Wat is er nieuw

vragen zandbodem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bourks
  • Startdatum Startdatum
B

bourks

Guest
hallo allemaal,

ik ben in het bezit van een 70 liter bak,
in deze bak zit grind, en ik ben hier niet happy mee.

eventueel zou ik graag overstappen naar zand, ( evt zwart) qua korrelgrootte zit ik na veel lezen hier te denken aan 0,8 - 1,2.
ik lees veel dat zand evt kan dichtslippen. Maar ik lees weinig over hoe planten het in het algemeen doen op zand. ik zou liever niet bij bemesten.
Zijn er forummers die met een zandbodem hun planten niet bij bemesten? of gebruikt iedereen op zijn minst een kleibol?
 
Bij de Hornbach kun je aquasand kopen met een korrel van 0,4-0,8 en dat bevalt veel leden erg goed.
Planten hebben ook voeding nodig dus ik zou wel wat plantenvoeding geven en bij de moerasplanten een voedingsbolletje doen.
 
hallo john, bedankt voor u snelle antwoord,

mag ik vragen wat jullie bemesten? is dat co2 of wat anders nog?
 
en is er naast kleibollen ook een universele plantenvoeding? of moet ik met meerdere flesjes gaan werken
 
Planten hebben water, licht, Co2 macro en micro nutrienten nodig om te groeien.

Water is in de meeste aquaria zelden een probleem natuurlijk.

Licht voorzien we normaliter kunstmatig meestal door Tl verlichting T8-T5 Led is de laatste jaren ook sterk in opkomst.

Welke kleur licht ? Hoe lang ? En hoeveel ?

De kleur doet er in mijn ervaring niet vreselijk veel toe aangenomen dat je gebruik maakt van de gangbare kleuren. Ja er is een verschil tuinders bv gebruiken niet per ongeluk van een specifieke kleur. Echter zij moeten er van leven en dus is voor hen het , kleine, verschil wel degelijk van belang.

Hoeveel ? Voor een gemiddeld huis, tuin, en keuken gezelschaps bak zou ik zeggen ergens tussen de 0,25 en 0,5 Watt/Ltr. si een mooi uitganspunt. voor bakken met een normale diepte pakweg tot 50 cm.

Licht kun je min of meer zien als het �gaspedaal� van je aquarium. Hoe meer vermogen en/of duur van de belichting hoe harder de planten zullen willen groeien en hoe meer voeding (brandstof in auto termen) er nodig is. Echter, de minimale en maximale behoefte is per plantensoort verschillend.

Co2. Elke plant heeft Co2 nodig om te groeien de plant neemt Co2 op Neemt de C (koolstof) om cellen op te bouwen en spuggt )2 (zuurstof) weer uit en daar zijn de dieren Homo Sapiens incluis dan weer erg blij mee. Er zijn ook bacterien die dit doen.

Co2 komt van �nature� vrij in je bak daar de visjes en baccies. Dit si echter in veel planten aquaria te weinig om te voorzien in de behoefte van de planten. Som si shet ook afdoende veelal in bakken met relatief weinig licht, plantjes met minder Co2 behoefte wat spaarzamer beplantte bakken etc.

Co2 kan ook nog ontsnappen uit je bak dat maak je veel makkelijker met veel oppervlakte beweging door BV een luchtpomp of de uitloop van je filter. Vandaar dat men vaak in beplantte bakken aanraad om de oppervlakte beweging te matigen. Immers in zo en situatie produceren de plantjes ruim voldoende zuurstof normaliter.

In wat dichter beplantte bakken of met veel licht kan het natuurlijke productie proces de vraag niet meer bijbenen en onstaat er en tekort vaak vrij vlot gevolgd door problemen met algen.

Dat is de reden waarom veel mensen Co2 toevoegen dta kan door een installatie met gascilinders maar zeker in kleinere bakken is het ook goed te doen middels suiker vergisting het zogenaam Bio Co2 proces.Dta kost je een fractie van een fractie kan in het begin een beetje fiebelen zijn maar eens je het door hebt en het draait voldoet het eigenlijk prima in mijn ervaring.

Dan zijn er nog de zogeheten Macro nutrienten Nitraat en fosphaat No3 en P04. Dit KUN je kopen in kant en klaar flesjes je kunt het voor een fractie van die prijs ook zelf mengen door simpelweg wat peoder op te lossen in water dat kan iedereen.

Sporen elementen in de vorm van �universele plantenvoeding� is te koop in flesjes van diverse producenten. Profito is daar een voorbeeld van. Echter, ook dit is eventueel in poedervorm te koop en dat kan je wederom veel geld schelen.

Hoeveel moet je nou van dat alles doseren ?. Ook dat hangt in principe af van het verbruik. De Co2 houden de meeste ergens rond de 20 mg/Ltr. De No3 en Po4 mogen nooit 0 worden

De No3 kun je bv op 20 Mg/Ltr mikken en voor Po4 2 Mg/Litr.

Best gecompliceerd in eerst instantie maar dat valt eigenlijk heel erg mee. De EI-methode is een methode die j ein d epraktijk op een �foolproof� manier kan helpen dta allemaal te bereiken.
 
wow, wat een verhaal,

helemaal super. bedankt
 
Nou een completer antwoord kun je niet krijgen denk ik zo 🙂.
 
Toch ook een heel interessant verhaal. In mijn bak heb ik een voedings bodem onder grind. Er zit zelfs ook nog zand onder de bodem. Aanvankelijk hadden wij n.l. een heuvelachtig iets op het oog voor onze bak. Een aantal van de toenmalige bewoners waren het daar niet mee eens en hebben e.e.a. "gladgestreken". Gevolg een te hoge bodem naar mijn zin. Eigenlijk wil ik dat nog eens veranderen. Omdat hier veel mensen zijn die een voedingsbodem afwijzen ben ik altijd ge�nteresseerd wat nou de beste opties zijn van een sterk beplantte bak zoals wij die nu hebben. Nou ja, ik kom vast nog wel eens iets tegen hier...

Groet,
Ben.
 
Op zich kan een voedingsbodem geen direct kwaad er zijn hier mensen die er een al meer dan 10 jaar in hebben zonder problemen, maar ook hoor ik andere verhalen.
Je zou de bodem aan de voorkant van je bak kunnen afzuigen om een lagere indruk te wekken verder naar achter zal dit minder opvallen.
 
Een voedingsbodem is eens een keer uitgewerkt en kan met verplanten , wat veel liefhebbers van een plantenboek met regelmaat doen, soms veel �zooi� geven.

Het gebruik van grind/zand met wat kleibollen in d ebodem si een stuk vriendelijker voor je bankrekening en in mijn ogen vooral een stuk praktiser.

Vloeibare voeding is goed te doseren en hoeft niet veel te kosten. Bovendien ook in veel bakken met een voedingsbodem en veeleisende planten ontkom je er vaak toch niet aan.

Ter aanvulling nog op mijn relaas:

Voedingsstoffen moeten door heel je bak geraken en goede circulatie is dus zeker een pre.

En verlichtingsduur in de regel ergens tussen 8 en 12 uur per dag als je gekozen planten het toelaten is in mijn ogen minder meer aan te raden. Minder kosten milieu vriendelijker je planten gaan minder hard dus minder onderhoud etc.

Bij voorbaat zijn precieze cijfers lastig te geven omdat elke situatie anders is. De gegeven cijfers zijn zoals ik het zie richtlijnen geen wetten van Meden en Perzen. Zols eigenlijk bijna alles in onze liefhebberij.
 
MauriceM zei:
Een voedingsbodem is eens een keer uitgewerkt en kan met verplanten , wat veel liefhebbers van een plantenboek met regelmaat doen, soms veel �zooi� geven.

Het gebruik van grind/zand met wat kleibollen in d ebodem si een stuk vriendelijker voor je bankrekening en in mijn ogen vooral een stuk praktiser.

Vloeibare voeding is goed te doseren en hoeft niet veel te kosten. Bovendien ook in veel bakken met een voedingsbodem en veeleisende planten ontkom je er vaak toch niet aan.

Ter aanvulling nog op mijn relaas:

Voedingsstoffen moeten door heel je bak geraken en goede circulatie is dus zeker een pre.

En verlichtingsduur in de regel ergens tussen 8 en 12 uur per dag als je gekozen planten het toelaten is in mijn ogen minder meer aan te raden. Minder kosten milieu vriendelijker je planten gaan minder hard dus minder onderhoud etc.

Bij voorbaat zijn precieze cijfers lastig te geven omdat elke situatie anders is. De gegeven cijfers zijn zoals ik het zie richtlijnen geen wetten van Meden en Perzen. Zols eigenlijk bijna alles in onze liefhebberij.

Bij mij merk ik dat mijn planten zich ook vastzetten in de voedingsbodem. Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat Staurogyne repens, bij mij als bodembedekker gebruikt, zich niet in alleen "grind" vastzet. Hoe zou je dan daar mee om moeten gaan?
Tenslotte welk grind/zand zou je nodig zijn?

Het is overigens niet dat ik daar nu direct mee bezig zal zijn. Wel ben zeer ge�nteresseerd in deze materie en wil me goed voorbereiden. Zodat, wanneer ik er wel aan toe ben, precies weet hoe ik e.e.a. het best klaar.

Dank trouwens alvast voor bovenstaande informatie.
@Ton ook dank voor je reactie.

Groet,
Ben.
 
Ik heb gen ervaring met S.repens en kan je daar niet echt een antwoord op geven.

Het zand waar eigenlijk iedereen tevreden over is TAV dichtslaan VD bodem is het aquarium zand van de Hornbach het is er iig in zwart en donkerbruin. Filterzand wordt ook veel gebruikt maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Wat ook wordt toegepast is metselzand van bv de Gammel. Daar zijn de meningen een beetje over verdeeld persoonlijk heb ik het nog niet aan de hand gehad maar er zijn mensen waar het wel dichtsloeg op den duur.

Welk zand je ook kiest puntslakjes zijn je vriend die woelen in de bodem wat de boel wat losser houd. Zelf zo nu en dan met bv een vork of stokje , voorzichtig, wat door de bodem woelen helpt ook wel.
 
Moet toegeven dat die van de Hornbach best prijzig is maar het is het geld wel waard in ieder geval.
 
Toch is er ook een hoop dure troep te koop.
 
Weinigzeggend inderdaad.

Of is het Wildkamp.nl filterzand ineens troep omdat het minder dan een tientje kost voor 25 kg? :juggle:
 
Ik wil mijn filterzand gaan kopen bij Wildkamp 7,35 voor 25 kg
geen geld lijkt me (gratis thuis bezorgd)
zit alleen nog te twijfelen tussen korrel 0,4-0,8 of 0,7-1,25 korrel grote.
 
Ben maar voor zeker gegaan heb van ieder een zak besteld kan ik een beetje mengen en zo.
 
Even een ander vraagje, hoe krijgen jullie die verwijzing onder je bericht die naar de pagina verwijst waar jullie je aquarium laten zien.

begrijp je het nog een beetje 😀
 
Graag gedaan :petjeaf:
 
Wat voor kleur is dat filterzand van de wildkamp? Ik wil ook zand in mijn aquarium van 60x30x30 die ik nog ga opzetten. Is het echt zand kleur of meer richting grijs ofzo?
 
En wat is het verschil tussen het zand uit de dierenspeciaalzaak en het filterzand van de wildkamp, behalve de prijs? Is dat kleur(in dierenspeciaalzaak meer keuze in kleuren) of ook korrelgrootte en hoe schoon het is?(ga ervanuit dat het bij de dierenspeciaalzaak iets schoner is dan bij de wildkamp?).

Groetjes.
 
Het is altijd raadzaam om zand te wassen voordat je het gebruikt.
 
Zal misschien niet veel verschil in zitten behalve de prijs!!!
Heb net 2 zakken van 25kg stuk binnen gekregen netjes thuis bezorgd voor Nog geen 15 euro.ze hebben 3 korrelgroote.
 
Ik denk dat ik de kleinste korrelgrootte neem. 0,4-0,8 geloof ik. Mooi fijn zand lijkt me mooi. Verzenden is gratis zie ik :d.
 
Heb inmiddels 25 kg van 0,4-0,8 binnen. Ziet er heel mooi uit, precies zoals ik had gehoopt.
Nu hopen dat de bodem het goed houd, de plantjes zijn er in ieder geval makkelijk in te zetten.
 
Mascha&Ivo zei:
Weinigzeggend inderdaad.

Of is het Wildkamp.nl filterzand ineens troep omdat het minder dan een tientje kost voor 25 kg? :juggle:

Is een uitspraak die wel gekend is, daarom is het ook niet niet meteen waar 😉

Filterzand van wildkamp.nl is zeker geen troepje hoor.

Er zijn ook goedkope spullen die kwalitatief perfect in orde zijn.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan