Vragen over Juwel filtersysteem


aquariumfan :-)

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2021
Berichten
132
Hallo allemaal!

Even een paar vraagjes over het filtersysteem Bioflow Super 500 van Juwel, ik heb het aquarium: Juwel PrimoLux 80

Ik heb de sponzen van boven naar onder;
1 witte filterwat (bioPad), 1 koolspons (bioCarb), 1 groene spons (Nitrax), 1 blauwe spons (bioPlus fine).

1. Kan ik de Nitrax verwijderen?
Want hij filtert toch nitraat uit het water dat voeding moet zijn voor de planten?

2. Kan ik dan de Nitrax vervangen door de Citrax?
Of is dat niet mogelijk met dit filtersysteem?

3. Klopt het dat de bacteriëen zich beter kunnen vestigen in de Citrax dan in de blauwe spons?

Wat zou nu de beste combinatie?

Alvast bedankt!
 
Gooi naast de Nitrax ook je koolfilter er maar uit. Kool heb je in principe alleen nodig nadat je een behandeling met medicijnen hebt moeten doen. Het filtert zelfs nuttige stoffen uit je plantvoeding indien je dit toevoegt. Nitraat is inderdaad plantvoeding. Spons kan alleen handig zijn indien je echt een hoog nitraat gehalte hebt maar dan kun je in mijn optiek beter meer water verversen.

Ik zelf gebruik al meer dan 10 jaar Juwel en haar filters. Filterwatten boven op, daarna blauwe spons evt eerst grof daarna fijn en dan onderaan cirax of een poreus materiaal van een ander merk. Deze laatste hebben meer biologisch oppervlak tegenover reguliere sponzen en zeker aan te raden bij binnen filters waarin je toch minder capaciteit hebt tegenover externe filters. Bij een normale visbezetting kan je prima overweg met zo'n filter.

Gr
Stefan
 
Gooi naast de Nitrax ook je koolfilter er maar uit. Kool heb je in principe alleen nodig nadat je een behandeling met medicijnen hebt moeten doen. Het filtert zelfs nuttige stoffen uit je plantvoeding indien je dit toevoegt. Nitraat is inderdaad plantvoeding. Spons kan alleen handig zijn indien je echt een hoog nitraat gehalte hebt maar dan kun je in mijn optiek beter meer water verversen.

Ik zelf gebruik al meer dan 10 jaar Juwel en haar filters. Filterwatten boven op, daarna blauwe spons evt eerst grof daarna fijn en dan onderaan cirax of een poreus materiaal van een ander merk. Deze laatste hebben meer biologisch oppervlak tegenover reguliere sponzen en zeker aan te raden bij binnen filters waarin je toch minder capaciteit hebt tegenover externe filters. Bij een normale visbezetting kan je prima overweg met zo'n filter.

Gr
Stefan

Ik zou graag ook mijn volgorde veranderen, komt mijn aquarium dan niet in de problemen?

Ik gebruik momenteel de volgorde hoe Juwel het adviseert.
 
Ik zou graag ook mijn volgorde veranderen, komt mijn aquarium dan niet in de problemen?

Ik gebruik momenteel de volgorde hoe Juwel het adviseert.

Even uit nieuwsgierigheid maar waarom zou je de volgorde willen veranderen?
 
Ik zou graag ook mijn volgorde veranderen, komt mijn aquarium dan niet in de problemen?

Ik gebruik momenteel de volgorde hoe Juwel het adviseert.
Als je deel bij deel vervangt en 1-2 weken tussenin laat niet.

Ps. moest ik genoodzaakt zijn om zo'n filter te moeten gebruiken (wat zeker niet uit vrije wil zou zijn) zou ik alles vervangen door cirax. Hoef je nooit nog iets nieuw te kopen.
 
Ik merk dat mijn biopad heel erg snel vervuilt raakt, waardoor de kracht van het filter afneemt.
Ja dat klopt daar zijn ze ook voor. Ik doe wekelijks met het onderhoud even kijken in het filter en spoel ze meestal wel wekelijks uit. De biopads kunnen gewoon met kraanwater, hebben niet echt een biologische functie. Zodra er gaten in komen vervangen. Rest van het filter spoel ik maar eens per kwartaal met aquariumwater en dit doe ik in tweeën.

Wat de volgorde betreft is het logisch nadenken. Boven in je biopads (watten) die halen het grove vuil weg. Dan heb je de wat grovere spons en daarna de fijnmazige spons. Hieronder komt dan nog tot slot je biologische filtering kan cirax zijn of poreus materiaal van een ander merk.

Hoe wat en waarom? Kool en nitrax eruit want filtert voedingsstoffen voor je planten eruit. Kool alleen bij medicijngebruik eigenlijk. Te hoge nitraat gehaltes zijn een kwestie van meer water verversen, cq minder nitraat doseren indien van toepassing. Nou en van grof mazig naar fijnmazig is ook logisch want als je het andersom doet wordt al het vuil bovenin gevangen en verstopt je filter zeker.

Gr
Stefan
 
Ja dat klopt daar zijn ze ook voor. Ik doe wekelijks met het onderhoud even kijken in het filter en spoel ze meestal wel wekelijks uit. De biopads kunnen gewoon met kraanwater, hebben niet echt een biologische functie. Zodra er gaten in komen vervangen. Rest van het filter spoel ik maar eens per kwartaal met aquariumwater en dit doe ik in tweeën.

Wat de volgorde betreft is het logisch nadenken. Boven in je biopads (watten) die halen het grove vuil weg. Dan heb je de wat grovere spons en daarna de fijnmazige spons. Hieronder komt dan nog tot slot je biologische filtering kan cirax zijn of poreus materiaal van een ander merk.

Hoe wat en waarom? Kool en nitrax eruit want filtert voedingsstoffen voor je planten eruit. Kool alleen bij medicijngebruik eigenlijk. Te hoge nitraat gehaltes zijn een kwestie van meer water verversen, cq minder nitraat doseren indien van toepassing. Nou en van grof mazig naar fijnmazig is ook logisch want als je het andersom doet wordt al het vuil bovenin gevangen en verstopt je filter zeker.

Gr
Stefan
Zo heb ik het ook jaren gedaan met een Juwel 60 liter bak.

Misschien even off-topic, maar nu ik een wat grotere bak heb met een extern filter vraag ik me toch af:
In de Juwel had ik als eerste een filterwat, in de Eheim komt de filterwat als laatste.
Is het voor de Juwel ook niet logischer om van grof naar fijn te filteren?

Groeten,

Leopard
 
Zo heb ik het ook jaren gedaan met een Juwel 60 liter bak.

Misschien even off-topic, maar nu ik een wat grotere bak heb met een extern filter vraag ik me toch af:
In de Juwel had ik als eerste een filterwat, in de Eheim komt de filterwat als laatste.
Is het voor de Juwel ook niet logischer om van grof naar fijn te filteren?

Groeten,

Leopard
Zo zie je maar dat het grof naar fijn filteren eigenlijk niet zo veel uitmaakt (er bestaat immers geen aquariumafval dat grof blijft)
Als je filterwat gebruikt, steek die dan ergens waar je makkelijk aan kan.
 
Zelf heb ik ook een intern filter van Juwel, de biolflow M (Eccoflow 600).
Wat ik merk is dat de witte filterwatten nog wel eens vuil er langs laten, ze passen net niet tot aan de randjes, of ze komen iets omhoog.
Dus om het toch goed af te sluiten en ze op hun plek te houden, heb ik er een grove blauwe spons opgelegd, die vangt dan eerst de grove deeltjes op.
En deze spoel ik ook uit als ik de witte filterwatten vervang/uitspoel.
 

Terug
Bovenaan