Wat is er nieuw

vragen ivm overweging aanschaf bodembedekkers

• Onderwerp starter Onderwerp starter Steven51
  • Startdatum Startdatum
S

Steven51

Guest
Hoi allemaal,

Ik zou, zoals ik al op zoveel foto's van prachtige bakken heb gezien, eigenlijk ook graag een mooie echt laag blijvende groene bodembedekker willen hebben in mijn bak. Zo eentje die de bodem (gedeeltelijk) na verloop van tijd omtovert in een groen tapijt. Maar ik heb daar een paar vragen over.

1. Welke planten zijn dit zoal (liefst met foto of anders in ieder geval de naam).

2. Hoe moet je deze planten ? Allemaal losse takjes stuk voor stuk neerzetten of toch in kleine bosjes ? Ik heb begrepen dat dit bij zulke planten allemaal niet zo makkelijk is, vanaf het verwijderen van het potje af.

3. Gebruiken deze plantjes meer voeding uit de bodem of juist via de blaadjes? In het eerste geval moet ik voedingstabletten toevoegen.

4. Hebben ze doorgaans veel of weinig licht nodig ? Op de foto's die ik heb gezien verschilde dit nogal (optisch in ieder geval).

5. Stellen ze veel eisen tav ph waarde etc ?

6. Laatste vraag, zijn dit moeilijke of vrij makkelijke plantjes qua groei als ze eenmaal op de goede manier geplant zijn en de juiste voedingsstoffen krijgen ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg,
Steven.

Je hebt ze in verschillende moeilijkheidsgraden. Een plant die ik echt kan aanraden is de Sagittaria subulata. Makkelijke plant die weinig eisen stelt. Hier krijgen ze matig licht en hebben ze een kleibolletje bij de wortels. Heb ze nu een paar weken en begint al een mooi tapijtje te worden.

Heb je daar toevallig een foto van Noa?

Overigens aanvullende reacties zijn welkom want ik ben echt benieuwd naar de antwoorden op alle vragen, juist om de kans op succes met een mooi tapijtje zo groot mogelijk te maken en ik het dus graag gelijk goed wil doen. Ik weet mijn ph niet precies omdat ik nu nog met teststrips werk maar volgens de kleur indicatie zal hij net onder de 7,5 liggen. Ik heb ook CO2. Verlichting kan heel flexibel want ik gebruik een dimmer.

Misschien is het niet wat je bedoeld maar ik deel het toch maar even. Ik dacht een leuk tapijtje te maken met naaldgras. En eigenlijk groeide het buiten verwachting erg goed. Het werd steeds voller en mooier. De garnalen waren er ook dol blij mee, maar ik niet.

Tussen het naaldgras bleef veel vuil liggen en ook restjes java mos klampten zich graag een de sprietjes vast. Maar als je het dus wilt schoonmaken, afzuigen met een alngetje, dan trek je de sprietjes er heel gemakkelijk uit. En ieder sprietje zit weer verbonden aan een volgend sprietje, dus je weet wel waarom ik stond te klunzen.

Nu veel eruit gehaald, want naaldgras als bodem tapijtje wordt het voor mij niet meer.

Hoi Sanneke,

Bedankt. Ik vind naaldgras zeker een heel leuk plantje en heb ook een iets grovere variant daarvan staan. Die hoeft inderdaad voor miuj geen tapijtje te worden. Maar ik doel idd meer op plantjes die zo mooi frisgroen en laag blijven en kleine beetje roodachtige blaadjes hebben. De namen weet ik echt niet maar er zijn er vast wel die weten welke soorten er daar zo al in zijn. En hoe je die moet planten en welke voeding moet geven zou ik ook graag willen weten

Hoor het graag !

Uhh roodachtig in mijn vorige berichtje moet rondachtig zijn, de bladvorm dus. Ik wil qua kleur juist graag mooi frisgroen.

Geldt dat voor die Saggitaria Sabulata ook?

Sagittaria dat zij sprieten. Google maar eens.
Misschien is Marsilea hirsuta of Marsilea crenata meer wat je zoekt. Idem.

Die laatste 2 zouden weleens prima kunnen zijn, maar, hoe plant je die zodat ze ook echt blijven zitten en wat voor voeding moeten die hebben ? Alleen uit het water of ook bij de wortels ?

hier vind je een paar voorbeelden, zoals Hemianthus callitrichoides, Micranthemum sp. Monte Carlo,...

www.aquarium-planten.com/shop/5/voorgro ... anting/112

Het planten hiervan doe je best in kleine stekjes inderdaad, in de ene bodem lukt dit al wat vlotter dan in de andere. Er wordt veelal aangeraden om ze in de buurt van elkaar te planten bijvoorbeeld in een motiefjes zoals de vijf op een dobbelsteen.
Meeste van die bodembedekkers hebben wel graag CO2 toevoeging.
Het kan soms even duren voor ze aanslaan maar eens ze vertrekken en de omstandigheden zijn goed kunnen ze vrij snel groeien.

Steven51 zei:
Heb je daar toevallig een foto van Noa?

Overigens aanvullende reacties zijn welkom want ik ben echt benieuwd naar de antwoorden op alle vragen, juist om de kans op succes met een mooi tapijtje zo groot mogelijk te maken en ik het dus graag gelijk goed wil doen. Ik weet mijn ph niet precies omdat ik nu nog met teststrips werk maar volgens de kleur indicatie zal hij net onder de 7,5 liggen. Ik heb ook CO2. Verlichting kan heel flexibel want ik gebruik een dimmer.

De foto staat in mijn fotoalbum. Even op het linkje onder mijn naam klikken (60x30x30). Staan bij de laatste update (geloof op pagina 4). In de aqua40 links vooraan (soort grassprieten).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan