Wat is er nieuw

vraagjes over pH controller

chrisq

Member
Lid geworden
21 januari 2025
Leeftijd
59
hallo
ik denk erover om een pH controller (welke de magneetklep van mijn CO2 systeem kan bedienen) aan te schaffen.

ik heb wat vragen:

1) is het mogelijk, en hoe dan, om ook een tijdschakeling in te brengen (en niet alleen een pH schakeling) ? Zodat de controller 's nachts niet de klep openzet, het is dan toch zonde om dan het water met CO2 te verzadigen?

2) ik zie dat normaliter zo'n controller een standaard BNC pH sonde gebruikt. Ik heb nu al zo'n sonde in mijn aquarium voor mijn smart pH/T/tds meter met display die de gegevens op de cloud zet, zodat ik ze met een app op m'n gsm kan bekijken. Is het mogelijk om een enkele (BNC) pH sonde , met behulp van een BNC splitter, te koppelen aan 2 apparaten (dus zowel uitgelezen worden door de controller als de aparte meter)?

bedankt!

Je kan hem aansluiten via een tijdschakelaar en ik dacht dat @Friesian dat doet. Maar ik betwijfel of je daar veel c02 mee bespaart want in de ochtend zal de co2 weer langer moeten lopen.

Het is juist de bedoeling dat je een controller aanschaft om de PH 24/7 op niveau te houden, dus als hij snachts af en toe aanslaat is dat, denk ik, beter om je ph op niveau te houden dan dat je hem uitschakelt en dat hij smorgens weer extra lang aanslaat om het ingestelde niveau te behouden. Anders kun je net zo goed geen controller aanschaffen.

Laatst bewerkt:
Is het mogelijk om een enkele (BNC) pH sonde , met behulp van een BNC splitter, te koppelen aan 2 apparaten (dus zowel uitgelezen worden door de controller als de aparte meter)?

Nee, dat gaat niet

Het is juist de bedoeling dat je een controller aanschaft om de PH 24/7 op niveau te houden, dus als hij snachts af en toe aanslaat is dat, denk ik, beter om je ph op niveau te houden dan dat je hem uitschakelt en dat hij smorgens weer extra lang aanslaat om het ingestelde niveau te behouden. Anders kun je net zo goed geen controller aanschaffen.
bedankt en goed punt.
Nu heb ik de ervaring dat als een pH electrode verouderd, hij een hogere waarde aangeeft. Uiteraard begrijp ik dat je hem om de zoveel tijd moet hercalibreren. Maar in dat interval (of bij langere vakantie oid) zou hij een te hoge waarde dan de werkelijkheid kunnen aangeven, en de controller dan te veel CO2 kunnen afgeven om de pH naar beneden te krijgen. Is dat een 'dingetje" ?

Nee, dat gaat niet
ik was daar bang voor maar heb je een argument / reden? Ik begrijp dat je bij calibratie alleen de uitleesunit aanpast en niet de electrode (een bepaald spanningsverschiil is gelijk aan een bepaalde pH) maar waarom dan dat niet gemeten worden door 2 apparaten?

ik was daar bang voor maar heb je een argument / reden? Ik begrijp dat je bij calibratie alleen de uitleesunit aanpast en niet de electrode (een bepaald spanningsverschiil is gelijk aan een bepaalde pH) maar waarom dan dat niet gemeten worden door 2 apparaten?
Daar ben ik ook benieuwd naar. De glaselektrode-spanning 59,16 mV per pH-eenheid, bij 25°C (bron). De ingang impedantie van een goede meter is zeer hoog. Omrekening en temperatuur correctie naar PH gebeurt in de elektronica.
Volgens mij zou een PH sonde zonder problemen meer dan 1 keer bemeten kunnen worden.
Het is wel van belang dat je een BNC connector hebt die daadwerkelijk een parallelle aansluiting is en geen ohmse weerstand heeft.

Het is overigens ook makkelijk te testen. Bij een werkende meting mag de waarde niet verspringen tijdens het parallel aansluiten van de 2e meting op dezelfde sonde.

bedankt en goed punt.
Nu heb ik de ervaring dat als een pH electrode verouderd, hij een hogere waarde aangeeft. Uiteraard begrijp ik dat je hem om de zoveel tijd moet hercalibreren. Maar in dat interval (of bij langere vakantie oid) zou hij een te hoge waarde dan de werkelijkheid kunnen aangeven, en de controller dan te veel CO2 kunnen afgeven om de pH naar beneden te krijgen. Is dat een 'dingetje" ?
Ach ik kalibreer die dingen hooguit eens per 3 maanden dus dat zal niet zo n vaart lopen denk ik.

Ik kalibreer ook niet vaak. Als ik zie dat de dropchecker iets te licht wordt stel ik de controller wat bij.

Ach ik kalibreer die dingen hooguit eens per 3 maanden dus dat zal niet zo n vaart lopen denk ik.
mijn vorige glaselectrode van ~1.5 jr oud was in een periode van 1 maand helemaal kaduuk. Ik kreeg m niet meer goed gekalibreerd (met vloeistof van pH4 dacht hij de standaard vloeistof 6.8, en bij vloeistof van 6.8 sprong hij naar de 9 toe). Toen ben ik er pas achter gekomen dat die dingen een beperkte levensduur hebben (de mijne hangt continu en verstopt in de fiklterbak, misschien kortere levesduur door meeer organishce vervuiling? / of een maandag morgen model?)

Je kan inderdaad ook pech hebben en het zal misschien aan de kwaliteit hebben gelegen van de probe.

Daar ben ik ook benieuwd naar. De glaselektrode-spanning 59,16 mV per pH-eenheid, bij 25°C (bron). De ingang impedantie van een goede meter is zeer hoog. Omrekening en temperatuur correctie naar PH gebeurt in de elektronica.
Volgens mij zou een PH sonde zonder problemen meer dan 1 keer bemeten kunnen worden.

Beide meters (monitor en controller) zullen een hoge impedantie hebben maar hebben wel een referentie nodig, veelal is dat de GND (ground) van de probe.
Het is niet duidelijk het koppelen van beide GND’s problemen gaat opleveren, m.a.w. zijn de ingangen van PH-monitor en PH-controller ook volledig geïsoleerd/zwevend en of gaat het interferentie opleveren?

Zelf maakt ik daarom gebruik van 2 probes in één bak

hallo
ik denk erover om een pH controller (welke de magneetklep van mijn CO2 systeem kan bedienen) aan te schaffen.

ik heb wat vragen:

1) is het mogelijk, en hoe dan, om ook een tijdschakeling in te brengen (en niet alleen een pH schakeling) ? Zodat de controller 's nachts niet de klep openzet, het is dan toch zonde om dan het water met CO2 te verzadigen?

2) ik zie dat normaliter zo'n controller een standaard BNC pH sonde gebruikt. Ik heb nu al zo'n sonde in mijn aquarium voor mijn smart pH/T/tds meter met display die de gegevens op de cloud zet, zodat ik ze met een app op m'n gsm kan bekijken. Is het mogelijk om een enkele (BNC) pH sonde , met behulp van een BNC splitter, te koppelen aan 2 apparaten (dus zowel uitgelezen worden door de controller als de aparte meter)?

bedankt!
Het mooie van zo'n controller is juist dat er geen pauzes qua gebruik nodig zijn. Het verbruik is in de nacht gering dus zullen er ook weinig CO2 toevoegingen nodig zijn. Niet uitzetten in de nacht dus ook al om geen onnodige PH schommelingen te krijgen. Voor de andere vraag zie hieronder:

https://www.aquastorexl.nl/aqua-noa-ph-controller-2in1-ph-en-temperatuur-set.html

Beide meters (monitor en controller) zullen een hoge impedantie hebben maar hebben wel een referentie nodig, veelal is dat de GND (ground) van de probe.
Het is niet duidelijk het koppelen van beide GND’s problemen gaat opleveren, m.a.w. zijn de ingangen van PH-monitor en PH-controller ook volledig geïsoleerd/zwevend en of gaat het interferentie opleveren?

Zelf maakt ik daarom gebruik van 2 probes in één bak
De probe is natuurlijk ook wel het meest kwetsbare. Als je op de ene regelt heb je altijd de ander als reverentie/alarmering. De kans dat ze beide tegelijk gaan afwijken of kapot gaan is niet zo groot.

De probe is natuurlijk ook wel het meest kwetsbare. Als je op de ene regelt heb je altijd de ander als reverentie/alarmering. De kans dat ze beide tegelijk gaan afwijken of kapot gaan is niet zo groot.

De PH-probe is niet wat ik wilde aangeven als mogelijk probleem.

Stel je hebt 2 verschillende devices, bijvoorbeeld een Milwaukii-MC122 (controller) en een VOLTCRAFT-PH-100 (portable pH-meter) en gaat beiden aansluiten (m.b.v. BNC-splitter) op één enkele PH-probe !

Op deze wijze worden van beide devices de GND’s onderling met elkaar verbonden, gaat dat goed volgens jullie?

De PH-probe is niet wat ik wilde aangeven als mogelijk probleem.
Ik bedoelde het eigenlijk ook als separaat probleem. Niet als opvolging op je schrijven.
Wat ik er eigenlijk mee bedoel te zeggen is dat ik verwacht dat het goed gaat om een probe op 2 meetinstrumenten aan te sluiten. Echter is het wellicht niet verstandig om op een extra probe te bezuinigen gezien dit het meest kwetsbare deel is.

bedankt voor jullie adviezen.
Ik heb uiteindelijk een controller/meter besteld met wifi. Die zou zelfs dezelde app gebruiken. Dus geen extra sonde in de bak (ik ben wel een nerd, maar ik probeer de stukken zichtbare techniek in de bak te minimaliseren).
Ik zou nog steeds het concept " 1 pH sonde gemeten over 2 devices" kunnen gaan testen met mijn oude meter en mijn bestelde controller, maar ik heb vooralsnog geen betaalbare en betrouwbare BNC splitter (F->2xM) kunnen vinden. je ziet wel goedkope op ali, maar de opmerking over eigen impedantie van de splitter snijdt hout.
Wat betreft dat 2 pH sondes in de bak meer zekerheid geven dan 1, dat is correct. Maar ik heb nog steeds de long term CO2 checker en een losse pH meter erbij .

Toch een aansluitend vraagje:
mijn pH electrode zit in de interne filterbak, (voor de kenners, in de juwel bioflow bak in het compartiment met thermostaat en pomp. Dus de langzame water inlet / ingangsrooster onderaan.)
mijn diffusor zit buiten de filter, wel aan het ingangsrooster onderaan, maar ik zie dat maar weinig belletjes ingezogen worden.
dus is er een vertraging te verwachten tussen CO2 oplossen en pH meting, geen idee hoeveel. En als de solenoid open gaat, is er een vertraging voordat CO2 de diffusor verlaat.
Een controller zet de CO2 klep open boven een instelwaarde en af onder een waarde. Welk pH interval gebruiken jullie normaal (max - min) om te voorkomen dat hij continu aan/uit gaat flipperen en te voorkomen dat er een overshoot is door de delay van de meting?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan