Wat is er nieuw

Vreemde vlokken op de bodem

LeoJ

Member
Lid geworden
17 november 2020
Leeftijd
67
Verleden week zagen wij hier en daar een vlok, lijkend op een wolkje op de grond van het aquarium, wij dachten dat het overblijfsel was van voedingstabletten van de Pandas.
Vanmiddag zagen wij tot onze grote schrik, dat er wel heel erg veel op de bodem lag.
Weten jullie misschien wat het kan zijn?

Op de foto vlak voor het plantje kan je de vlokken goed zien

20201201_182149_resized.jpg

Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat de bak nog geen maand draait en dat er al vissen inzitten?
Dat schimmel is niets bijzonders en word als je bacteriecultuur op orde is vanzelf weggewerkt.

Denk niet dat het schimmelend voer is, de tabletjes worden keurig opgegeten, maar we gaan er beter op letten, kijken wat het wordt.
Er zaten inderdaad binnen drie dagen vissen in het aquarium, maar dat is toch niet zo vreemd?
Alleen de discusvissen moeten nog een paar weekjes wachten.

Denk niet dat het schimmelend voer is, de tabletjes worden keurig opgegeten, maar we gaan er beter op letten, kijken wat het wordt.
Er zaten inderdaad binnen drie dagen vissen in het aquarium, maar dat is toch niet zo vreemd?
Alleen de discusvissen moeten nog een paar weekjes wachten.
3 dagen na voor 't eerst afvullen met water? Ja, dat is absoluut vreemd. Je stikstofcyclus moet op orde komen, dus ammoniak moet nitriet worden en dat moet nitraat worden. Tenzij ingedraaid filter, ben je dan de eerste 4 weken gebonden aan een dagelijkse waterwissel van minimaal 50%.
En ik denk hetzelfde als Ton, schimmels uit de opstart. Heeft niks met je voer van doen.

Het is idd schimmel. Maar dat kan van voer of van iets anders komen.
Onbevruchte eitjes van vrijafzetters geven een gelijkaardig fenomeen.

Ps. Je crypto staat te diep geplant.

Met die vissen ben je wel een paar fouten aan het maken....

- Algemene regel: eerst 4 weken indraaien zodat je geen vissen hebt als de nitrietpiek zich voor doet. Die komt er meestal pas in week 3 aan.
- Panda's zijn nogal gevoelig, en wat in de handel is momenteel kan je beschrijven als vrij zwak, ik ben vrij zeker dat je er een paar gaat verliezen (als je ze terug naar de winkel kan doen voor een paar weken, dan zeker doen!)
- Otocinclus: werkelijk overal lees je dat die pas in een goed "gerijpt" aquarium mogen omdat ze algen moeten hebben. (zelfde commentaar als met de Panda)

Ik lees dat je Discus wil, en je maakt deze beginnersfouten. Echt ... dat gaat mis lopen. Discussen zijn duur en moeilijk en vervuilen enorm. Daarenboven vragen ze hogere temperaturen (zeker als je runderhart wil voeren). Daar komen ook grote waterwissels bij kijken en dat behoorlijk dikwijls!

Heb je nagekeken of die Panda's en Oto's ook van die temperaturen houden?

Ik vind Discus ook heel mooi, maar nadat ik zag wat de eisen waren qua bakformaat, temperatuur en verzorging heb ik besloten om het niet te doen.

Heb je nagekeken of die Panda's en Oto's ook van die temperaturen houden?
Weet niet of ts oto's heeft maar laatst naar gekeken voor iemand anders en de gangbare oto's in de winkel kunnen niet tegen de hoge temperaturen die discus nodig zijn.

Weet niet of ts oto's heeft maar laatst naar gekeken voor iemand anders en de gangbare oto's in de winkel kunnen niet tegen de hoge temperaturen die discus nodig zijn.

Bewoners(sters)
Corydoras panda (10 stuks) sinds 27-11-2020
Ococinclus Vittatus (2 stuks) sinds 30-11-2020

Bewoners(sters)
Corydoras panda (10 stuks) sinds 27-11-2020
Ococinclus Vittatus (2 stuks) sinds 30-11-2020
Nu vind ik 2 oto's te weinig maar zou in dit geval ook in de toekomst niks toevoegen ivm de temperatuur. Max temperatuur volgens planet catfish 26 graden.

Bedankt voor jullie meedenken, oplossingen en antwoorden, sorry dat dit zo lang geduurd heeft.
Wat ik wel even kwijt wil, is dat ik ongetwijfeld fouten maak of gemaakt heb in jullie ogen, maar dat ik ook dondersgoed "tussen de regels" kan lezen in de adviezen binnen- en buiten dit forum.
Dertig jaar geleden heb ik met goede gevolg wildvangdiscussen gehouden, weet niet of iemand van jullie (nog) weet hoe het in die tijd er aan toe ging bij het kopen van wildvang?

Maar zal nog zeker met heel veel plezier en het vaak op dit forum aanwezig zijn.

PS;
Al mijn visjes leven nog hoor😉

Al mijn visjes leven nog hoor 😉
Ik snap dat het niet fijn is om in een topic dat over probleem X gaat, reactie/feedback te krijgen over (volgens de mensen in dit topic) probleem Y.

Maar zo kort na inrichting van de bak al vissen erin is nou eenmaal de meest gemaakte beginnersfout, en een van de dodelijkste. Dat je vissen het nu nog goed doen zegt weinig over de gezondheid van je bak. Het duurt ongeveer een maand voor de stikstofkringloop een beetje redelijk draait. Als je nu verder niet ingrijpt, en ook geen grote bossen planten hebt die enigszins kunnen compenseren voor de onverwerkte afvalstoffen, zou het een wonder zijn als je geen vissen zou verliezen de komende tijd. In het geval van de algeneters komt daar nog bij dat ze bekend staan als (in eerste instantie) moeilijke eters die het vooral moeten hebben van in het aquarium aanwezige algen en micro-organismen -- precies wat in een nieuw aquarium nog ontbreekt.

Dus je kunt hier bepaalde keuzes maken of... het zo laten en waarschijnlijk gaan merken dat deze rozengeur en maneschijn niet van blijvende aard zijn...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan