Wat is er nieuw

Vragen over mijn nieuwe aqaurium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin Bakker
  • Startdatum Startdatum
R

Robin Bakker

Guest
Hallo Aquaforum,

Ik heb tot nu toe nog geen berichten gepost dit is mijn eerste bericht.

Ik heb recent een aquarium gekocht 2e hands een Ferplast Cayman Scenic 80 van 150 Liter.
cayman_scenic_80_.jpg

Ik heb dit aquarium compleet gekocht dus ook met vissen, nu heb ik er een aantal in zitten waarvan ik niet weet wie het zijn.
Hierbij dus wat foto's van het aquarium en de vissen waar ik niet van weet wie het zijn:
787194_0_82_dsc03482.jpg

Dit is even een overzicht foto wat ik ervan gemaakt heb.

Dan nu de foto's van de vissen waar ik niet van weet wie het zijn:

534314_0_82_dsc03435.jpg

#1 hier heb ik er 1 van

225787_0_82_dsc03440.jpg

#2 hier heb ik er 2 van zoals je kunt zien

458386_0_82_dsc03443.jpg

#3 Het gaat om de bovenste dus niet om de tetra's hier heb ik er 2 van.

973122_0_82_dsc03452.jpg

#4 Hier heb ik er 1 van

159771_0_82_dsc03465.jpg

#5 Ik vermoed dat dit een blauwe gourami soort is? Hier heb ik er 1 van

986867_0_82_dsc03468.jpg

#6 Ook een gourami, hier heb ik er 1 van.

Dit zijn de vissen waarvan ik het niet weet daarbij heb ik ook een mannetje en een vrouwtje Ancistrus dolichopterus, een schooltje Tetra's een 3 tal gupjes 5 Platy's en 5 otocinclus visjes.Om het af te maken zitten er ook nog 6 corydoras Sterbai in en 3 Japonica garnalen. Dus je kan wel zeggen een diverse bak 🙂

Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen, ik ben een beginner in aquarium land dit is mijn 2e aquarium ik had hiervoor een startaquarium dus deze is wat spannender!

Groeten Robin

Welkom!

Ik ga even mijn best doen om ze te indentificeren. Ik weet nu al dat ik ze niet allemaal weet, maar dan wordt ik vast wel door anderen aangevuld 🙂

Ik zal gelijk erbij zetten wat de eisen voor de visjes zijn, dan kun je een beetje kijken hoe je het bestand aan wilt gaan passen om zo tot een juiste hoeveelheid en soorten te komen 😉

Gaat tie:

#1: Nannostomus Marginatus (is een scholenvisje, liefst 6+ bij elkaar zetten 😉 )
#2: Durf ik niet met zekerheid te zeggen
#3: Rasbora hengeli, de siamese kegelvlek barbeel (kan ook goed de gewone kegelvlek wezen, maar het lijkt mij eventjes de siamese versie 😉 Is ook een scholenvisje, dus minimaal 6+ kan prima in een 60/80cm bak gehouden worden 😉
#4: Weer eentje die ik niet zeker weet
#5: Trichogaster trichopterus, een mooie gourami soort, wordt 15cm als je het goed doet en heeft dus een flinke bak nodig voor zwemruimte 😉
#6: Trichogaster chuna. de honing goerami! 😀

Mijn advies zou zijn om er 1 of 2 soorten gourami's uit te kiezen en die te houden, de rest weg doen en dan de scholenvisjes aanvullen tot een mooie school en dan de sterbai cory's en otto's houden. De rest de deur uit naar een liefhebber 😉

Succes!

2 is een Apistogramma koppel. Welke kan ik niet vinden ,met de zwarte stip.
3 kegelbarbeel/
4 ook een apistogramma.
5 blauwe spat.
6 is de honing gourami.

Ik ben het niet geheel met mijn voorgangers eens:

1. Nannostomus trifasciatus (vermoed ik, in ieder geval geen marginatus)
2. Cleithracara maronii
3. kegelvlekbarbeel is de NL naam voor 3 soorten Trigonostigma. Twee daarvan zijn soms lastig uit elkaar te houden, de Trigonostigma espei en de Trigonostigma hengeli. De Trigonostigma heteromorpha is dit hoe dan ook niet.
4. Laetacara (ik denk) dorsigera
6. Trichogaster trichopterus gold

Trouwens je tetra's op foto 3 lijken me ��n Paracheirodan axelrodi (kardinaaltetra) en ��n Paracheirodon innesi (neontetra).
Al met al best een mengelmoesje.

~ ivo

Volg Mascha&Ivo kwa soorten, maar wil er nog 3 aan toevoegen Corydoras sterbai, een gup en een Ancistrus cf cirrhosus.

Bak en vissen zien er gezond uit 🙂 Wel is het aqua wat klein voor dit bestand. Als je enkele soorten weg doet is er wel iets leuks van dit bestand te maken.

De lateacara is de dorsigera

Wauw bedankt allemaal voor de reacties! Het is toch wel erg prettig om te weten wat je in huis hebt🙂
Ik kan hier een hoop mee!

Groeten Robin

Eens met de eerdere schrijvers.
W�l allemaal mooie vissen, maar niet in handige aantallen en niet handig in combinatie met elkaar! Eens even kijken of ik van wat ik zie toch wat kan maken (aantallen kunnen natuurlijk in je aquarium anders zijn, ik noem hier alleen wat ik op de foto's zie).

- 1 Ancistrus cf. cirrhosus (borstelmeerval),
Vreedzame meerval, wel wat groot voor 80 cm. maar omdat het geen echte kilometervreter is moet het kunnen.

- 2 Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide),
Vreedzame dwergcichlide, maar wordt te groot voor 80 cm. (voor 2 stuks is 120 cm. toch wel �cht het minimum).

- 2 Corydoras sterbai,
Vreedzame pantsermeerval, te houden in een groep van minstens 8 stuks en dan in een aquarium van minstens 100 � 120 cm.

- 1 Laetacara dorsigera,
Vreedzame dwergcichlide, te houden in een koppel (aquarium vanaf 100 cm) of groep (aquarium vanaf 150 cm.).

- 1 Nannostomus (harrisoni?),
Scholenvis, te houden in een school vanaf 12 stuks, kan wel in 80 cm.

- 3 Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra),

- 1 Poecilia reticulata (gup, vrouw).
Groepsvis, te houden vanaf ongeveer 6 stuks in de verhouding 1 man op minstens 2 vrouwen, kan zeker in 80 cm.

- 1 Trichogaster trichopterus (blauw),
- 1 Trichogaster trichopterus (gold),
Ik noem deze twee even samen, het zijn twee kleurslagen van dezelfde soort. Te houden als koppel of harem (1 man en 2 of 3 vrouwen) in een aquarium van tenminste 120 cm.

- 1 Trigonostigma hengeli,

De Ancistrus kun je gewoon laten zitten.
De P. axelrodi en T. hengeli kun je houden en uitbreiden tot 12 stuks van elk.
De Nannostomus zou je ook kunnen houden en uitbreiden, maar ik vraag me af of je er 11 soortgenoten bij zult vinden.
De P. reticulata kun je houden en uitbreiden tot tenminste 6 stuks (2 mannen, 4 vrouwen), gelukkig zijn er tegenwoordig ook vrouwen met wat kleur te krijgen.

Maar je zult van de Cleithracara, de Laetacara en de Trichogaster af moeten zien te komen.
Misschien kun je die op dit forum aanbieden, bijvoorbeeld te ruil tegen de soorten die je moet uitbreiden.

Ik weet niet waar je woont, maar als dat niet al te ver weg is wil ik de Cleithracara's wel van je overnemen.
Alleen heb ik helaas niet veel te ruil wat jij kunt gebruiken, hooguit wat plantjes. Maar ik zou je wat euri kunnen geven waarmee je iets bijpassends kunt kopen.

- 2 Corydoras sterbai,
Vreedzame pantsermeerval, te houden in een groep van minstens 8 stuks en dan in een aquarium van minstens 100 � 120 cm.

Sorry hoor, maar waarom 100/120 cm? Deze beestjes kunnen in een schooltje van 8/10 in 80 cm.

Mijn moeder heeft ze in haar aquarium.... en als ik zie wat voor 'monsters' ze worden, zou ik ze niet in een bak onder de meter houden.

Je hebt de Ancistrus cf. cirrhosus vaak onder de verkeerde naam Ancistrus dolichopterus verkocht.

Echter de Ancistrus dolichopterus is deze.
16dBt3DSDtoqbUovFlkRbJBV0FOumGtn.jpeg

nr 3. is volgens mij de Trigonostigma espei. Heb ze zelf ook gehad, echt prachtige visjes!

Shortysfishies zei:
Mijn moeder heeft ze in haar aquarium.... en als ik zie wat voor 'monsters' ze worden, zou ik ze niet in een bak onder de meter houden.
Waar zie je dat? Op internet met vermeende lengtes, of heb je ze ook daadwerkelijk in real life (in je moeders aquarium) zo groot als wel eens vermeldt (8 cm) zien worden?

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan