Vragen over Pseudocrenilabrus philander


Niels83

Well-known member
Lid geworden
23 november 2017
Berichten
263
Leeftijd
41
Hallo

Het moment komt er aan dat ik mijn 60cm aquarium ga inruilen voor een 80cm. Op mijn zoektocht wat ik er in wil hebben kwam ik de Pseudocrenilabrus philander tegen.

het plan is om wat rots partijen met planten te creëeren. Er komt dus voldoende schaduw, vlucht plekken en open zwem ruimte.

Ik zou hiervan een harem willen hebben. 1 man met 3 vrouwen. Is alleen de vrouw ook mooi van kleur, kan er geen foto van vinden.

vraagt deze vis een speciale broedplek?

In welke water laag zal ik de vis het meeste vinden?

Hierbij komen in ieder geval 5 Sewellia Lineolata en een pleco.

Ik zou er het liefst nog een kleurrijk groepje vissen bij houden, zou dit nog kunnen. En heeft iemand tips. Ik vermoed iets wat meer boven in zit.

Verder heb ik nog 1 corrydora, evt een 12cm lange pleco en een vrouw Pelvicachromis taeniatus nigeria red waar ik vanaf wil, wat is een goede manier om deze toch een goede plek te geven?
 
Is alleen de vrouw ook mooi van kleur, kan er geen foto van vinden.
De vrouw is een stuk minder kleurrijk. Raad maar eens van deze twee foto's welke vis de man is. ;)

567002-pseudocrenilabrus-philander-dispersus3.jpg

567002-pseudocrenilabrus-philander-dispersus-frau.jpg

vraagt deze vis een speciale broedplek?
Nee, alleen een zanderige plaats. Het mannetje graaft een kuil en probeert daar vrouwtjes heen te lokken. Het vrouwtje legt eitjes, pikt ze dan gelijk weer op en ze worden dan door het mannetje... in haar mond bevrucht.... (Ik zie nu beelden voor me uit de mensenwereld die ik gelijk weer van mijn netvlies probeer te krijgen....) Zij houdt ze vervolgens binnen tot ze uitkomen. Het zijn muilbroeders. :)

In welke water laag zal ik de vis het meeste vinden?
De onderlaag.

(...) een 80cm (...) Hierbij komen in ieder geval 5 Sewellia Lineolata en een pleco.
Dit zou wel eens problemen kunnen geven. 🙃 Deze vissen zijn niet altijd even vriendelijk naar andere bodembewoners. Daar komt bij dat een aquarium van 80 cm sowieso al iets aan de kleine kant is voor deze soort; het mannetje eist redelijk wat territorium op, en onwillige vrouwtjes --en andere bodemvissen dus-- hebben de ruimte nodig om van hem weg te komen. Ik zou als 80 cm jouw maximum is dan niet zo geneigd zijn om er andere bodemsoorten bij te zetten. Het kan goed gaan hoor, maar als je het probeert: verzin een plan B voor als het niet lukt.

Ik zou er het liefst nog een kleurrijk groepje vissen bij houden, zou dit nog kunnen.
Kan. Het beste kun je dan gaan voor soorten die snel zijn en/of goed van zich afbijten. Geen kwetsbare zielen. ;) Mijn eerste gedachte zou zijn, en dat is maar een suggestie: regenboogvissen of danio's. Die zijn lekker actief. Ik zou dan wel voor de kleine soorten gaan i.v.m. die 80 cm.

Verder heb ik nog 1 corrydora, evt een 12cm lange pleco en een vrouw Pelvicachromis taeniatus nigeria red waar ik vanaf wil, wat is een goede manier om deze toch een goede plek te geven
- Marktplaats
- Aanbiedgedeelte op dit forum
- Mensen van je favoriete dierenwinkel lief aankijken
- Paella

Hier een van mijn bronnen voor de "research" naar deze soort: https://www.seriouslyfish.com/species/pseudocrenilabrus-philander/
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het met die algen eters wel goed komt ze zitten nu ook met pelvicachromis en die komen elkaar niet vaak tegen. De sewelia's zitten vaker achter en tussen de rotsen en op het glas.

Bij de regenboog vissen zie ik dat de mooiste allemaal een meter nodig hebben.

Het mannetje is heel mooi de vrouwtjes een stuk minder. Dat vind ik wel jammer, maar muilbroeders vind ik dan wel weer heel leuk.
Ik zal het nog eens goed overwegen, bij pelvicachromis zijn de vrouwen wel ook erg mooi, maar die heb ik al best een tijd.
 
Regenboogvissen zou ik persoonlijk ook niet gauw kiezen voor kleinere bakken. Ik wilde je er hoop mee geven op een leuk vissenbestand, denk ik. :p

Verder zal de tijd leren wat gaat en wat niet gaat, qua combinaties. Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd. 🙃 Deze soorten (pseudocrenilabrus spp.) worden niet zo vaak meer gehouden namelijk.
 
Zou het met een meter aquarium makkelijker worden?
 
In dat geval zal ik eens kijken of mijn vrouw akkoord gaat met het weghalen van de eettafel, op de bank kun je ook eten.. dan moet een 3 meter aquarium kunnen ..
 
Als al het andere faalt...

Kan. Het beste kun je dan gaan voor soorten die snel zijn en/of goed van zich afbijten. Geen kwetsbare zielen. ;) Mijn eerste gedachte zou zijn, en dat is maar een suggestie: regenboogvissen of danio's. Die zijn lekker actief. Ik zou dan wel voor de kleine soorten gaan i.v.m. die 80 cm.
Regenboogvissen zijn supertof, maar ook mega druk. Hebben de ruimte m.i. wel echt nodig. Daarom denk ik dat een 80cm echt te krap wordt. Grotere soorten als boesemani zou ik zelf persoonlijk op minimaal 150cm houden.
Danio's met vissen die er op kunnen gaan jagen, zou ik zelf niet (meer) zo snel doen. Ook al zijn ze erg snel, heel slim in het omzeilen van grotere vissen zijn ze niet echt, heb ik gemerkt. En als die grotere vis net bedenkt om er dan een hapje van te nemen, is het leed al geschied.

Veel plezier met het uitzoeken en samenstellen van je nieuwe aquarium @Niels83 !
Ben benieuwd wat het gaat worden!
 
Ik denk eigenlijk wel dat je gelijk hebt als het gaat over de benodigde grootte van de bak. :) Die danios, tsja, garanties kun je niet geven. Zeker niet als er voortgeplant wordt. In zo'n kleine bak ontkom je dan niet aan "territoriumschendingen". Maar mijn inschatting zou zijn dat dat wel goed gaat met danio's. Die Afrikaanse soort is niet uitgesproken agressief en met (uit mijn hoofd) iets van 7 cm ook niet groot. Ik vermoed dat hij in een groep snellere visjes in de bovenlaag niet zo snel problemen zal zien. En als hij al aanstoot aan ze neemt: good luck versus 10+ kleine visjes....

Maar het is nog steeds wel een gokje in een bak die niet al te groot is....
 

Terug
Bovenaan