Vreemd gedrag platy’s

Dennis

New member
Lid geworden
1 april 2024
Berichten
1
Leeftijd
43
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum. En ook nieuw met het aquarium.
Sinds begin januari heeft mijn zoontje een 30 liter aquarium met 4 platys 3 vrouwtjes en 1 mannetje. (Sinds 8 en 3 weken twee baby’s deze wil m’n zoontje gaan verkopen als ze groot genoeg zijn. )Een week of drie geleden is er een vrouwtje overleden. Waarschijnlijk tijdens de bevalling (ze was zelf erg klein en wellicht een van de baby visjes te groot) er is in middels een nieuw vrouwtje voor in de plaats gekomen.
Nu lijkt de nieuw vis (de gevlekte) niets te mankeren maar de anderen vertonen sinds een aantal dagen vreemd gedrag. Het mannetje (de gele) verstop zich veel tussen de planten en met een samen geknepen staart en is zelden nog te zien. Een van de vrouwtjes schud constant met haar lijf (de oranje zwarte)en het andere vrouwtje (de blauw zwarte) (zo te zien hoog zwanger). hangt veel in het midden van het aquarium met haar staart enigszins naar beneden gebogen en samen geknepen. Aan de buitenkant is bij alle drie niets te zien. En eten lijkt voor allen ook geen probleem te zijn.
Waterwaardes zijn
Kh 6
Ph 7.2
Gh >7
Nitriet 0
Nitraat 10
Nitriet en ammoniak zijn bij de aquarium zaak vanmiddag nog gemeten. En waren goed.

In de winkel wisten ze er niet echt raad mee… wellicht dat een van jullie weet wat er zou kunnen zijn.

groeten,

Dennis

 

Bijlagen

  • IMG_8445.mov
    6.5 MB
  • IMG_8285.mov
    22.4 MB
Hoi @Dennis - Dennis.

Welkom op het AF. Leuk dat jullie met je zoontje deze hobby delen.

Wat ik zo lees is dat het aquarium 30 liter is en dat is voor de meeste vissen helaas te klein. Dat ze dat ook niet in de winkel weten is helaas een feit maar al te vaak.

De aquarium hobby is een complexe materie, ook ik heb veel fouten gemaakt. Mijn tip is je goed inlezen, vragen stellen en vooral enorm veel geduld hebben. Aquarium goed in laten draaien, tijd.

Onderstaand vindt je een erg goede website.
Succes.

 
Dat bakje is inderdaad niet geschikt voor die visjes en dat kan veel stress opleveren met alle gevolgen van dien.
 
Terug
Bovenaan