Vrouwtjes maanvis vinden


R

rooshomburg

Guest
Hallo allemaal,
Ik zou graag wat advies willen over mijn opties rond mijn maanvis. Ik had een koppeltje maanvissen (goud). Het vrouwtje is overleden. Ik wil niet dat het mannetje alleen zit, dus moet ik een vrouwtje erbij vinden. Mijn bak is te klein voor een groep (200L) en het mannetje is behoorlijk groot en dominant, dus ik kan niet per ongeluk een andere mannetje erbij zetten, dat wordt vechten..

is het slim om een vrouwtje erbij te zoeken, en zo ja enig advies waar ik die kan vinden?
of is het verstandiger om deze maanvis weg te brengen (ik breng hem dan naar diebo Nieuwegein)

Ik hoor graag jullie input.
 
Kan je niet veel verder helpen dan zeggen dat het vissen zijn die graag met meer gehouden willen worden dan alleen of in een koppel. De vissen hebben de ruimte nodig om te groeien, maar ook om de kunnen zwemmen. Weet niet hoe groot de bak verder is? Andere leden zullen je vast verder kunnen helpek
 
Lid Jos Hut is hier de kenner en verkoopt ze ook dus neem eens via de pb met hem contact op om te kijken of hij je kan helpen en wat zijn mening is.
 
man/vrouw verschil is alleen te zien tijdens het paren, als een verkoper beweert een man of vrouw mee te geven kletst deze maar wat uit zijn of haar nek.

en ja het zijn echte groepsvissen, dus sowieso altijd minimaal 6 stuks.
 
Ik heb begrepen dat een bewezen koppel afhankelijk van de bakmaat wel samen kan, of dat ideaal is...?
Maar 1 vrouw en een 1 man bij elkaar zetten is nog geen paartje/koppel

Benieuwd naar de input van @Jos Hut
 
Bij deze mijn input:

Het hele aquarium van jou is het territorium van het mannetje. Als je er 1 maanvis bijzet zullen ze gaan bepalen wie de winnaar wordt. De kans dat je mannetje dat wint is heel erg groot. Het vinden van een gelijkwaardig vrouwtje dat geaccepteerd wordt door jouw mannetje is erg klein. En dan is nog de vraag : hoe bepaal je of een mogelijk geschikte vis een vrouwtje is?

Ik heb dit ook wel eens gehad met Redbacks. Ik heb er toen 7 bijna volwassen dieren bijgekocht na het gedrag in de winkel goed bestudeerd te hebben. Thuis heb ik ze samen in een beplant aquarium van 130x50x50 geplaatst en heb een aantal dagen het gedrag goed bekeken. Twee die vaak bij elkaar waren heb ik eruit gevangen en in een andere bak van 130x50x50 geplaatst en de volgende dag nog een duo. Ik ben goed blijven kijken en heb evoor gezorgd dat in de hele bak voer kwam en er een aantal schuilplaatsen waren. Het succes is niet uitgebleven: het bleken vier koppels te zijn die inmiddels allemaal meerdere keren voor jongen hebben gezorgd,

Hobbygroet Jos Hut
 
Bij deze mijn input:

Het hele aquarium van jou is het territorium van het mannetje. Als je er 1 maanvis bijzet zullen ze gaan bepalen wie de winnaar wordt. De kans dat je mannetje dat wint is heel erg groot. Het vinden van een gelijkwaardig vrouwtje dat geaccepteerd wordt door jouw mannetje is erg klein. En dan is nog de vraag : hoe bepaal je of een mogelijk geschikte vis een vrouwtje is?

Ik heb dit ook wel eens gehad met Redbacks. Ik heb er toen 7 bijna volwassen dieren bijgekocht na het gedrag in de winkel goed bestudeerd te hebben. Thuis heb ik ze samen in een beplant aquarium van 130x50x50 geplaatst en heb een aantal dagen het gedrag goed bekeken. Twee die vaak bij elkaar waren heb ik eruit gevangen en in een andere bak van 130x50x50 geplaatst en de volgende dag nog een duo. Ik ben goed blijven kijken en heb evoor gezorgd dat in de hele bak voer kwam en er een aantal schuilplaatsen waren. Het succes is niet uitgebleven: het bleken vier koppels te zijn die inmiddels allemaal meerdere keren voor jongen hebben gezorgd,

Hobbygroet Jos Hut

Zo te zien is een pb niet meer nodig:thumbs:
 
Nee, vorig jaar is trouwens tijdens de laatste hele hete zomerdag een mannetje van een koppel Redbacks overleden. Ik heb nog een weduwe beschikbaar.

Hobbygroet
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan