Wat is er nieuw

Vriend voor sluierstaartje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Viscositeit
  • Startdatum Startdatum
V

Viscositeit

Guest
Beste mensen van Aquaforum!
Hoewel ik al vaker naar dit forum ben doorgelinkt via een specifieke vraag op Google, heb ik eindelijk besloten toch maar een account te maken en mijn vraag direct te stellen! 😀
Ik heb namelijk hulp nodig bij het kiezen van een (eventuele) compagnon voor mijn sluierstaart.

Ik heb nu al iets meer dan een half jaar een sluierstaartje in een bak van 30x30x60cm3, wat overeenkomt met bruto 54 liter (zonder substraat, niet tot randje gevuld: net minder dan 50). Voordat ik mijn vis kocht heb ik heel veel onderzoek gedaan naar de grootte van de bak, en online veel gelezen over wat een goudvis allemaal nodig heeft. Heb onder andere mijn enigzins eigenwijze ouders over moeten halen voor zo'n "veel te grote" bak ("daar kunnen er wel een stuk of 10 in!"), en heb ook geleerd dat het advies "50% water verversen" niet bepaald gierig wordt uitgedeeld. Verder vraag ik bij vrijwel alle groente die ik eet mezelf af of ik er ook niet wat van in mijn bak kan gooien, wat ik natuurlijk even Google voordat ik het doe.

Inmiddels heb ik de vis dus al een tijdje, en weet zeker dat hij kerngezond is. Zeer recent had ik een schimmeluitbraak in mijn bak omdat ik nog geen tijd had genomen om ze zelfgemaakte houten desksel af te werken en de plantjes boven het water tegen het deksel aan groeiden. Het deed de vis niks en alleen mijn plantjes waren de dupe (volgens mij at de vis zelfs van schimmel drijvend op het wateroppervlak).
Het lijf van de vis zonder de staart is ongeveer 5 cm, en hoewel het moeilijk te zeggen is denk ik dat hij wel een centimeter gegroeid is sinds ik hem heb.

De fysieke gezondheid van mijn vis terzijde, ik vraag me af of mijn vis wel gelukkig is. Als ik mijn kamer in kom begroet de vis me, en ik kan zien dat hij altijd heel vrolijk zwemt als ik in de buurt ben (wellicht omdat hij gewoon eten wil). Waar ik echter bang voor ben is hoe de vis zich gedraagt en voelt als ik weg ben. Ik denk niet echt dat ik kan spreken van van "depressed captive dolphin syndrome", maar ik maak me toch zorgen, en zou graag willen weten of er nog een dier in deze bak past.

Mijn eerste idee was een appelslak. Ze kunnen tegen hetzelfde harde water en houden de bak schoon, ik kan echter geen zeezout meer in het water doen tegen schimmels. (we weten allemaal dat slakken en zout niet samen gaan 😛 )
Ik had via marktplaats een particuliere kweker gevonden die mooie zwarte slakken had met paarse huisjes of witte met een roze. Dit liep niet goed af; ben een hele dag onderweg geweest en die man kwam zijn afspraak niet na en stond voor een dichte deur. Ik heb toen geprobeerd contact op te nemen met een lokale aquarium vereniging. Het antwoord wat ik terug kreeg was dat appelslakken een extreem slecht idee zijn, en dat niemand van de 90+ leden er nog ook maar iets mee te maken wil hebben. Blijkbaar zijn binnen 24 uur al je vissen dood als de slak het loodje legt, en dragen ze ook veel ziektes. Zijn aanraders voor schoonmakende vissen waren zwaarddragers, platys, en garnalen.

Ik twijfel over zijn advies, hoewel het ondersteund wordt door 90 anderen. Ik zou graag ook jullie advies willen. Zijn appelslakken een slecht idee, en zo ja, wat past er nog bij mijn goudvis?

Sluierstaarten zijn zeer sociale vissen Die je beter niet alleen kan houden. Soortgenoten zijn zeer belangrijk. Maar ze wensen ook een minimale bakmaat van 120x50x50cm. En minimaal 50liter per vis maar beter is om 70 liter per vis aan te houden.

Ja, hoe je ook heet, moet je ook helaas teleurstellen.
Wat Botia zegt, klopt als een zwerende vinger.
50l/vis is toch het minimum.

Dat van die appelslakken, klopt wel een beetje, in zo,n klein bakje.
Heb je een 1.60 m, wordt het beter opgevangen.

Maar helemaal geen appelslakken is gewoon kul.
Heb er zelf ook een 10, en vele kleintjes.

Dit is jammer :/. Ik was er inderdaad van op de hoogte dat ik een grote bak nodig zou hebben, maar ik dacht dat voor een klein sluierstaartje 50 liter wel zou voldoen.

Botia, is dit vanwege eventuele groeiproblemen, of heeft dit puur te maken met hun ammoniaproductie? Momenteel ververs ik eens in de 2 weken voor 30%, of 50% als ik een week te laat ben, en mijn hoekfilter pompt de bak 3x per uur. Ik was sowieso van plan om binnen enkele jaren een grotere bak te nemen, eerder als de vis een groeispurt krijgt, dan zal ik ook meteen meer soortgenoten nemen.

Zijn er tot die tijd andere opties? Ik had graag een appelslak gehad, al was het maar voor 1x. Bertus, denk je dat er een enkele appelslak in past zolang ik het water iets vaker ververs? Is het mogelijk om aan te zien komen dat zo'n slak doodgaat, zodat ik hem kan isoleren en mijn goudvis geen gevaar loopt? Hoelang duurt het voordat de giftige resten van de slak in het water terecht komen?

Sorry voor de hoeveelheid vragen, maar ik ben super bezorgd voor mijn goudvis. 🙁
Ik speel ook met het idee van levend voer, dan is er in ieder geval zat te doen voor als ik overdag weg ben.

Je vis hoort er nu al niet in. Je zou 50% moeten verversen per dag in deze setting, en dan nog denken aan vis erbij doen -_-. In je eerste stukje schrijf je dat je informatie hebt ingewonnen alvorens aankoop.
Dat blijkt echt uit niets, want bovrnaan dit forum staat uitgebreide informatie over het houden van goudvissen. Ik heb echt zelden zulke onzin in 1 post gezien.
Wie gaat jou nou aanraden uberhaupt nog vis dr bij te zetten als maatje?? Het zijn sociale dieren, maar dan wel naar soortgenoten en je bak is niet eens geschikt voor eentje.
Dat hij nu klein is zegt niets, je koopt een bak naar zijn groeipotentie niet naar de maat dat hij nu is.

Nounou Tom, er zijn een hoop mensen die het slechter aanpakken, laten we niet overdrijven. TS doet erg zijn best, en geeft duidelijk veel om zijn vis. Dat is een uitstekend begin.

Maar dat terzijde. Wat ik kwijt wil betreft de appelslak:
Is een zeer beperkt risico. Ik heb ze al jaren, en heb er door de jaren heen dus ook velen 'verloren', ook in een 54 Liter bak. Geen enkel probleem. Wel goed opletten natuurlijk, want ze moeten er niet te lang in blijven liggen. Maar goed, dat hoort sowieso routine te zijn bij een aquarium; elke dag even kijken hoe het ervoor staat. Met mij zijn er velen hier die appelslakken bij hun vissen houden.
Als je in de buurt woont mag je zo 2 jonkies komen halen 😉

Aan de andere kant... je goudvis heeft er niets aan, net zomin als dat jij of ik minder eenzaam zouden zijn met een slak in huis. De sluier heeft, zoals hierboven al genoemd, soortgenoten nodig als gezelschap. Maar goed... dat past dan weer niet... 🙁

Uit je post maak ik op dat je een tiener of adolescent bent en dat je budget krap is.
Wat ik jou zou aanraden om te doen is een plastiek bak aan te schaffen, zo een waterdichte curver box zoals deze

search

bijvoorbeeld van om en bij de 100 liter, meer mag zeker en is beter zelfs als je er de plaats voor hebt.

Zo een box is goedkoper in aanschaf.

Zet daar een extern filter op, die kan je later altijd blijven gebruiken op je groter aquarium.

Als je voor een filter nog geen budget hebt, gebruik dan de filter van je kleine aquarium als dat mogelijk is. Het is allesinds beter dan niets.

Als je zo een curvebox van 100 liter of meer hebt kan je er ��n vriendje (sluier) bij plaatsen.

Welk dagelijks proberen te verversen.

Ik hoop je hiermee van dienst te kunnen geweest zijn.

Succes nog !!!

Viscositeit zei:
Dit is jammer :/. Ik was er inderdaad van op de hoogte dat ik een grote bak nodig zou hebben, maar ik dacht dat voor een klein sluierstaartje 50 liter wel zou voldoen.

Botia, is dit vanwege eventuele groeiproblemen, of heeft dit puur te maken met hun ammoniaproductie? Momenteel ververs ik eens in de 2 weken voor 30%, of 50% als ik een week te laat ben, en mijn hoekfilter pompt de bak 3x per uur. Ik was sowieso van plan om binnen enkele jaren een grotere bak te nemen, eerder als de vis een groeispurt krijgt, dan zal ik ook meteen meer soortgenoten nemen.
Jonge sluiers moeten ruimte hebben om goed uit te kunnen groeien. Hou je ze te klein dan krijg je vissen met grote ogen ten opzichte van hun lichaam. Vaak extreem lange vinnen en van binnen zullen de organen ook gaan vergroeien. Ze worden dan ook vaak niet oud.

Jonge sluiers kunnen als ze de ruimte hebben en er een goed verversingsbeleid is wel 15cm in ��n jaar groeien.

ik heb een aquarium van 110 liter, kan ik een tweede sluierstaart bij mijn huidige plaatsen? we zijn gisteren door een vreselijke ziekte getroffen en zo 2 goudvissen verloren 🙁
dit probleem is nu opgelost, en eens deze ziekte volledig weg is willen we onze laatste sluierstaart een nieuwe compagnon geven....

EllinaCuzo zei:
ik heb een aquarium van 110 liter, kan ik een tweede sluierstaart bij mijn huidige plaatsen? we zijn gisteren door een vreselijke ziekte getroffen en zo 2 goudvissen verloren 🙁
dit probleem is nu opgelost, en eens deze ziekte volledig weg is willen we onze laatste sluierstaart een nieuwe compagnon geven....

In principe zou het wel moeten gaan, de minimaal is 50 liter per goudvis.

Botia zei:
Viscositeit zei:

Jonge sluiers moeten ruimte hebben om goed uit te kunnen groeien. Hou je ze te klein dan krijg je vissen met grote ogen ten opzichte van hun lichaam. Vaak extreem lange vinnen en van binnen zullen de organen ook gaan vergroeien. Ze worden dan ook vaak niet oud.

Jonge sluiers kunnen als ze de ruimte hebben en er een goed verversingsbeleid is wel 15cm in ��n jaar groeien.

Ja, inderdaad, ze groeien heel snel.

dankuwel 🙂 dan zal hij niet meer eenzaam zijn 🙂

Een 2de sluierstaart kan er wel bij.
Voor nu is 110 liter wel genoeg, maar als ze groter dan 15 cm worden is een groter aquarium wel echt nodig. Maar voorlopig zit je goed 🙂

ILoveAnimals zei:
Een 2de sluierstaart kan er wel bij.
Voor nu is 110 liter wel genoeg, maar als ze groter dan 15 cm worden is een groter aquarium wel echt nodig. Maar voorlopig zit je goed 🙂

Inderdaad.

En als je aquarium te klein wordt, moet je natuurlijk kan kijken als je plaats en budget hebt voor een groter aquarium

je moet eigenlijk kijken of je nu al plaats en budget hebt voor een groter aquarium.
niet straks als het te klein is.

ik bedoel eigenlijk dat het mij goedkoper lijkt om meteen een aquarium te kopen dat voldoet aan de eisen van een volwassen vis.
anders blijf je geld uitgeven aan aquaria die steeds ��n slag groter zijn dan het vorige.

Erik1404 zei:
ik bedoel eigenlijk dat het mij goedkoper lijkt om meteen een aquarium te kopen dat voldoet aan de eisen van een volwassen vis.
anders blijf je geld uitgeven aan aquaria die steeds ��n slag groter zijn dan het vorige.

Dat is waar, maar dan kan je in je vorig aquarium andere vissen houden.

plaats hebbe we genoeg en als mijn examens deze maand goed zijn ging mijn papa ervoor zorgen dat ik een tweede visje krijg en dat ze plek genoeg zullen hebben, hehe dus ik ga ervoor 🙂

EllinaCuzo zei:
plaats hebbe we genoeg en als mijn examens deze maand goed zijn ging mijn papa ervoor zorgen dat ik een tweede visje krijg en dat ze plek genoeg zullen hebben, hehe dus ik ga ervoor 🙂

Dat is gesproken!

nog een vraagje (sorry ik vraag veel)

als ik een groter aquarium heb, kan ik dan een kleine sluierstaart bij lucky zetten? of moet ie al ongeveer even groot zijn?

en zou het dan mogelijk zijn om nog andere (eventuele zeer kleine) vissen erbij te zetten? zo ja, dewelke dan?

Kijk, nu mag je er 1 bij, wil je weer meer.

In dat water moet je dan geen andere vissen bij doen,hoor.

EllinaCuzo zei:

Dit was jouw topic niet.

Was van Visco.

Die is nu weg,jammer.

dat kan je in je eigen topic vragen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan