vreemde water temperatuur


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik heb een paar uur geleden een thermometer in mijn bak gehangen en die geeft aan dat het 9 graden celsius is. steek ik mijn vinger in het aquarium en daarna onder de koude kraan, blijkt dat mijn aquarium kouder aanvoelt dan kraan water.

zou dit kunnen komen doordat er een open raam bij in de buurt staat? (staat overigens bijna altijd open)

ik ben de bak nog aan het indraaien maar als het water zo koud blijft, heb ik ineens een hele andere mogelijkheid.

ik was namelijk van plan om een koudwater bak met allerlei inheemse dieren te maken (niet alleen vis) maar, omdat kamer temperatuur te hoog was werd dit afgeraden. nu kan het misschien toch... (als de boel zo blijft)
 
Je hebt dus geen verwarming erin en dan zie je in de regel dat het water de temp aanneemt van de temp buiten de bak. Ik heb ook op de slaapkamer een onverwarmd bakje gehad een tijdje en op een graadje na werd daar ook de temp dezelfde als in de slaapkamer.
 
op mijn slaapkamer/woonkamer, waar het volgens mij zo koud niet is, daarom vind ik het ook zo vreemd dat de temp zo laag blijft. (ik verwarm niet omdat de buren dat genoeg doen...)
 
precies weet ik het niet maar ik zit hier gewoon in een t shirt, kouder dan 17/18 graden zou het niet moeten zijn...

bij 15 graden gaat automatisch de verwarming aan overigens, aangezien de verwarming niks doet zal dat het niet zijn
 
Dan zou het water ook ongeveer die temp moeten krijgen. Is de thermometer die je hebt wel goed?
 
Dat zou ik ook denken Peter. Als ik de TS was dan zou ik even een nieuwe halen om het te testen.
Ze kosten niet zoveel dus dat zal vast wel lukken.
 
koop ik deze keer wel een andere dan weet ik in ieder geval of het aan het merk ligt.
 
Ga dan geen hele dure of speciale kopen gewoon zo een als de afbeelding die werken het beste.

144298_0_82_termom.jpg
 
die heb ik, ik heb net de thermometer laten testen bij de dierenwinkel, daar geeft hij hetzelfde aan als bij die van de dierenwinkel zelf.

dus de thermometer klopt.


nu zat ik te denken: mijn water gaat 2 meter omhoog, door 6-7 meter buizen boven het aquarium naar beneden en valt dan terug in de bak.

als dit nu het water koelt is de boel verklaard.

885871tjvkooten_0_82_sam_0004.jpg
 
Moeilijke constructie.
Als het begin water koud word toegevoerd zal het de kans niet krijgen om op te warmen, wat is de bedoeling van al die buizen?
 
in die buizen moeten planten komen, om zoveel mogelijk voedingsstoffen uit het water te filteren (elk gat een plant), heeft ook nog de functie van een groente tuin aangezien er sla planten en dergelijke in komen.
water is er lauw in gegaan. (vanwege de subtropische planten, die ik waarschijnlijk gedag kan zeggen als dit zo koud blijft) (en omdat mijn douche niet koud kan en dat is de dichtstbijzijnde waterbron)

edit: bedacht me opeens dat de buizen nu misschien wel koelen, maar van de zomer kan het ook verwarmen als ik pech heb
 
Dat kan heel goed zo zijn, misschien de constructie verwarmen met een buisverwarming, zoals we met aquaria ook doen?
 
ik zou liever zorgen dat het zomers niet opwarmt en er koudwater vissen in zetten, misschien een paar koel ventilators van oude computers op de gaten zetten, dan is de bak het hele jaar koud, en kan er koudwatervis in.
 
het blijft 9 graden op dit moment, ik denk dat ik maar afwacht op warm en zonnig weer voor ik er vis inzet (dan maar een maandje langer indraaien) dan weet ik wat het doet met warm weer (en vooral of de zon het opwarmt).

ik zet er wel eerder al levend voer in, heb ik wat beweging en zodra de vissen er zijn hebben ze gelijk wat te eten. (watervlooien, vlokreeftjes misschien water pissebedden)
 
Interessante opstelling en concept.

Een paar vraagjes uit interesse:
Als je die gaten (zijn er wel een aantal als ik het goed zie) allemaal opvult met planten dan gaat je waterniveau toch zeer sterk afnemen wanneer de planten wat groter worden?
Heb je ook een systeem dat de bak automatisch aanvult wanneer de planten meer water beginnen opnemen? Hangt ook een beetje af van de water-inhoud van de bak natuurlijk en van de soort planten die je gebruikt...

Vul je de buizen dan ook met grond of wordt het volledig hydrocultuur? Ik vraag me dit vooral af in relatie met de vissen of andere bewoners en de aanwezige voedingsstoffen in het water...
 
tjvkooten zei:
ik zou liever zorgen dat het zomers niet opwarmt en er koudwater vissen in zetten, misschien een paar koel ventilators van oude computers op de gaten zetten, dan is de bak het hele jaar koud, en kan er koudwatervis in.

Als het in de zomer 30 graden op je kamer is, dan kun je net zo veel ventilators neerzetten als je wilt, maar dat gaat echt de boel niet koelen. Enige manier om te koelen is door een airco of koelunit.
 
Fien zei:
tjvkooten zei:
ik zou liever zorgen dat het zomers niet opwarmt en er koudwater vissen in zetten, misschien een paar koel ventilators van oude computers op de gaten zetten, dan is de bak het hele jaar koud, en kan er koudwatervis in.

Als het in de zomer 30 graden op je kamer is, dan kun je net zo veel ventilators neerzetten als je wilt, maar dat gaat echt de boel niet koelen. Enige manier om te koelen is door een airco of koelunit.
Precies!
Om dezelfde reden kunnen die buizen niet de reden zijn dat je bak kouder is dan de omgevingstemperatuur. Een open raampje zal ook de oorzaak niet zijn, je hebt het vast niet over wagenwijd open.
 
er zitten nu filterwatten in de buizen, daar worden de planten in gezet dus zonder grond, heb het idee inderdaad van hydrocultuur (wilde oorspronkelijk volledig aquaponics met eetbare vis doen)

dan is de vraag nog steeds hoe blijf het water stabiel op 9 graden zitten, want daar zit het nog steeds op, ook nu de buizen volgepropt zijn met watten.
 
het water bleek op 14 graden te zitten, de streepjes verkeerd gelezen, nog steeds koud voor een binnen temperatuur, maar tot zover kan een open raam misschien nog koelen.

toch wacht ik nog even op warmer weer om te zien wat de zon doet, mocht het dan echt te warm worden hang ik er verwarming in en maak ik het tropisch, blijft het laag genoeg dan wordt het een koudwater bak
 
Scheelt toch heel wat graden. Ik herken dat wel want soms zie ik het ook niet echt goed hoor. Een foutje is zo gemaakt hoor ;).
 
Ik herken het probleem. Dat is precies de reden dat ik nu een digitale heb :D
 
Theoretisch zou je met verdamping van water een lagere temperatuur kunnen krijgen, denk aan een flesje drinken in de zon met een natte lap erop. Echter is dat met een aquarium praktisch onmogelijk.

Die verdamping kun je wel forceren maar dan heet het inderdaad weer 'airco' of koelunit. Denk er alleen wel aan dat een koelunit behoorlijk veel energie nodig heeft om het water te koelen en dat de restwarmte de kamer ingeblazen wordt, waardoor de kamer opwarmt en je in feite (al dan niet langzaam) diezelfde koelunit zichzelf tegen gaat werken. Ook warmte van de lampen e.d. moet je dus actief afvoeren via het water.
 
ik heb een open bak (geen lampen oid), dus verdamping gaat sowieso wat sneller zou ik denken, i principe heb ik niks waardoor het boven kamer temperatuur kan komen.

voor er vissen in komen wacht ik nog even hoe warm het wordt met zonnig weer als ik het van de zomer laag genoeg kan houden wordt het koudwater, als dat niet kan ga ik verwarmen en word het een tropische bak.

hoe warm mag een koudwater bak worden in de zomer.

het zit als ik mijn ramen en gordijnen dicht heb nog steeds stabiel op 14 graden
 

Terug
Bovenaan