Wat is er nieuw

Vragen over indraaien

Nathalie13

Member
Lid geworden
5 maart 2022
Leeftijd
37
Hoi iedereen,

Ik ben net een aquarium (Juwel Lido 120) gestart, maar heb nu toch wat concrete vragen over het indraaien ervan. Hij draait nu bijna 2 weken en m’n bak is voorlopig nog mooi helder, geen algen. Ik heb een JBL Led solar nature en die brandt 6u per dag op 4000K op de 2de laagste lichtintensiteit. Van planten staat er een Vallisneria, een Anubias en een Cryptocorine (heb beginnersplanten gevraagd in de winkel). Heb hieronder een foto toegevoegd.

Moet ik meer planten toevoegen? Ik denk zelf van wel, maar kan moeilijk de groei van de huidige planten inschatten.
Welke plantenvoeding voeg ik best toe? Heb nog niets gekocht omdat er zoveel is…
Moet ik waterwissels uitvoeren in die eerste 4 weken?
Moet het water al op een bepaalde temperatuur zijn of is gewoon kamertemperatuur voorlopig voldoende?
Hoe meet ik best de waterwaardes? Heb tot nu toe nog niks gemeten, omdat ik door het bos de bomen niet zie in al die meetstrips en druppeltesten. Heeft iemand een concreet advies welke ik best koop?

Ik had ook gelezen dat ik de lichtduur best geleidelijk aan verhoog naar 8u per dag.

Alvast heel erg bedankt voor jullie raad!

Groetjes,

Nathalie

Bijlagen

• 6DD6288E-8DB7-4B73-91FB-CFAA39AD6741.jpeg
    6DD6288E-8DB7-4B73-91FB-CFAA39AD6741.jpeg
    467.5 KB · Weergaven: 97
Ik zou wel gelijk gewone vloeibare plantenvoeding gebruiken en bij de moerasplanten wat voeding bij de wortels. Of je later nog nitraat of fosfaat moet toevoegen is nu zonder bewoners lastig te zeggen. Ik zou het licht rustig 8 uur laten branden en zelf ververs ik de eerste 4 wk niet.

Als ik kijk hoe ik het heb gedaan is alsvolgt.

4 weken in laten draaien waarbij ik na 2 weken een waterwissel heb gedaan.

Planten heb ik bewust en op aanraden veelvuldig aangeschaft. Vooral de snelgroeiers. In mijn bak doen de limnophila sessiliflora en de Hygrophila Polysperma het onwijs goed. De anubias is een langzame groeier.

Het licht brand hier 8 uur en voeg CO2 toe in gas vorm. Handig om ook dropcheckers erin te zetten. Tevens direct begonnen met AIO lean dose van planted box. Ik ga wel overstappen naar de EI methode. Maar voor het begin is de All In One perfect. In de 4 weken indraaien kon ik na week 2 iedere week 2 x aan het snoeien slaan. Zo hard groeit het.

Verwarming inderdaad aan.

Vwb het testen zou ik de colombo druppeltest adviseren en gewoon wekelijks een keer testen. Zo krijg je feeling met het testen en zoek dan gelijk op wat de waarde betekenen. Zo ben je goed bezig met je aquarium en krijg je er steeds meer gevoel bij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan