Wat is er nieuw

Vriendschap kwijt over vissenkom?

Vetje26

Active member
Lid geworden
19 oktober 2020
Berichten
26
Hallo mede aqauriumliefhebbers,

Ik hoop dat ik bij de juiste onderwerp ben want wil graag even me hart luchten.

Een vriendin van mij heeft een vissenkom gekregen vandaag. Over dat feit werd ik boos en liet ik het ook merken. Wel erbij gezegt dat zij er niks aan kan doen dat ze het krijgt.
Nu is het zo dat ik gezegt heb dat ze het niet kan maken om die vissen daarin te stoppen en dat de vissen tijdelijk bij mij mogen blijven totdat ze een geschikte plek ervoor heeft.
Nu gebeurde dit gesprek in een groepsapp en iedereen vond het onzin dat ik boos werd over die kom. Ik mocht me mening niet laten horen werd er letterlijk gezegd.
En die vissen zullen het toch niet erg vinden om met zijn tweeën in een kom te zitten ( ik weet niet welke soort het is, maar dat maakt hoe dan ook niet uit voor mij). En ik heb het fout dat het niet diervriendelijk is. Het was zelfs zo dat ze haar gingen aanmoedigen; mooi dat je een kom hebt, doe ze er maar lekker in.

Stel ik me aan of wat?! Ik kan het niet over mijn hart verdragen dat ik bij haar thuis zou komen en die visjes daar in zie "zwemmen". En het zijn mischien "maar" vissen, maar ik als vis liefhebber heb het alle beste voort met ze...

Iemand mischien een idee hoe ik hier mee om kan gaan...?
En sorry voor het gezeur maar ik weet anders niet waar ik het anders kwijt moet, iedereen kiest haar kant dat dit normaal is...
 
Daarbij wil ik nog wel toevoegen dat iedereen natuurlijk dingen niet altijd weet. Zo wist ik ook veel niet. Maar het feit dat je er niet voor open staat om het te veranderen doet me veel
 
Ik zou dit soort dingen altijd 1 op 1 bespreken met iemand en nooit in een groepsapp en zelfs niet gewoon via de app. Tekst leeft niet en kan snel verkeerd over komen of een eigen leven gaan leiden.

Zelf zou ik een aantal dgn rustig blijven nu en haar of op bellen, maar beter nog langs haar gaan om rustig hierover te praten. De intentie die je hebt is zeker niet verkeert en je mening/advies hierover geven kan zeer waardevol zijn voor je vriendin, maar probeer het op een tactvolle manier te bespreken met haar 😉.

Veel succes,

Gr. Ed
 
Ik denk ook dat de mensen in die app niet veel kennis van vissen hebben en het nadelige er niet van inzien. Ik zou ook proberen om een rustig moment uit te kiezen om met haar te gaan praten en het dan uitleggen en het liefst ondersteunt met bewijs zodat ze weet dat je geen onzin praat en het beste van de situatie wil maken.
Hier op het forum staan genoeg topics denk ik die je kan laten lezen zodat ze hopelijk ook inziet dat het niet verstandig is om de kom te gebruiken.
 
Dit zou je ook kunnen laten lezen bijvoorbeeld:

 
Soms word ik ook wel ontsteld , door onze manieren tov andere dieren.
Ik ken ze die maar stellen dat een hond wel een paar uurtjes alleen thuis kan blijven bv.
Dan hoop ik maar weer dat een vis niet zoveel leed ervaardt, als die alleen gelaten honden die door andere percepsie of waarnemingsvermogen zich eerder desolaat bevinden vergeleken met een vis.
 
Hoewel ik het in veel opzichten met je eens ben is het in een vriendschap niet verstandig elkaar in het openbaar te beoordelen op dergelijke dingen. Je kunt nog een keer datgene laten lezen wat @jessicapilon heeft voorgesteld. Als je vriendin het dan nog steeds OK vindt om vissen in een kom te doen moet je haar in haar waarde laten. Het is niet illegaal wat ze doet (hoewel het dat misschien wel zou moeten zijn). Of je dan nog vrienden kunt zijn is aan jou.
 
Eerst zouden we moeten weten over welke vissen het gaat en de afmeting van vissenkom.
Je kan laten weten dat die kom niet geschikt is en dat de dieren jammer genoeg geen lang leven zullen hebben.
Of dit een vriendschap waard is hoor je zelf te beslissen maar zou 1x in een prive gesprek toelichten waarom het eigenlijk niet kan.
 
Het feit dat ze zo geschoffeerd is houdt voor mij twee dingen in:
- Ze geeft om de vissen en denkt dat ze goed bezig is.
En dat is een mooi gegeven dat openingen biedt naar verbetering.
- Ze geeft om jou.
Je kunt alleen gekrenkt worden door iemand die je na aan het hart ligt.
Bij anderen dek je dan: loop lekker naar de maan, en ga je door met je leven.

Beide biedt mogelijkheden.
Maar dat moet wel één op één.
Bakje koffie, goedmaakgebakje erbij, boetekleed aan en kletsen.
En of die vissenkom dan ook ter sprake komt zie je dan wel.
Daar gaat het dan niet om.
Dat komt wel een andere keer.

Echte vriendschap kan hier tegen.
Maar je moet wel communiceren.
En inderdaad niet in een app, waar veel mensen niet zozeer van advies willen dienen, maar die graag willen laten zien hoe verschrikkelijk gelijk ze wel niet hebben.
 
Hallo mede aqauriumliefhebbers,

Ik hoop dat ik bij de juiste onderwerp ben want wil graag even me hart luchten.

Een vriendin van mij heeft een vissenkom gekregen vandaag. Over dat feit werd ik boos en liet ik het ook merken. Wel erbij gezegt dat zij er niks aan kan doen dat ze het krijgt.
Nu is het zo dat ik gezegt heb dat ze het niet kan maken om die vissen daarin te stoppen en dat de vissen tijdelijk bij mij mogen blijven totdat ze een geschikte plek ervoor heeft.
Nu gebeurde dit gesprek in een groepsapp en iedereen vond het onzin dat ik boos werd over die kom. Ik mocht me mening niet laten horen werd er letterlijk gezegd.
En die vissen zullen het toch niet erg vinden om met zijn tweeën in een kom te zitten ( ik weet niet welke soort het is, maar dat maakt hoe dan ook niet uit voor mij). En ik heb het fout dat het niet diervriendelijk is. Het was zelfs zo dat ze haar gingen aanmoedigen; mooi dat je een kom hebt, doe ze er maar lekker in.

Stel ik me aan of wat?! Ik kan het niet over mijn hart verdragen dat ik bij haar thuis zou komen en die visjes daar in zie "zwemmen". En het zijn mischien "maar" vissen, maar ik als vis liefhebber heb het alle beste voort met ze...

Iemand mischien een idee hoe ik hier mee om kan gaan...?
En sorry voor het gezeur maar ik weet anders niet waar ik het anders kwijt moet, iedereen kiest haar kant dat dit normaal is...
Ik ben het roerend eens met de medeleden dat je zoiets niet via de groepsapp moet weergeven. Maar gewoon 1 op 1. Dat is het beste. Want ik neem aan dat de vriendschap veel betekent? Het is zekers goed bedoelt van jou doch passie kan iemand voorbij lopen en meer kapot maken dan men lief is. Wees daar alert op. Ik ben net zo goed een gepassioneerd aquariaan met hart voor dieren. Doch poog ik altijd wel eerst in te schatten hoe gevoelig dit kan worden tussen mij en diegene waar het om draait. En echte vriendschap kan een meningsverschil aan mits je het maar fatsoenlijk onderbouwt.

Dat een vissenkom rond is, is het probleem niet. Zolang de opening maar net zo groot is als de grootste diameter. Dus niet een vissenkom dat op de bodem en aan de bovenkant smaller is dan de grootste diameter van de kom. Simpelweg omdat dan de zuurstofopname kleiner is. Bij een ronde vissenkom waarbij de diameter (ongeacht de hoogte) even groot blijft, is dat probleem niet aan de orde. Enkel valt dan nog te discussiëren afhankelijk van hoe groot de vissen zijn danwel hoe levendig de vissen zijn of de inhoud van zo'n ronde vissenkom preferabel te noemen valt. Hetgeen zekers al het geval is van vissen die een brede bak nodig hebben t.o.v. een ronde hoge bak omdat ze echt van links naar rechts gaan.

Ik moet eerlijk gestellen dat als ik terugkijk naar de bijv. de jaren '70 en '80, dat een vissenkom vrij normaal was en er geen vals woord over werd geroepen. Net zo goed, dat een drijvende kweekbakje in het aquarium totaal geen weerstand opriep onder aquarianen.

Tot de topic starter zou ik willen zeggen, ondanks jouw passie, laat dit jouw hoofd niet gek maken. Want gepassioneerd zijn, kan jou blind maken voor andere zaken die net zo belangrijk kunnen zijn. Dus heb je toch wat op het hart dat er maar al te graag uit wil komen, zorg er dan voor dat je een persoonlijk gesprek aangaat met betrokkene. Ik neem toch aan dat zij ook niet een vriendschap verloren wil zien gaan omtrent een meningsverschil. Want meningsverschillen hebben wel allemaal wel eens. Doch dat moet een vriendschap niet opbreken. En mocht ze toch het anders blijven bezien, dan heb je in ieder geval jouw kijk er op kunnen laten blijken en zal je haar beslissing wel moeten respecteren. Maar sta er dan gewoon achter dat jij jouw best hebt gedaan. Troost je dan in die wetenschap. Het is nu eenmaal zo dat we niet altijd kunnen winnen. Hoe rot men zich hier dan ook over kan gaan voelen. C'est la vie...!
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan