Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Zoals u misschien gelezen hebt in mij voorstellen heb ik hier een sluierstaart in een bakje van 30 cm die ik wil overzetten in een aquarium.
Mijn zoon had voor zijn 20ste verjaardag van vrienden een sluierstaart kado gekregen,volledig fout kado in mijn ogen, zeker omdat hij in een bakje kwam van 30 cm maarja niet veel meer an te doen nu.
Dus heb ik eerst wat zitten rondlezen over aquariums en sluierstaarten en me gisteren een Juwel Rekord 800 aangeschaft.
Hij staat nu te draaien, ingericht met wat stenen plantjes en een beeldje.
Ik las dat je 3 weken de aquarium moet laten draaien maar vind het zo zielig voor de sluierstaart in dat bakje dus vroeg me af of ik hem eventueel al kan overplaatsen?
Je kan de vis al overzetten, maar houd dan met name het nitrietgehalte in de gaten en ververs aan de hand daarvan het water. Zorg ook voor genoeg planten die ammoniak kunnen opnemen.
Bedenk ook dat een 80 cm. bak echt te klein is voor sluierstaarten en dat deze bak niet meer dan een tijdelijke noodoplossing kan zijn.
Sluierstaarten zijn sociale dieren die wegkwijnen als ze alleen gehouden worden. Het is dus zeker aan te raden om de vis er een soortgenootje bij te geven, maar met deze bakmaat betekent dit dat er een hoop water ververst moet worden.
Je kan echt toch het beste die 3 weken geduld hebben. Gedurende die tijd is het namelijk zeer waarschijnlijk dat er de z.g. nitrietpiek zich voor doet. En aangezien nitriet uitermate giftig is en de vis daar aan zal overlijden is dat natuurlijk nog veel zieliger
Alvast bedankt, daar ik dacht dat er 50 liter moest zijn per sluierstaart had ik geen idee dat de 85 cm bak te klein zou zijn daar die 110 liter heeft. Maar het is altijd al beter dan de 30 cm dus moet hij voorlopig maar in de rekord.Groter kopen kan altijd nog.
Waarom de temperatuur zo hoog is weet ik niet, hij staat in de woonkamer waar het nu ook zo'n 25 graden is, grote ramen waar de zon op schijnt. Aquarium zelf staat natuurlijk niet voor de raam.
Water verversen zou niet echt een probleem zijn, ik ben heel de dag thuis dus heb er de tijd wel voor.
Maar misschien toch best wachten dan
Planten heb ik er al in en meet elke dag de Ph en een paar keer per dag de temperatuur om te zien of hij daalt 's avonds als het frisser wordt.
Minimaal 50l. per vis en minimaal 120 cm. zwemruimte. De ene richtlijn kan je niet zonder de andere zien. Deze vissen kunnen 25-30 cm. worden en dan is 80 cm. zwemruimte wel erg krap. Ze groeien bij de juiste omstandigheden ook nog eens erg hard. 15 cm. in het eerste jaar is niet overdreven.
De pH is niet heel erg van belang mits deze niet extreem is (maar dat komt niet uit de kraan). 7 a 8 is prima.
De temperatuur zou ik wel proberen in de hand te houden. 25 graden is tijdelijk niet erg, maar laat het niet oplopen.
Kan je een foto van het aquarium posten?
Wat voor bodem heb je? Beginners willen weleens de fout in gaan door te grof grind op de bodem te leggen. Dit is funest voor de waterwaardes en potentieel gevaarlijk voor sluierstaarten.
Goudvissen zijn grondelaars, ze hebben het liefst een zandbodem. Filterzand is aan te raden omdat dit niet dichtslibt. Persoonlijk vind ik de middelste maat (0,70-1,25mm geloof ik) perfect voor sluiers.
Als je de vis voorlopig in het 30 cm. bakje houdt zou ik dagelijks 50% verversen, want deze beestjes vergroeien (weet je al wat dit is?) erg snel.
Als je bovenstaande als voorbeeld neemt kunnen ze er een paar maanden in blijven.
Ligt ook heel erg aan je filtratietrchniek en je verversbeleid.
Ik zou zeggen, neem een goed buitenfilter die ook nog geschikt zou zijn als je upgrade van bak, en laat het binnenfilter erin zitten. Ik zou voor een buitenfilter van om en nabij 1000 liter per uur gaan.
Dan kan je 2 keer per week 60-70 procent verversen.
Ik weet niet wat je nu voert maar sluiers hebben in ieder geval veel en vaak voeding nodig, zeker als ze klein zijn( ze hebben niet zoiets als een maag) zeker als ze klein zijn is 4-6 keer per dag voeren zoveel ze in 5 min. naar binnen kunnen werken geen overbodige luxe.
Wat goed voer is: Saki hikari fancy goldfish green/purple, hikari lionhead/staple/gold
Toppie dat je ze een grotere bak hebt gegeven in ieder geval! 🙂
Wel even handig om te zeggen: een bak heeft ammonia nodig om in te draaien. Bacteri�n zullen dit opnemen en zich gaan delen. Deze bacteri�n zorgen ervoor dat ammonia wordt omgezet in nitriet, wat weer een voedingsstof is voor een andere soort bacterie. Deze zetten nitriet om in nitraat. Nitriet en ammonia zijn zeer schadelijk voor vissen, nitraat is minder schadelijk, door water te verversen verdun je het nitraatgehalte(als je kraanwater nauwelijks nitraat bevat)
Bedankt alvast voor alle tips, ik heb net de Juwel Vison 260 besteld dus hopelijk heeft hij daar wel genoeg ruimte in en dan ook voor een maatje sluier.
De temperatuur staat niet aan dus de bak neemt op dit moment gewoon de buitentemperatuur aan wat rond de 24 graden draait nu. Heb al water verwijderd en vers erin gedaan om het wat kouder te maken maar enkele uurtjes later zit ik weer op 24-25.
Ik voeder hem minstens 5 keer per dag,ik heb nu gewoon sluierstaart korrelvoer van Tom 1 Co maar ga eens kijken voor de hakiri ook, zo kan ik misschien wat afwisselen?
Ik heb heel fijn grint denk zo'n 1-2 mm.
De record 800 kan ik dan eventueel houden als quarantaine bak voor kleine nieuwe visjes?
Sluierstaarten schijnen beter te groeien met een lagere kh, maar daar weet ik het fijne niet van. De kh is hier 5 a 6, dus aan de lage kant (komt zo uit de kraan) en m'n sluiers groeien altijd erg hard. Ik weet alleen niet of dit aan de kh toe te schrijven is.
Niet zozeer de kH maar meer de lage tds die daarbij gepaard gaat 😉
Maar een lage Kh is altijd goed, maar aan de andere kan ben je dan gevoelig voor een pH crash.
Japanners gebruiken hier zakken oesterschelpen voor. Dit zorgt ervoor dat een pH crash snel opgevangen wordt (de schelpen geven dan hun kalk en dergelijke af)
Goed bezig Sakurafish! We noemen zo'n sluier een Moor of een Kuro Demekin, of gewoon een telescoopoog 😀
Ik zou compleet overgaan op een small korrel hikari.
Wat je nu hebt is eigenlijk pure rommel 😛
Heb net beide hikari besteld, wordt morgen geleverd samen met een setje testers voor allerlei en ammoniak.
Wat de Kh is weet ik nu niet, hopelijk morgen met de testers wel maar normaal gezien zit hier heel weinig kalk in het leidingwater.
De vision kon 2 weken duren dus hij zal even in de record 800 moeten zwemmen daar we weer 5 weken verder zijn dan eer die in orde is en wil hem nu toch zo snel mogelijk uit dat bakje.
En dan kunnen we stilletjes uitkijken naar een andere telescoopoog
Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd, want het komt niet vaak voor dat nieuwe leden onze adviezen zo goed opvolgen haha 🙂
Dat je weinig kalk in je water hebt is op zich niet zo'n groot probleem(zelfs gunstig voor goudvissen dus)
Die stenen( nemen trouwens veel ruimte in en gaat veel rommel onder zitten) geven wel kalk af denk ik, maar weet niet hoeveel( goed dat je een testset aanschaft!)
Goede beluchting van het water zorgt er trouwens ook voor dat de pH stabieler blijft( CO2 wordt hierdoor uit het water verdreven)