Vragen over volwassen Crossocheilus siamensis (Epalzeorhynchus of Siamese algeneter)


Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Berichten
227
We hebben er drie en ben op zoek naar nog meer info over hun gedrag.

Deze drie kregen we aangeraden wegens roodwier. Het roodwier is verleden tijd en de vissen zitten er nog in en zo te zien hebben ze het naar hun zin. Twee zijn er in korte tijd naar ong. 12,5 cm en de andere naar ong. 8,5 gegroeid. Dat is bijna volwassen denk ik. De een zegt dat ze maar liefst 15 cm kunnen worden, de ander 13 cm. (15 cm is wel wat groot voor ons aquarium).

Op internet staan verschillen dingen bv. Dat ze onverdraagzaam naar soortgenoten zouden zijn als ze volwassen zijn. Verschillende namen, ik bedoel hier niet de Chinese algeneter of de Gyrinocheilus aymonieri, daar wordt hij ook vaak mee verward.
Ook dat deze soort vreedzaam zou zijn, zowel tegen soortgenoten als tegen andere bewoners.
Maar elders staat er dat ze juist met drie gehouden moeten worden omdat 1 agressief kan worden uit verveling. Dan zou je er altijd weer bij moeten kopen als er een wegvalt en ze zijn al zo moeilijk verkrijgbaar, of de overgebleven naar een andere schooltje doen en hun nuttige poetsgedrag missen.

Het is moeilijk te geloven welke info nu juist is. Of zijn ze in de war met een andere soort?

De verkoper zei dat ze moeilijk tegen stress kunnen dus eruit halen zal veel stress opleveren. Vraag me af of deze vissen wel in het aquarium kunnen blijven als ze volwassen zijn. Ze zijn best groot namelijk. Ze zijn tot nu toe enkel jachtig als er gevoerd wordt, zitten elkaar dan ook na en ze schieten soms even vooruit (het lijkt op spelen en hun voer verdedigen) en voor de rest doen ze geen kwaad. Ze hebben twee baardraden en geen gele of gekleurde streep of gekleurde vinnen. Ze zien er zelfs een beetje sullig uit zoals ze tegen het raam hangen als je langsloopt en liggen soms op hun vinnen te rusten. Zou het wel jammer vinden als ze eruit moeten wegens event. agressie op latere leeftijd.
 
Je geeft 2 namen, namelijk Crossocheilus en Epalzeorhynchus. Dat zijn 2 verschillende soorten. Welke bedoel je nu ??/

Crossocheilus oblongus of Epalzeorhynchus kallopterus ?
 
Het gaat om de "echte", de namen op internet verschillen zoveel terwijl foto's soms wel gelijk zijn.

Waarschijnlijk wordt hij Oblongus genoemd, maar lees dat deze ook wel 25 cm kan worden(!).

Ik zal hieronder een foto van onze vis plaatsen.
 
siamese_algeneters.jpg
 
algeneter_liggend.jpg


ik zal hierna proberen om een nog duidelijker foto te plaatsen want bovenstaand lijken ze een gele rand te hebben terwijl dat in werkelijkheid niet zo is, de eerste foto is een oude foto.
 
algeneters_drie.jpg


Hopelijk is het duidelijk te zien wat dit nu precies voor soort is.
 
Dat zijn Crossocheilus siamensis/oblongus

Deze worden zo'n 15 cm. ;) . Het zijn zeer leuke en mooie vissen vind ik zelf :)

Deze vis is 100% vreedzaam. Het zijn groepsvissen trouwens. Minimum maat vind ik zelf 120 cm. Ik weet niet hoe anderen hier over denken. Ik vind dat ze in ieder geval in je bak kunnen blijven! Misschien kun je als je wilt de groep uitbreiden naar 5 stuks?
 
Olympus, bedankt voor je antwoord! Dat geeft weer hoop, ze mogen blijven.
Eigenlijk zijn ze tot nu toe nog steeds lief ;-) ook voor andere vissen. Tijdens het onderhoud zijn ze nieuwsgierig, ze gaan kijken wat je aan het doen bent of zwemmen speels tussen de hevelslang door.
Zal eens kijken of er nog ooit twee bij in kunnen (we hebben nu best veel vis erin).
 
Ik had er 5 van in mijn 1.50 bak met Maanvissen en Bloedvlektetras dat vond ik wat te druk worden. Ik heb ze nu opgesplitst in 2 bakken en dat vind ik prettiger en de andere vissen ook.
Het zijn leuke levendige nieuwsgierige vissen en idd soms rusten ze wat op de bodem.
Verder zijn het echt goede algen eters, mits je ze niet veel bij voert.
Ik heb die van mij nu een aantal maanden en ze groeien als kool, ze zullen nu een centimeter of 12 zijn.
 
Inmiddels alweer een tijd geleden.
Over deze vissen die we (nog) hebben kan ik zeggen dat ze constant aan de planten knabbelen, zelfs geheel opeten. Nieuwe planten kunnen hierdoor niet groeien. Andere planten worden verpest.
Ons aquarium is nu veel te kaal geworden. :-(

Ze krijgen genoeg groenvoer zoals algentabletten, komkommer, tomaat, druif, erwten, broccoli. Bovenop het gewone visvoer dat bestaat uit diepvriesvoer, vlokken, granulaat, diverse tabletten. Eten genoeg dus. Maar nog aan de planten knabbelen.

Ergens gelezen dat ze dit niet deden. Wel dus.
Planten zoals kikkerbeet, sterrenkruid of bacopa: blijft niets meer van over.

Hardere planten zoals Vallisneria krijgen afgekloven toppen. Aan de Anubias hebben ze nog niet geknabbeld.

Het lijkt wel hoe ouder, hoe meer honger (en hoe drukker). Ze blijven maar eten, eten en nog eens eten! (Alg is er allang niet meer). Ze zijn inmiddels rond de 15 cm lang.

Wie herkent dit ook? En wat kun je er aan doen? Alleen maar Anubias (hardere planten) in het vervolg?

Ik laat nog wel weten als we ze weg doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook twee Crossocheilus oblongus vissen in mijn bak. Ze jagen bij een onverwachte beweging razendsnel door mijn bak. Als er voedsel is jagen ze ook op elkaar, beter gezegd, de dominante vis verjaagt de andere. Echt kwaad doen ze elkaar niet hoewel ze volwassen zijn. Ik heb geen maanvissen of gourami's, andere vissen laten ze met rust. Bij waterverversingen of anderszins laten ze zich bij mij juist niet zien. Om dat ik een sterk beplantte bak heb is een schuilplaats ook gemakkelijk te vinden. 's Avonds liggen ze graag rustig op een blad, dan wel in het zicht, en kijken om zich heen. Veel alg heb ik niet in mijn bak dus wordt er bijgevoerd. Verder raspen ze ook graag met hun snuit over het hout in mijn bak.
 
Dat jagen doen ze bij ons ook, vooral tijdens het eten. Ze zijn niet lastig naar andere vissen maar doordat ze constant op zoek naar eten zijn komen ze ook vaak in de bovenste waterlaag. Andere vissen vinden dit niet altijd even leuk en happen naar ze.

Zou het kwaad kunnen als we er twee wegdoen en de kleinere houden? De kleine blijft wonderlijk genoeg kleiner dan de anderen, terwijl het dezelfde soort is.
 
Lees dat ze in groepje gehouden moeten worden, maar dat ze ook solitair kunnen.
 
Corooscheilus oblongus is een snelgroeiende soort die veel voedsel nodig heeft, daar hij aangewezen is op plantaardig voedsel en hij eigenlijk alleen maar algen eet, eet hij uit puur lijfsbehoud ook planten, als er geen algen meer zijn te bikken. Hij heeft geen tanden en dus blijven harde plantensoorten gespaard.
Ik heb een school van 5 stuks gehad en voerde die in 1 week een hele komkommer toen de alg op was, dwz 2 x 5 schijven van 2-4 cm dik. Die gingen er in tijd van 1½ dag gewoon helemaal aan behalve de schil. Ze eten echt veel!
 
Overigens als je ze solitair houdt, dan zullen ze proberen aan te pappen met andere zwart gestreepte vissen en die kunnen dat vervelend vinden!
Had op het laatst ook maar `1 exemplaar over en die ging te gast bij hockey-sticks ofwel Thayeria boehlkei. Dat ging niet echt goed...!
 

Terug
Bovenaan