Vraagjes


A

AstronotusThomas

Guest
Hallo mensen,

Het is al een tijdje geleden dat ik voor het laatst ben ingelogd,
Maar volgde het forum wel op mijn mobiel :)

Na 2 jaar zoetwater houden wil ik toch het overstapje wagen naar zeewater.
Ik heb een paar vraagjes voor ik wil overstappen.

Wat voor bodembedekking moet ik nou eigenlijk gebruiken?
Moet het per-se levend zand zijn?

Is dit osmose apparaat geschikt om te gebruiken?
http://www.osmoseapparaat.nl/osmoseappa ... 0-gpd.html



Ik zit nog te twijfelen dus daarom ga ik nog een paar maandjes door met zoet water.

Het aquarium wordt een Rio 180 die ik ga ombouwen.

Ik wil graag beginnen in 2015

Als het zover is maak ik een dagboek aan.

Bedankt alvast!
 
Bij een zeebakkie hoef je geen bodem per se. Tenzij je dat bijv mooi vindt of je zandzevende sterren of andere diertjes/vissen die een bodem nodig hebben. Doe deze zeker de eerst weken (8) er niet in. Hij veralgt alleen maar. Ik heb zelf een zandbodem. Niet van levend steen. Dat gaat prima.

Bij mijn weten kun je dat osmose apparaat prima gebruiken.

Om meer info te krijgen over deze hobby. Lees eens een dagboek hier of op een zeewaterforum. Of boek van tanne hoff.
 
@chef kampvuur, er is hier zat knowhow aanwezig, ik zou het leuk vinden dat die mensen hierblijven (ipv ze allemaal naar zwf te sturen)

bak kan je ombouwen (bijvoorbeeld een interne tunze 90xx serie, of een hang-on model a aquamedic turboflotor blue 1000)
stromingspompen erin, goede bak licht erboven (4x39w t5), en je hebt een prima basis..

bodem bedekking kan je leven zand gebruiken, dit is echter duur,
ga je voor dood zand, pak dan die van aquamedic, deze bevat veruit het minste rommel (silicaat/fosfaat/nitraat)..
aquamedic coral sand is er in veel verschillende diktes, en vast 1 die jij mooi vind.

osmose apparaatje is prima! bestel er alleen wel als het EVEN kan, een DI filter bij (de 25 euro versie in die shop is prima) deze zal het grootste deel silicaat als laatste stap nogmaals verwijderen, iets dat zeer zeker aan te raden is.

zeewater is leuk!! alleen heb je er wel iets meer geduld voor nodig (8 weken opstart e.d.) en kost het iets meer tijd (tijdig aanvullen verdampte water, doe je dit niet, dan zal je zout gehalte oplopen en oplopen om een idee te geven).
 
mini-fred zei:
@chef kampvuur, er is hier zat knowhow aanwezig, ik zou het leuk vinden dat die mensen hierblijven (ipv ze allemaal naar zwf te sturen)

Sorry niet mijn bedoeling mensen naar andere forums (zeker niet specifiek naar zwf) te sturen. Ik weet dat er hier ook info te vinden is, dat mensen ook elders zoeken, betekend niet dat ze weg gaan van hier toch? Ik zit zelf iig op een stuk of 4 forums, overal is goede kennis. Misschien nemen ze het wel van de andere forums mee terug naar hier ;)
 

Terug
Bovenaan