Vrouwtje of mannetje (Black Molly


kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Ik heb 2,5 week geleden 4 Black Molly's gekocht. 3 vrouwtjes met 1 mannetje, zoals wordt geadviseerd. Echter twijfelde ik even of 1 van de dames toch niet stiekem een mannetje was. Maar de (ervaren verkoper) was best zeker van zijn zaak. Nu 2,5 week later gaat het nog niet helemaal lekker. Het mannetje waarbij geen enkele twijfel bestaat is vrij agressief naar de dames. Het is geen paargedrag, het is meer hard aankomen zwemmen en dan een duw geven. Dat doet hij wel bij alle dames, dus de aandacht wordt verdeeld. Maar hoe langer ik kijk, hoe meer ik ga twijfelen of één van de dames toch geen mannetje is. Misschien wel een wat jong mannetje met een wat kleine gonopodium.

Het gaat om de Molly die op het laatst helemaal links zwemt. Het andere mannetje heeft een lange rugvin en jaagt er een beetje op (gebeurd niet constant). Ik probeer er straks nog een foto van te maken.

 
Ha, dank. Dan gaat deze heer terug. Voelt een beetje sneu, maar zou wel verklaren waarom het nog niet helemaal lekker loopt.
 
Inmiddels is het kleine mannetje omgeruild voor een nieuwe dame. Hoewel ze er pas een paar uur in zit, lijkt het al beter te gaan.

Overigens wisten ze me in de aquariumwinkel te vertellen dat Molly's van geslacht kunnen veranderen. Dominante dames kunnen dan een mannetje worden. Ik had wel zoiets gelezen bij zwaarddragers, maar niet bij Molly's.
 
Lees mijn reactie maar eens in dit topic: https://www.aquaforum.nl/threads/black-molly-vrouw-veranderd-in-man.100405/#post-1518554

Zelf ben ik momenteel bezig om weer goede Lierstaart Molly's te kweken ipv Aziatisch massakweek zoals jou dieren ( De staarten zijn niet zoals het hoort). Ze zijn mooi maar als ik dan kijk naar de mijne, dan zijn het schimmen van hoe ze kunnen zijn. Jammer dat er weinig kwaliteitsvissen meer worden gekweekt.

Zorg er ook voor dat je Molly's veel plantaardig voedsel tot zich kunnen nemen. Bv Guppyvoer.
 
Bedankt voor je info.

De Molly's zijn verkocht als "sluierstaart", dat was voor mij geen bewust keuze, maar de gewone Molly's hadden ze niet meer. Bij het vangen vond ik dat hun vinnen best beschadigd waren. Dat merkte ik ook op. Maar de verkoper verzekerde mij ervan dat die weer aangroeien en geen probleem zou moeten zijn. Helaas ben ik dan weer niet assertief genoeg om te bedanken. Maar eerlijk is eerlijk, de vinnen groeien weer aan. Maar met die lierstaart gaat het niet goed komen denk ik. Of die was er niet (genetisch) of hij was te ver beschadigd.

Maar het niet mijn grootste zorg, dat is het mannetje. Die is enorm territoriaal naar de andere (vrouwelijke) Molly's toe. Hij verdedigt vooral de hoek waar ik voer. Kan toeval zijn, maar wellicht dat het een oorzaak kan zijn. Zelf ben ik dit gedrag niet gewend van Black Molly's. De Molly's die ik 15 jaar geleden had, deed maar 1 ding. En dat was achter de vrouwtjes aan. En dat was in een aquarium van 40 centimeter op kamertemperatuur (jaja, heel slecht). Nu zitten ze in een aquarium van 100 centimeter met een prima temperatuur en prima beplanting...

Herken jij dit gedrag?

 
Dit is heel herkenbaar gedrag en mijn kweekman doet dit ook. Vooral naar een vrouwtje wat ik later heb toegevoegd (Mijn topdieren zijn verwant en ivm vers bloed heb ik een Aziatische nakweek moeten kopen dmv selectie kan ik eventuele fouten in de nakweek wel weer goed krijgen). Tegen de andere 2 vrouwen is hij veel zachtaardiger.

Dit is een goede vis qua vorm, al kan het middenstuk van de staart nog iets ronder.

T9LlerExVxmATOp6YZ0Yh4LmFUpiurpP.jpeg
 
Maar dit gedrag is verder niet schadelijk? Of stopt het naar verloop van tijd?
 
Het blijft zo, het zijn dominante Alpha mannen, Je hebt ook minder felle mannen.
 
Maar het kan geen kwaad? Zou het jammer vinden als er straks ééntje de pijp uit gaat omdat meneer het alfa mannetje wil uithangen.
 
Het kan geen kwaad het is natuurlijk gedrag. Eventueel zet je er nog 2 vrouwen bij.
 
Ik wou gisteren net melden dat het super goed ging. Mannetje was niet meer zo agressief. En er zwemt een jonkie rond... Kom ik net thuis, ligt ie dood naast het aquarium... De kleppen stonden (al een week) open ivm de warmte... Balen, was een mooi beest.

Fascinerend overigens hoe zijn rol gelijk wordt overgenomen door een vrouwtje. Die gedraagt zich nu opeens wat agressief naar de overige Molly's.
 
Dat is minder om te horen.

Een onnodig ongeluk trouwens, want ze kunnen hoge temperaturen perfect verdragen. Zolang het geen 35 graden wordt hebben ze totaal geen last. Dus de kleppen hebben voor niets open gestaan.

Je ziet vaak bij deze vissen een soort van rangorde. De een na hoogste neemt nu rang van het mannetje in.
 
Ik heb er ook wat Corrys in zitten die tot 26 graden het leuk vinden. De laatste tijd liep de temp met kap dicht op tot 28 graden. Ben nu wel wat terughoudender erin.

Overigens doet het nieuwe mannetje vanaf minuut 1 (letterlijk) niks anders dan achter de dames aanzitten :)
 
Ik heb ook diverse soorten Corydoras die niet van warm houden maar ik maak me geen enkele zorgen als de temperatuur oploopt. Ook niet als het 32 graden wordt. Ze kunnen dat vaak prima verdragen mits het geen maanden duurt. De afgelopen 30 jaar heb ik mijn bakken ook nooit gekoeld in de zomer. En ook nooit een probleem gehad.

Dat is man eigen bij Black molly's. ;)
 

Terug
Bovenaan