijn oude aquarium het volgende toegevoegd:
4 grote scheppen bodem
Een 7 dagen oude kool filterwat
Een 1 maand oude groffe blauwe filterwat (extra toegevoegd, niet ter vervanging van de huidige)
20% (50 liter) "oud" water
Een stenen ornament
En verder heb ik een flesje Baco start en Aqua start toegevoegd, en een paar Tetra's.
De oude bak draait nog (met vissen), dus zodra de Nitriet piek komt gaan de Tetra's weer (voorzichtig) terug tot de boel weer veilig is.
Volgens mij heb ik echt ALLES gegeven om dit te versnellen. 😉
Elke dag test ik ongeveer 2x het water.
Gister had ik de volgende waardes:
pH 7,5
KH 6
GH 9
No2 0,2 (dit was eergisteren 0)
No3 15 (dit was eergisteren 8)
NH3 0
PO4 0,6
Het is in ieder geval duidelijk dat Co2 ontbreekt. Ik ga vanaf vandaag dagelijks een beetje Spa Rood toevoegen. Misschien schaf ik in de toekomst een Co2 systeem aan.
Pff wat een verhaal. Maar nu mijn vraag...
Is het normaal dat ik 15mg No3 heb zonder dat de No2 piek is geweest?
Of is dit deze 0,2mg de piek?
Is het verstandig om de tetra's alvast uit de bak te halen? Ik had gelezen dat 0,2 nog niet echt schadelijk is. Maar vind het toch wel eng.