Wat is er nieuw

Vraagjes beginner bak indraaien

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anne_-x
  • Startdatum Startdatum
A

Anne_-x

Guest
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Anne. Gisteren heb ik mijn nieuwe aquarium superfish home 40 ingericht. Mijn dochter wil heel graag een betta, en bij mij begon het ook al een tijd weer te kriebelen. Ik heb eerder een grote bak met sluierstaarten gehad. Maar een tropische aquarium is toch wat anders.

Ik heb het aquarium ingericht met een zandbodem, spiderwood, dragon stone, een paar verschillende anubias, javavaren, javamos en vallisneria.

Ik ben van plan er dus 1 betta man in te houden. Verder dach ik aan een groepje corydoras pygmaeus. En misschien een appelslak?

Nu de vraagjes? is dit visbestand oke in mijn bak? welke plantenvoeding kan ik het beste geven? En moet ik nu nog meer toevoegen aan het water, of is het verder gewoon een maandje indraaien?

Ik wou eerst met de vragen naar de dierenwinkel gaan, maar volgens mij kom ik dan met veel onnodige troep thuis.

Alvast bedankt!

Ik zou lekker 4 weken indraaien en wekelijks een klein beetje voer verkruimelen. Ik zou het zelf bij 1 Betta houden want je bakje is wel beperkt voor medebewoners. Een slak zou nog kunnen hoor.

Ik zou lekker 4 weken indraaien en wekelijks een klein beetje voer verkruimelen. Ik zou het zelf bij 1 Betta houden want je bakje is wel beperkt voor medebewoners. Een slak zou nog kunnen hoor.
Oke, dus geen speciale middeltjes! Dat hadden ze me anders echt wel aangesmeerd. Ik had begrepen dat de dwerg corydoras kon vanaf 40cm? Als het niet kan ook prima! Wel jammer want daar had ik de zandbodem voor. Kan er dan misschien een andere mini bewoner bij? De bak ik 40 liter. Ik begreep dat dat wel prima is voor een betta.

Ja zelf vindt ik het krap maar ja meningen verschillen nog weleens. Op zich hoef je niks aan middeltjes toe te voegen en lekker de natuur zn gang laten gaan.

Is het een superfish home 40 die je hebt? Die is 47cm lengte toch?

Haha, ja je hebt gelijk hoor en op Aquainfo staat dacht ik 50cm. Misschien dat leden met ervaring met deze visjes je het kunnen zeggen.

Haha, ja je hebt gelijk hoor en op Aquainfo staat dacht ik 50cm. Misschien dat leden met ervaring met deze visjes je het kunnen zeggen.
Dan hoor ik het misschien nog wel. Duurt toch nog minstens een maand. Plantenvoeding ook niet nodig?

Ik heb geen ervaring met de corydorassoort die je noemt. Wel ervaring met corydoras habrosus. Die hebben wij gekozen bij onze betta omdat deze naar het schijnt wat meer op de bodem blijft dan de soort die jij noemt. Daarmee fietsen ze de betta wat minder in de wielen.

Wij hebben ze in een 60cm, maar qua gedrag kan ik me ze inderdaad in een 50cm ook wel voorstellen. Het is niet ideaal, maar dat is 60cm uiteindelijk ook niet. Zeker als je er behalve de betta geen vissen bijdoet zou ik het denk ik zelf wel doen. Misschien een groepje van 7 ofzo?

Mooie planten trouwens voor zulke vissen. Je weet dat anubias en javavaren niet met het dikke stuk van de wortel in de grond gezet mogen worden?

Ik zou je aanraden zeker nog een drijfplant te nemen bij een betta. Bijna alles werkt, maar hier hebben ze vooral veel schik aan drijvende Braziliaanse klimop en kikkerbeet. Je kan het beste wel altijd een gedeelte van het oppervlak vrij laten, zowel de betta als corydorassen hebben een plek nodig waar ze lucht kunnen happen aan de oppervlakte.

Ow, en bij een betta is het altijd handig al je decoratie goed en grondig te onderzoeken (ook een eventuele binnenzijde) op scherpe randjes en haakjes. Ook voor spiderwood geldt dat. Vooral bij een betta met lange vinnen zou ik dat zelf eng vinden. Ze zijn er dol op overal langs te strijken en tussendoor te glippen, dus de vinnen blijven makkelijk achter uitsteeksels hangen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gcj, fijn om te lezen dat het misschien wel mogelijk is. Anubias en javavaren heb ik op steen geboden. Uiteinden van de wortels wel in het zand gedaan, deze waren zo lang. Ik heb nog geen drijfplanten, maar de vallisneria gaat ook door op het wateroppervlak. Denk dat het wel een beetje donker word met ook nog drijfplanten.

Gcj, fijn om te lezen dat het misschien wel mogelijk is. Anubias en javavaren heb ik op steen geboden. Uiteinden van de wortels wel in het zand gedaan, deze waren zo lang. Ik heb nog geen drijfplanten, maar de vallisneria gaat ook door op het wateroppervlak. Denk dat het wel een beetje donker word met ook nog drijfplanten.

Ik had niet gedacht aan de vallisneria, dat die inderdaad ook over het oppervlak zou gaan groeien 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan