Wat is er nieuw

Vragen over black molly's en platy's?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum Startdatum
E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen.

Ik heb een bak van ongeveer 70 Liter (60 cm). In de bak zitten 4 guppies, 4 black molly's en 4 platy's. De temperatuur van het water is 26 graden.

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Ik las op internet dat je voor de black molly's zout moet toevoegen, klopt dit?
2. Zijn er nog dingen die ik moet weten, qua verzorging van deze vissen?
3. Hoe vaak moet je het aquarium schoonmaken? Hoe doe ik dit op een goede manier?

Dan hier ook maar een aantal antwoorden:!

1. Voor black molly's kun je wat zeezout toevoegen aan het aquarium omdat ze in de natuur ook in vrij brak water leven. Is het verstandig om dit in dit geval te doen? Persoonlijk ben ik van mening van niet aangezien je hier ook te maken hebt met andere vissen in het aquarium.

2. De basis dingen, let er op dat bij aankoop de vissen er goed uitzien, het aquarium goed is ingedraaid alvorens je de vissen er in laat wennen en bekijk het gedrag van de vissen met regelmaat om te kijken of ze nog in goede conditie verkeren.

3. Afhankelijk van de plek van het aquarium (hoe meer zonlicht hoe meer algen over het algemeen), het aantal planten welke het aquarium van nature filteren en de filter zelf; weinig zinnigs over te zeggen dus.

Zorg dat je niet eens in de maand 80% van het water verwisseld maar bijvoorbeeld 1 x per week/2 weken zo'n 10-20%. Afhankelijk dus van bovenstaande opties.

1. Er zijn 2 soorten die als black molly verkocht worden. Een grote, die heeft zouttoevoeging nodig. De kleine kan daar niet tegen dus die jiet.

2. Deze vissen kunnen best wel iets koeler denk, en ook je platies. Verder sluit ik me aan bij jazzers

3. Liefst 25 a 30 procent per week verversen, zeker omdat de grote versie forse jongens kunnen wordne, en brakwatervissen vaak gevoelig zij voor veel afvalstoffen

1. ik heb van in het begin ook black molly's gehad & nooit zout toegevoegd of eender wat & leefden perfect op 24graden.
2. Ik had ook wat kleine visjes in mijn bak & tot mijn verbazing kunnen de blackmolly's verdomd vervelende agressieve vissen zijn. Vinnetjes werden afgebeten & de rest werd er echt ongelukkig door. Vandaar dat ik ze heb weggedaan... dit is natuurlijk niet bij ze allemaal, maar wanneer ze niet voldoende zwemruimte hebben kunnen ze toch ge�rriteerd raken. Nadat ik ze weg had gedaan fleurde mijn bak op als nooit tevoren!
3. ik ververs altijd 1/3 in de week met een sifon en laat dan ff het water 2 uur op voorhand in een emmertje op kamertemperatuur komen.

Het is een geweldig mooi visje, vind hun mondjes zo lief... maar het ging nu eenmaal niet in mijn bak. Nu met die andere vissen die je erbij wilt stoppen heb ik geen ervaring, dus ik zou niet weten of die goed samen kunnen.
Zorg ook dat je 2 vrouwtjes en een mannetje hebt ... maar bereid je dan wel voor op veel baby's want ze kweken als een gek. Leuk om te zien, maar ja... wordt wat veel na een tijdje.

ik heb mij namelijk niet aan de harem regel gehouden(door onwetendheid) met alle gevolgen van dien. Ze beginnen eerst op elkaar te jagen & dan moeten de kleine visjes eraan geloven..

Ik ben waarschijnlijk ��n van de weinigen hierzo die zijn bakken niet elke week aan waterverversing onderwerp. Bij mij kan dat wat ruimer genomen worden qua frequentie.

Als je brakwatervissen ook in een brakwaterbak wilt gaan houden dan is het zelfs gunstiger om minder waterverversingen te doen dan in een zoetwaterbak. Brakwatervissen zijn idd wat gevoeliger doch zal die gevoeligheid meer in een zoetwaterbak voorkomen als de brakwatervissen daar in worden gehouden. Door in een brakwaterbak net zo frequent water te gaan verversen doet soms meer kwaad dan goed. Ik hou zelf al jaren beide disciplines en durf te stellen dat dus niet altijd een frequente waterverversing als gunstig gesteld kan gaan worden.

Bij mijn goode�den spreken we van een zoetwatergebeuren doch doen ze het bij mij beter als ik minder waterverversingen pleeg dan dat ik de waterwisselfrequentie verhoog. Die houden zelfs van wat smeer in de bak om het maar zo te stellen. En d'r zit ook nog eens weinig vegetatie in de goode�denbakken.

Verder draaien mijn bakken gewoon goed.

Guppen en platy's kun je overigens wel op brakwater laten overwennen. Bedenk overigens dat guppen en wat xiphophorussoorten niet allemaal uit zoetwaterregionen komen maar ook uit lichtelijk brakwatergebieden. Iets waar velen ook niet bij stil staan. Voor de aquariumwereld zijn vele soorten die uit lichtbrakwater komen op zoetwater uiteindelijk verder gekweekt.

Wil nog wel ff de noot geven dat black molly's noch uit zoet- als zoutwater vandaan komen als men refereert naar de natuur. Want black molly's komen nl. niet in de vrije natuur voor. Het betreft een kweekvorm van de poecilia sphenops en die is totaal niet zwart doch komt voor in bruin- en grijsschakeringen en eventueel nog als gevlekte fenotype.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan