Wat is er nieuw

Vreemde schimmel of iets dergelijks

• Onderwerp starter Onderwerp starter EdtheGREAT
  • Startdatum Startdatum
E

EdtheGREAT

Guest
Ik heb mijn bak afgelopen maandag 14-08-2017 opgestart. Heb op 14-08 easystart, en profito toegevoegd. iedere dag 2 ml easy carbo en op woensdag 16-08 filtermedium. Ik zie nu bij mijn aquariumplantje de Ophiopogon kyoto, (wat dus officieel geen aquariumplantje is volgens kenners op dit forum) een wazige soort schimmel of zoiets. het lijkt wel een beetje geleiachtig. Iemand een idee wat dit is en of het erg is?
Schimmel rond Ophiopogon kyoto.jpg

Gebruik je voer tijdens de opstart om de bacteriën te voeden? Dan zou dit beschimmeld voer kunnen zijn.
Ik denk niet dat het door het plantje komt, op nieuw hout zie je wel vaker schimmel ontstaan. Wat de oorzaak ook is, dit zal vanzelf wegtrekken. Je kunt het eventueel met een slangetje afhevelen maar mogelijk komt het dan ook weer tijdelijk terug.

Je hebt Vallisneria staan, deze kan vaak erg slecht tegen Carbo. Het blad dat schuin door beeld loopt is mogelijk hierdoor aan het verslijmen. Vaak wordt gezegd Carbo op te bouwen door eerst een halve dosering om de andere dag te geven zodat Vallisneria er aan kan wennen. Daarna geleidelijk aan meer.
Vallisneria met Carbo kan ook erg goed gaan maar het is vaak ook geen succes.

Ik gebruik geen voer. Is dit noodzakelijk dan? Ik zal dan je raad opvolgen en de dosering halveren en om de dag geven. Maakt het ook uit of ik over koolstof filter? Heb een eheim pomp met 200 gram koolstof erin zitten.

Ik heb 2 Ophiopogon kyoto plantjes staan. bij de andere begint die schimmel ook te ontstaan.

Hmmm easy Carbo en koolstof weet ik eerlijk gezegd niet. Koolstof haalt wel de voedingsstoffen voor je planten uit het water, tenminste een deel daarvan. Best haal je de koolstof uit je filter omwille van je planten, Profito geven heeft anders ook weinig zin.

De filterbacteriën die je zo graag in je filter hebt hebben ook eten nodig. Het voer dat je erin gooit wordt afgebroken en bruikbaar voor de filterbacteriën.
Ik zou je aanraden tijdens de opstartfase een tot twee keer per week een kleine hoeveelheid voer in je bak kunnen gooien. Het best verkruimel je het zo fijn mogelijk. Als je denkt 'dit is een kleine hoeveelheid' kan het waarschijnlijk nog minder. Er is niet veel voor nodig.

Ik heb 2 Ophiopogon kyoto plantjes staan. bij de andere begint die schimmel ook te ontstaan.
Dat is erg typisch.

Als het mijn bak was haalde ik de plantjes eruit, ze zijn waarschijnlijk toch geen lang leven beschoren. Je kunt het ook nog eens aankijken, even de schimmel afhevelen en kijken of het überhaupt terugkomt.

Ken je dit linkje al? https://www.aquaforum.nl/threads/kamerplanten-zijn-geen-aquariumplanten.9816/

in die link die je mij gaf, staan ze inderdaad tussen. Ik ga ze er uit halen en gewoon terug brengen. Ik ga gewoon mijn geld terug vragen. Ze moeten me niet belazeren natuurlijk. Is toch weer 5 euro.

in die link die je mij gaf, staan ze inderdaad tussen. Ik ga ze er uit halen en gewoon terug brengen. Ik ga gewoon mijn geld terug vragen. Ze moeten me niet belazeren natuurlijk. Is toch weer 5 euro.

Dat zouden meer mensen moeten doen. Benieuwd hoe ze reageren. Ik heb ze er wel eens op gewezen terwijl ik de planten bij hun echte naam noemde maar ondanks dat ik in herhaling ben gevallen blijven ze ze verkopen. Vandaag zag ik nog Syngonium staan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan