Vragen ivm het het starten van een zeeaquarium


G

Gerben1996

Guest
Aangezien ik me momenteel aan het inlezen ben voor een zeeaquarium te starten leek het me handig als ik even een nieuw onderwerp aanmaakte, zodat ik niet iemand anders zijn post vol spam met vragen :engel:

Ik weet ook nog niet of ik het ga overwegen maar inlezen kan geen kwaad natuurlijk.

Momenteel heb ik een aquarium van 150l 50d 60h, spijtig dat de diepte en hoogte niet gewisseld zijn, maar het is nu zo. Hij heeft een overloop en een bioloog die bestaat uit 2 delen bij elkaar verbonden (vraag me niet waarom, was van m'n nonkel denk dat dit handiger was om te plaatsen. :! )
 
Hier komen gelijk de vragen al.

Ik heb verschillende kalkskeletten van koralen, dus dode koralen om het te zeggen. Kan ik deze gebruiken in de hardscape en is het mogelijk dat hier terug poliepen in komen?

Voor de filtering, ik heb een overloop, maar deze is in 2 gesplitst. In 1 van de 2 delen zijn spleetjes zodat het water erdoor kan naar de sump, waarvoor dient het 2e deel?

Ik vind niet direct wat voor filtermateriaal er echt nodig is voor een zeeaquarium. Lees vooral dat eiwitafschuimer belangrijk is, maar neem aan dat je ook nog gewoon filtert toch? Kan je de eiwitafschuimer gewoon in de sump plaatsen?

Wat voor lichten zijn ook aan te raden? Ik lees dat je veel verschil hebt hierin.
 
Afschuimer plaats je gewoon in de sump.
Meeste mensen filteren over kool of zeovit (via een wervelbedfilter of gewoon in de sump leggen waar het water doorheen gaat.), maar het is het levend steen wat voor biologische filtratie zorgt.
En helaas zullen geen poliepen in de koraal skeletten
 
Ok� had het wel gedacht van de koraal skeletten maar ik kon hopen :p

Voor licht las ik dat je 0.5wat/l nodig hebt. Aangezien mijn bak bruto 450L is ga ik voor lampen zien die rond 200wat kunnen leveren, klopt dit?

Ik zou dan voor zeer heldere verlichting willen gaan, is het dan goed om blauw met wit licht te combineren?
Wat zijn zoal de meer betaalbare verlichtingen?
 
0.5 watt/l als je led hebt, voor tl wordt 1watt/l aangeraden om de wat moeilijkere koralen te kunnen houden.
Maar, watt/l is een beetje een vage eenheid, aangezien het licht niet regelmatig verspreid wordt, maar op sommige plekken meer licht is en op sommige minder. Het belangrijkste is eigenlijk PAR en PUR, maar dat is alleen met een speciaal apparaat te meten, en dan is de watt/l eenheid niet z� gek, als je rekening houdt dat je 1watt/l hebt, weet je dat je van alles kan houden.

Blauw met wit is de basis voor Reef verlichting. Sommige leds hebben ook groene een rode lampjes, maar dat is allen maar luxe.
Als je voor TL wil gaan, Giesseman en ATI maken goede lampen. Als je hiervan: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... 0&offset=0
1x de Quad 4x 80w en 1 keer de Duo 2x 80 watt neemt, en dan ATI buizen erin doet, heb je wel genoeg verlichting.
 
maak eens fotos van het geheel.
mooie maat!
ati sunpower 6x80 zou mooi armatuur zijn.

1 vak om je schuimer in te zetten. 2e vak voor een opvoer pomp?
bij je opvoer kan je eventueel tal van andere reactoren bij plaatsen.

meestal word er een schot geplaatst zodat de vak voor het schot een vaste waterhoogte heeft zodat je niet elk half uur je sxhuimer hoeft af te stellen, het feit dat er een schot in zit is alleen maar positief
 
Momenteel werkt gsm niet, zal eens de gsm van m'n broer ofzo lenen.

De sump zijn 2 aparte bakken welke nog eens onderverdeelt zijn in 3 met schotten. 2 bredere en 1 smalle. Deze 2 bakken zijn dan bij elkaar verbonden.

Ik zal dit armatuur ook eens gaan bekijken, maar ik heb niet zo heel veel plaats voor de verlichting op te hangen, dit is een nadeel.
Het is een kast rond het aquarium gebouwd door m'n nonkel en toen is hier niet echt bij nagedacht.
Momenteel liggen gewoon 2 tl buizen op de dekglazen.

Ik wil een zeer heldere bak gaan bekomen, ga ik dan vooral wit licht moeten combineren met blauw?
 
Met 2 tl zal je nooit genoeg hebben. Dus 6x 80 watt is wel het minimum. En ja, de basis kleuren voor zeewater verlichting zijn blauw en wit. Als je een armatuur voor 6 lampen kiest, is 2x blauw op 4x wit of zelfs 3x blauw op 3x wit wel goed.
 
Bedankt, ik ben ook op het zeewaterforum aan het kijken en hier zeggen ze aangezien ik een dichte kap heb, dat T5 aluminium lichtbalken handiger zijn qua verlichting.


Nu had ik nog een vraagje, als er water ververst moet worden. Moet dit altijd op voorhand klaar gemaakt worden? Ik zie dat vele dat doen.
 
Zo'n 3-4 uur van tevoren moet het zewater bereid worden. Het liefst de nach ervoor, maar 3-4 van tevoren is genoeg. Dit komt zodat het tijd heeft om goed op te lossen in het water.
 
Ok� bedankt :)

Morgen ga ik trouwens nog even langs m'n LFS na m'n laatste examen :D

en kan ik er nog voor evt uitleg vragen.
 
ja had al gelezen dat je de winkels vaak met een korreltje zout moet nemen, engels is totaal geen probleem zal eens kijken dit weekend, tijd genoeg dan zijn examens gedaan :)

maar de lfs waar ik ga is nog wel redelijk betrouwbaar, maar je hangt nog af met welke medewerker je spreekt natuurlijk. :)
 
Ik ga meestal naar Hustinx in hasselt.

Maar ga toch van het idee moeten afgaan, onderhoud in zo een grote bak lijkt me wat te duur gaan worden.
Misschien dat ik het in de toekomst eens probeer met een kleinere bak :(
 
Tja, zo is het denk ik wel altijd in de aquaria..als je het aankoopt is het meestal altijd het duurste, maar het onderhoud valt wel mee als ie goed draait.
 
Op zeeaquariumforum hadden ze me gezegd dat het onderhoud van een zeeaquarium met elektricitiet meegerekend 100-150 euro voor me ging kosten. Dit zou te veel zijn voor me aangezien ik nog student ben en ook nog andere een andere hobby heb.
 
succes.
ik weet wat mijn 130/60/60 kost maandelijks incl alles.. ik red het never nooit met 100 euro.. lange na niet.

ding verbruikt overdag een 0.7kw en snacht 0.3.. dus reken 12 tot 13kw per dag.. ongeveer 4500 per jaar .

alleen de stroomkosten liggen dan rond de 60euro per maand gok ik.

50% waterwissel per maand (5x10%) is 300liter. dat is een halve emmer zout.
zout kost 90euro een emmertje (tropic marin pro reef)

dan zit ik al over de 100euro heen. dat is ex voeding/toevoegingen/onderhoud spullen.. en dan vergeten we even dat bijvoorbeeld jebao pompen niet de langste levensduur hebben.

ik gebruik (even in bulk) minimaaaal 50euro in de maand aan toevoegingen (kan deze wel los uitpluizen bij interesse)

140euro tl wissel elke 10 maanden

ik denk dat je op die maat zeker 200euro moet rekening op all-in onderhoud.

dingen als:
osmose voor filter 2 of 3x per jaar
osmose kool blok 1 of 2x per jaar
osmose vullingen DI hars liter of 5/jaar
water..300l osmose is totaal 1200l water
stroom mengpomp/verwarming wissels.

periodiek vervangen rotor afschuimer (rotor voor mijn rd1500 kosten 350�)

jebao stromingpompen doen het meestal 2 jaar soms iets minder (2x100� per jaar)

fosfaat killer mocht je dit nodig hebben

bacterien.

periodiek delen nieuwe bodem aangezien ik ongeveer een kwart elke 2 maanden vervang en 10kilo 35� kost.

elke 2 jaar ongeveer nieuwe opvoer pomp.

kool.. heel veel kool (bezuinig niet hierop)

ik denk 200euro per maand dat het redelijk accuraat word. maar dit ligt grotendeels aan welke techniek je aanschaft en welke methode je gaat volgen, alsook je koralen bestand
 

Terug
Bovenaan