Wat is er nieuw

Vraagje van een bezorgde beginneling

Sweetbon

New member
Lid geworden
3 februari 2025
Leeftijd
25

Goedemiddag allemaal!
Ik ben sinds een aantal weken begonnen met een aquarium. Netjes 3 weken laten indraaien. Er zitten alleen garnalen in alleen heb ik er sinds kort ook een paar slak etende slakken bij.
Kunnen deze planaria mee dragen wat dus schadelijk is voor de garnalen? Ik ben vrij nieuw in alles dus alle tips en tricks zijn altijd welkom ☺

Veel garnalen hebben zelf planaria bij zich.

Ja dat kan

Van slakken weet ik dat ze planaria kunnen hebben in het huisje.
Van garnalen weet ik het niet maar zou me niks verbazen als er daar ook kleine wormpjes met mee kunnen komen, volwassen wormen verwacht ik niet zo snel.

Als je niet teveel voert hoeft het niet zo'n groot probleem te zijn, anders kun je altijd nog een klein groepje dwergcorydoras soortje als pygmaeus,habrosus of hastatus toevoegen, die houden het ook prima onder controle.
Zou voorzichtig zijn met bestrijdingsmiddeltjes als flubenol/no-planaria etc. In de meeste gevallen gaan je slakken daardoor dood, is het niet meteen dan wel na langere tijd, de middeltjes blijven lang aanwezig in de bodem.

Ik ben maar een leek maar als een planaria in een slak of garnaal zou zitten dan zou ik verwachten dat die deze opeet net als bij een dode slak of garnaal gebeurt.

Dat gebeurt uiteindelijk ook, en als de vis/slak/garnaal dan dood gaat, gaat de planaria op zoek naar een volgend hapje.
En als ze het dan heel erg naar hun zin hebben gaan ze nog vermenigvuldigen ook

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan