Vragen over bodembedekking (tempex)


J

Jonnsie

Guest
Ik ben begonnen mijn Discusbak om te bouwen naar een Malawibak.

Op dit moment heb ik al het water uit mijn bak gehaald.
Het grootste gedeelte van het aquariumzand/grind is uit de bak weggehaald.
Nu is mijn idee, om eerst een achterwand vast te kitten in de bak. Daarna wil ik een tempexplaat van 2cm dik op de bodem vast kitten. Vervolgens wil ik de stenen gaan plaatsen en het filterzand in de bak gooien.

Met betrekking tot dit alles, had ik nog de volgende vragen:


Is het erg als er her en der nog een enkel korreltje zand onder de tempexplaat ligt? Ik heb gelezen dat dit uiteindelijk in de tempexplaat trekt, wat is jullie mening hierover?

Moet de tempexplaat de gehele bodem van het aquarium bedekken? Ik heb namelijk een aquarium met gebogen glas. Het is erg lastig dit vullend te maken met tempex (afbrokkelen).

Als het tempex niet de gehele bodem hoeft te bedekken, zou het dan afdoende zijn om twee platen uit te snijden en deze op twee plekken (waar de stenen komen te liggen) in het aquarium vast te kitten? Of is het wijzer om wel zoveel mogelijk van de bodem te bedekken met tempex?

Is zand aan de voorzijde of zijkant van de tempexplaat erg? Ik vind het niet mooi als het tempex zichtbaar is vanaf de voor- of zijkant. Kan ik dit opvullen met filterzand?


Veel vragen met betrekking tot de tempexplaat voor de bodem. Maar aangezien ik hier helemaal niet mee bekend ben, vraag ik liever nu dan dat het verkeerd gaat... Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Alvast bedankt!
 
Je hoeft maar 2/3 van de bak te doen.
Voorin leg je toch geen stenen.
Doe je daar een bodem in.

En kitten hoeft niet,gewicht van de stenen,houd het laag.
 
Krijg je dan niet dat het tempex kapot gaat en naar boven komt drijven?
 
je hoeft het tempex idd niet vast te kitten,en zand komt er toch wel wat onder.... maakt niet uit. Het gaat erom dat een zware steen niet rechtstreeks op een zandkorrel komt te staan, daar kan de bak van knappen. Je kunt het teveel aan tempex rondom de stenen wegsnijden. Ik heb gewoon de hele bodem bedekt, het zand valt er aan de zijkanten/voorkant langs dus je ziet er niks van. Wellicht als de vissen gaan graven, maar goed daar heb ik nog geen ervaring mee.
 
Voordeel van de gehele bodem bedekken ten opzichte van wegsnijden: je kunt nog eens wat stenen verplaatsen.

~ Ivo
 
Bedankt voor jullie advies! Ik ga toch zoveel mogelijk van de bodem bedekken.
Ga de tempex niet vastkitten. Hebben jullie nog advies hoe ik de tempex het gemakkelijkste op maat kan snijden? (gebogen glas)..

Zouden jullie verder eerst de achterwand installeren of eerst de bodem? Als ik het goed gezien heb, is mijn achterwand namelijk een centimeter korter dan de hoogte van mijn bak is.... (Achterwand zijn bij het aquarium toen ik hem kocht) Of is het dan verstandig om de achterwand "gewoon" vanaf de bodem erin te zetten? (Of juist vanaf de bovenkant van de bak :p)
 
Maak op je tempex plaat een grindmat vast of insmeren met epoxy en dan instrooien met zand, nooit geen kale tempexplaat meer in het zicht als ze gaan graven.
 

Terug
Bovenaan