Wat is er nieuw

Vreemd ding in ons aquarium?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robindd
  • Startdatum Startdatum
R

Robindd

Guest
Ik ben dit nu voor de 2e keer tegengekomen in ons aquarium.
Vorige keer geen foto gemaakt, nu wel.

Het beweegt voort als een rups en zuigt zich ontzettend hard vast aan wat het ook beet heeft. Kreeg het niet los van het glas..

Deze keer zat hij in de slakkenval.

Leek wel aanvallend, met zijn mond op de stabilisator en de staart in de lucht zwaaien.

AlRosvn0sG2ereGJ5kQVF_qJefChaLWR.jpeg

AlRosvn0sG2ereGJ5kQVF_qJefChaLWR.jpeg

Ik ben gek op dieren, maar aan bloedzuigers... (ook teken e.d.) heb ik een vreselijke hekel. Die hoop ik echt niet in mijn aquarium tegen te komen.

De meeste bloedzuigers die in aquaria kunnen voorkomen voeden zich met afval.. in die zin net zo nuttig als slakjes bv..
Er zijn relatief weinig soorten die zich vast zullen/kunnen hechten aan je vissen.
Verder zijn ze voor de meeste vissen heerlijk vers voer.

Loop je voedingsgewoonte en onderhoud even na, misschien ligt er teveel afval?
Als je opvallend meer gaat zien van dit soort wormpjes kun je altijd nog denken aan ingrijpen met grof geschut 😉

Nog even een toevoeging..
Je kunt ook denken aan een wormenval maken..
Plastic bakje, kleine gaatje erin prikken, te klein voor slakken, groot genoeg voor de wormen.. iets dierlijks van voeding in het bakje, en wachten maar 😉

Krijg je meteen een indruk van hoeveel het er bij benadering zijn.. en hoef je niet te strooien met giffen.

Teken zal je niet zo snel in je aquarium tegenkomen hoor Mascha 😀

Seabait zei:

Whahaha, nee. Die pluk ik regelmatig van de kat van de buren af. Vieze dingen. Dan spoel ik ze door de wc en hoop ik dat ze verdrinken. :z

Wauw, wat een schrik op deze avond. Bloedzuigers, wie had dat gedacht..

Nu zat deze toevallig in de slakkenval, en degene die ik een maand of wat geleden had gevangen zat tegen het glas met de staart in de stroming. Beide toevallig ontdekt. Hoop dat er niet te veel in zitten, krijg er kriebels van.

Zuigen ze ook aan mensen? Ga niet graag meer met mijn arm in het aquarium hehe.

Zal eens een val proberen te maken, iets dierlijks van voeding bedoel je vlees e.d.?

We hebben sinds kort Corydoras en appel slakken, dus wellicht dat afval probleem beter nu. Zuig elke week de bodem af, en geef al weinig voer (de gewoonlijke 1-2 minuten alles op).

Brrr, lekker slapen zo

Mascha zei:
Seabait zei:

Whahaha, nee. Die pluk ik regelmatig van de kat van de buren af. Vieze dingen. Dan spoel ik ze door de wc en hoop ik dat ze verdrinken. :z

Pas maar op, komen ze straks door de kraan weer terug je aquarium in 😀

Ja, gewoon vers vlees is prima, of een voedingstablet met veel dierlijk..
Meestal zijn bloedzuigertjes eerder een 'gevaar' voor slakken dan voor vissen of garnalen.

Ik weet verder niets van je aquarium maar je gebruikt een slakkenval om een reden neem ik aan 😉 Ook een (telkens terugkerende) slakkenplaag heeft 9 van de 10 keer als oorzaak teveel voedingsresten in het aquarium.
Meestal zie je een vrij direct verband tussen de hoeveelheid beschikbare voeding en het tempo van voortplanting van slakken en dit soort wormen.

De meeste in nederland voorkomende bloedzuigers zijn niet in staat door mensen huid heen te bijten. Zonder de igen te tellen is het erg lastig determineren, maar door de kleur, formaat en het veel voorkomen, zou ik gokken op kleine (albo)glossyphonia erg goede slakken bestrijders. Ook wormen worden graag gegeten. Ik heb een erpobdella een keer binnen enkele seconden een worm naar binnen zien werken. Ik zou me er geen zorgen om maken.

kellemes zei:
Ja, gewoon vers vlees is prima, of een voedingstablet met veel dierlijk..
Meestal zijn bloedzuigertjes eerder een 'gevaar' voor slakken dan voor vissen of garnalen.

Ik weet verder niets van je aquarium maar je gebruikt een slakkenval om een reden neem ik aan 😉 Ook een (telkens terugkerende) slakkenplaag heeft 9 van de 10 keer als oorzaak teveel voedingsresten in het aquarium.
Meestal zie je een vrij direct verband tussen de hoeveelheid beschikbare voeding en het tempo van voortplanting van slakken en dit soort wormen.

Ik gaf voorheen wel eens per ongeluk iets te veel voer inderdaad, wat ik vervolgens er ook niet uit haalde.
De slakkenval werkt voor geen meter, en ze komen ook niet op komkommer af. Maar na een paar dagen ze eruit te vissen en gewoon juist te voeren lijkt het controleerbaar.

Je hebt dus gelijk. Ik heb verder tevens nog geen zuigertjes gezien, en de vorige was ook zeker een maand terug dus misschien valt het mee.. 😎

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan