Wat is er nieuw

Vraagje verwarming / stroming

ChrisN

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2014
Hallo,

Voor het opzetten van een nieuwe bak ben ik aan het brainstormen hierover en ik zou graag een situatie / vraag willen voorleggen:

(in een 200x60x70) Om de meest optimale stroming te krijgen in combinatie met de meest optimale wegwerking van techniek in combinatie met zo weinig mogelijk verspilling van (zwem)ruimte wil ik het volgende:

In beide hoeken een schuin wandje plaatsen met een schotbreedte van pakweg 20 cm. Per hoek: Helemaal onderin 5 cm boven de bodem een gat met roostertje. Helemaal bovenin de aanzuiging van de pomp. In dit zelfde 'kamertje' een verwarmingselement. De uitstroom van de pomp ook bovenin, via een buisje door het wandje van het kamertje, meteen het open water in.

Twee vragen:

1-Het verwarmde water loopt in deze situatie eerst door het externe filter, alvorens het in het open water komt. ik realiseer me dat ik hierdoor wellicht wat warmte verlies zal krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee en kan hij / zij me vertellen of dit warmteverlies behoorlijk / klein beetje of te verwaarlozen is?

2-Het verwarmingselement zit opgesloten in het kamertje achter het schuine schot. In dit kamertje staat wel stroming van beneden naar boven (Aanzuig van de pomp) maar ik realiseer me dat er toch een temperatuurverschil moet zijn tussen dit kamertje en het open water. Zijn er ervaringsdeskundigen die me iets over dit temperatuurverschil kunnen zeggen?

(Want: Er zitten weliswaar thermostaten op de elementen maar de verwarming word geregeld door een thermo control van dennerle. De sensor hiervan hangt uiteraard in het open water)

Je hele probleem is ook op te lossen door gewoon een kabelbodemverwarming van lage capaciteit aan te schaffen ( in jouw bak is 75 of 100 watt meer dan voldoende).

voordelen:
1) je bodem wordt continue doorstroomt met vers zuurstofrijk water.
2) Geen voedingsbodem nodig, is zelfs onwenselijk, en geen bodemrot!
3) Continue een juiste temperatuur in je hele bak.

Greetzz Bigsmoke

Thanks, Bigsmoke,

Denk je, dat ik met een 100 watt bodemverwarming de hele sloot kan verwarmen tot pak hem beet 29 graden? Of moet ik nog altijd rekening houden met het plaatsen van 1 of 2 thermostaten als backup (maar hoef ik me dus waarschijnlijk geen zorgen meer te maken om warmte-verlies in de pomp, omdat de bodemverwarming het meeste werk zal doen?)

Als je de bak in een woonkamer hebt staan, zal het maximaal te overbruggen temperatuur verschil ongeveer
10 graden zijn. Dat kan een bodemverwarming goed aan.

Je moet echter wel een bodembedekking gebruiken die water door laat, dus geen zand of klei, maar grind met een diameter van 3-4 mm.
Verder zal de temperatuur voeler gewoon in het water van de bak moeten hangen.

Overigens heeft Eheim ook pompen met ingebouwde verwarming en dat werkt ook zeer goed, dan heb je er verder ook geen werk aan, en hoef je geen bodemverwarming of extra voorzieningen in je bak te treffen.

Greetzz BigSmoke

Wel een nadeeltje dus, die gewenste 3-4mm grind. Maak je een Corydoras of andere bodembewoner vaak niet blij mee.
Jammer, want het principe is bijzonder aantrekkelijk.

~ Ivo

Hallo, bedankt voor het meedenken!
Bigsmoke, er komt zand op de bodem dus dat zal niet echt meewerken vrees ik. Heeft het dan nog uberhaubt nut? En, kan iemand me iets vertellen over het warmte-verlies wat je wellicht krijgt als het door een buisthermostaat verwarmde water eerst door de pomp gaat?

Je zal geen warmteverlies krijgen, omdat de thermostaat dat gewoon direct compenseert. En idd. zan en bodemverwarming kan niet samen!

Wellicht dan een Eheim met verwarming!?

Greetzz Bigsmoke

Bigsmoke,
ik heb na jouw posting nog wat gegoogled op de combi bodemverwarming en zand en dat zal dus inderdaad zonde van het geld zijn en gaat m niet worden. Ik ben reeds in het bezit van twee eheimen zonder verwarming en liefst ga ik aan de slag met de spullen die ik heb. Ivo, er komen hooguit enkele laagblijvende dwergamazones in de bak en wat drijfplanten ; Wegwerken achter een kamertje is dus wel wenselijk. Plan word als volgt: Twee kamers gemaakt met schuine wandjes , links en rechts achter in het aquarium met in iedere kamer 1 thermostaat (300 watt), beneden een rooster naar open water en boven een aanzuig van een pomp. Dus: De kamers worden verwarmd (van rooster beneden langs thermostaat naar aanzuig boven) , het warme water gaat door de pomp en komt via de uitstroom in het open water. De thermostaten worden (een flink tikje t�) hoog ingesteld omdat de in en uitschakeling hiervan eigenlijk door een externe thermo-controller word geregeld waarvan de temp. sensor ergens in het open water hangt.

Zoiets dus:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-OUZ77NO6.jpg

...Is dat wat? Nog iets wat ik over het hoofd zie?

Tip: voor jouw bak is er een schitterende verwarming van superfish, de xl van 500 watt, is erg precies, ik vind hem zelfs beter dan de Jager.
Temperatuur instelling door een drukknop met grote rode ledcijfers die ook de exacte huidige temp. aangeeft. ik heb hem alleen staan op een bak van 450ltr. die op 30 graden staat met discussen, perfect.

Gr. Rob.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan