Wat is er nieuw

Vragen over onderhoud extern filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter YinYang
  • Startdatum Startdatum
Y

YinYang

Guest
Ik heb een paar vragen over het onderhoud van een extern filter:

1) Hoe lang mag het filter maximaal stil/uit staan? Ik lees overal wat anders. De een zegt max 30 minuten, ergens anders lees ik weer ene paar uur

2) Legen jullie altijd de hele bak waar de 3 mandjes in zitten? Zo ja, dan weer vullen met kraanwater met een temperatuur tussen de 20-25 graden denk ik?

3) Moet je het filtermateriaal uitspoelen met aquarium water of kan het ook gewoon met kraanwater? Lees hierover namelijk ook tegenstrijdige info

4) Als je de mandjes uit de filterbak haalt, hoe lang mag je die dan droog leggen? Want je moet toch alle mandjes een keer eruit halen lijkt me. Ik leg ze nu op het aanrecht, maar vraag me af hoe lang dat mag

5) Halen jullie de keramische buisjes/siporax altijd allemaal uit het mandje om af te spoelen? Of gewoon erin laten en alleen de grote stukken vuil eruit vissen?

Ik doe het als volgt.
Twee emmers met aquarium water.
1 om de mandjes in te spoelen.
1 om de mandjes met inhoud erna nat te houden.
Het water in het filter gooi ik weg,spoel de zooi eruit met kraanwater.
De pompkop rotor,haal ik los maak ik schoon onder de kraan.
Pompkop ook onder de kraan schoonmaken.
Slangen maak ik schoon,met een spiraal(Eheim)
Slangen vul ik met kraan water,kan alleen als je er kranen op hebt.
Mandjes in het filter,vullen met aquariumwater.
De hele handel weer aansluiten.
Stekker erin en klaar.

Dankje Mondeo, handige handleiding zo! 🙂

De mandjes spoelen: bedoel je daarmee ook dat je de inhoud van de mandjes eruit haalt? En knijp je de grove (blauwe) filterwatten ook uit?

De inhoud laat ik in de mandjes,en "sop"ze op en neer in de emmer.
Blauwe spons knijp ik uit,was ik vergeten idd.

Ok� dankje Mondeo! 😀

Ik draai de kogelkranen dicht zodat het water in de slangen blijft zitten (deze maak ik minder vaak schoon, maar als ik ze schoonmaak doe ik dit met een trekveer. Doe dit eigenlijk alleen als ze smerig zijn). De filter neem ik dan mee naar de badkamer om hier de filter te openen. Haal de mandjes uit de filter terwijl hier nog water inzit. Vervang de fijne spons, spoel het zakje actieve kool uit (werkt niet meer maar is goed voor de bacteri�n). Zwarte, grove sponzen spoel ik uit en de keramische pijpjes spoel ik even kort af. Alles weer in de filter en aansluiten op het aquarium. Kogelkranen open en de filter vult zich met aquariumwater. Het aquarium vul ik dan weer bij met schoon kraanwater. Duurt vaak een kwartiertje ofzo

Edit: ik haal het mandje uit de filter en maak deze schoon, de rest zit dan nog in het water. De 'schone' mandjes zet ik in de andere wasbak. Dit herhaal ik tot alle 4 de mandjes scho(o)n(er) zijn

Dankje voor de uitleg Killerfish.

Ik heb ook nog Sera filterstart hier staan. Is het verstandig om daar ook nog wat van in het filter te doen, nadat deze is schoongemaakt?

Mag, is niet noodzakelijk.
Zorg dat je niet TE schoon werkt, dus niet alles steriel maken.

Zijn er bij geweest, die alles in de vaatwasser deden, omdat alles zo vuil was.
Die hadden niet door, dat je dan opnieuw begint, met niets.

Hoe zit het met de slangen, er zit nu een bruine laag in de slangen. deze zijn normaal transparant. Is dit erg? Zowel de aanvoer als afvoerslang is nu bruin. Het aquarium zelf is mooi helder, ook het water van de pomp zelf.

Die had ik 4 weken terug nog schoongemaakt. De aanslag was ook ineens binnen 2 weken sterk aanwezig. Kan het kwaad als ik het nog een paar weken laat zitten?

Nee, alleen de doorstroming wordt minder.

En vergeet je het, net als bij mij de instroom, heb je binnen 2 dagen een witte bak,.
Komt geen stroming, maar ook geen zuurstof in.
Dus bacterie sterft af.

Dag YinYang,

Je hebt 2 filters, dat maakt het schoonmaken heel wat makkelijker.

1) Neem een filter en koppel die los als de uitstroom teruggelopen is naar minder dan 30% van de normale uitloop.
2) Neem alle filtermedia en spoel die gewoon onder de kraan.
3) Maak het filter nu goed schoon met kraanwater en een sponsje.
4) Plaats alles weer terug en vul de filter met (enigszins lauw) water.
5) plaats alles weer in je aqua en maak de kranen open.
6) Wacht 5 minuten en zet er de stroom weer op.
7) agendeer de schoonmaak voor deze filter over 6 weken.

Wacht 3 weken en volg dan punt 1 t/m 7 voor je 2de filter.

Je bak blijft helder, je baccies in stand en je filters doe nhun werk naaR behoren.

Greetzz Bigsmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan