Vragen over mijn 2 schatjes van Triops

T

Thalia

Guest
Hey iedereen! :)

Ik ben sinds kort Triops aan het kweken.. rond 7 januari heb ik de eitjes erin gelegd en de 10e spotte ik het eerste Triopsje! Twee dagen later ontdekte ik dat er nog een tweede inzat .. ik gok dat die iets later is uitgekomen ook. Dat deel is dus al gelukt, juij! Maar nu heb ik een aantal vragen over verdere verzorging:

- Eergisteren (11/01) heb ik ze voor de eerste keer gevoerd, dus gisteren mocht ik ze geen eten geven (12/01) en vanaf vandaag krijgen ze normaal gezien elke dag eten. Nu vraag ik me af: ik had daarvoor wel al het meeste detritus uitgeschept, maar niet allemaal. Is het nodig dat alle detritus echter weg is? Ze lijken niet te eten van het eten, mijn gok is dat ze misschien nog genoeg eten/voedingsstoffen hadden in het detritus. Maar heb een beetje schrik dat ik ze dan teveel eten geef.

- Nu moet ik dus ook binnen een dagje of 2 het water verversen. Stress, stress! ;p Volgens mijn info, doe ik beetje bij beetje het water weg met een pipetje (waarbij 'k hoop dat ik ze niet opzuig!) en giet er ik gewoon terug bij. Nu ga ik binnen die periode ook een groter aquarium hebben, mag ik ze niet gewoon -i.p.v. in het kleine bakje te verversen, per deeltje- overzetten in dat aquarium in volledig vers water, zonder detritus en zo? Of is het nog te vroeg om ze over te zetten in een groter aquarium?

- Mijn volgende vragen zijn dan ook nogal logisch:
* hoe kan ik ze best overzetten? Schep ik deze gewoon op en zo vlug mogelijk in het ander aquarium of ... ?
* wat koop ik het best als grondlaag? (ik heb gemerkt dat zand goed zou zijn?)
* hoe weet ik hoeveel water erin mag (mag niet te diep zijn, maar ook niet te ondiep, ...) ?

Sorry voor de lange tekst en de vele vragen ineens trouwens! Ik wil natuurlijk dat alles goed gaat :)) Alvast nen merci.

Het is trouwens niet alleen de eerste keer dat ik Triops kweek, maar ook de eerste keer dat ik vissen heb: dubbel spannend! Hopelijk gaat alles goed en doe ik niets verkeerd.. ;-)

Lieve groetjes,
Thalia.
 
Terug
Bovenaan