Wat is er nieuw

Vuil aan één kant van de bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Calimero
  • Startdatum Startdatum
C

Calimero

Guest
Hallo,

Ik stel jullie de vraag in de hoop mijn onderhoud wat eenvoudiger te maken. Ik ververs wekelijks een deel water en tegelijkertijd hevel ik de bodem af. Het geval is dat ik aan de linkerkant van de bak veel rommel weghaal. Aan de rechterkant van de bak ligt vrijwel niks. Zowel de afvoer als toevoer naar de filter zit aan de linkerkant van de bak. Dus links wordt water weggezogen door de filter en dit komt er ook aan de linkerkant weer bij in. Waarbij de spraybar naar rechts wijst. Mijn vraag is dus of ik iets kan doen om de rommel die ik wekelijks aan de linkerkant weghaal zou kunnen verminderen. bijv. door de techniek te verplaatsen?

Even wat info:

Bak: Lido 120
Filter: Eheim classic 2213 - Van onder naar boven: Grof-korrels-grof-grof-witte watten
Vissen: Koppel dwergcichlide, 2x panaque maccus en 13x Kardinaaltetra.
Onderhoud: Wekelijks ongeveer 30~40% waterwissel middels afhevelen

Hieronder een actuele foto. Let niet op de zwevende plant. Die krijgt morgen een plekje ipv een andere.

IMG-20170908-WA0020.jpeg

Het klinkt eigenlijk helemaal perfect!

Doordat de rommel zich links verzameld, is de stroming compleet.

Echter. Een filter is geen stofzuiger. Maar een zuiveraar. Het water wordt gezuiverd.

Bodemvuil heeft een andere oorzaak. Het wordt niet goed afgebroken.

Lees onderstaand artikel maar eens. Het werkt echt!

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/mineralisatie

Interessant artikel inderdaad. Bedankt! Het klopt dat ik het merendeel droogvoer geef. Misschien stiekem ook wel iets te veel. Waarschijnlijk is dat dan een eerste aandacht waard.
Jullie misschien nog tips naar voedsel wat redelijk eenvoudig te krijgen is en een redelijk lage C:N ratio heeft? En moet het dan ook levend voer zijn?

Diepvriesvoer is een goede afwisseling.

En de droogvoeders van Dennerle zijn erg goed.

Zelf gebruik ik het goedkope voer van Ludger in mijn bakken en heb hier geen last van van verder dus of duur voer nu zoveel zal veranderen dat weet ik niet. Misschien voer je gewoon wat teveel.
Er zijn dus denk ik ook goede voeders die niet tot de dure merken behoren wil ik er maar mee zeggen😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan