Wat is er nieuw

Vuile bodem met voeding en grind

• Onderwerp starter Onderwerp starter KennesE
  • Startdatum Startdatum
K

KennesE

Guest
Hoi, ik wist niet waar dit te plaatsen dus als het fout staat mijn excuses.

Ik heb een rio 125

Het probleem is dat ik een voedingsbodem met hierboven grind heb.
Ik vind het er nu vies uitzien, veel vuil blijft tussen de grind zitten, volgens mij is het van de voedingsbodem , ik kan maar mijn gravel blijven hevelen toch blijft het echt er vuil uitzien.

Welke bodemkuisers zijn Ideaal bij grind, wat zandbodem lijkt mij moeilijk om dit zo even alles eruit te halen, mijn bak draait nu eindelijk hoe het moet qua waarden.

Even een totaalbeeld van de bak
VvlWSVXYMzFolmYPS5nqhMdEuypyXiZK.jpeg

Met voedingsbodem is dat gewoon lastig.. beste manier is toch vervangen, even een klus maar dan ben je wel voor vele jaren klaar, zo niet voor altijd.

kellemes zei:
Met voedingsbodem is dat gewoon lastig.. beste manier is toch vervangen, even een klus maar dan ben je wel voor vele jaren klaar, zo niet voor altijd.

Dus dit is normaal ondanks mijn voedingsbodem er nog maar een Drie maanden, tot vier maanden inzit.

Het kan ook zijn dat het vuil tussen het grind zakt door de grote korrelgrootte van het grind.

Neen, het komt echt van de voedingsbodem zelf, dat zie ik door het glas aan de voorkant en als ik het afzuig

Tja. Ik noem het een veel voorkomende beginnersfout om een voedingsbodem te nemen. Ik heb het zelf ook vaak gedaan hoor!
Maar wat is nou het voordeel? Je planten doen het goed voor 3 maand, en dan?

Beter doe je kleibollen bij je planten in. Die gaan 1 jaar mee, en geven geen troep.
Gewoon je bak leeghalen dus en voedingsbodem eruit halen.

Kloot'n werk, maar daarna is het wel relaxt, want je bent er van af 🙂!

Zuig de bodem schoon, met een Sera pijp, zuig je het vuil eruit.

Dat doe ik al elke dag, maar hiervoor mode twee weken( voor de voedingsbodem)

Canon zei:
Tja. Ik noem het een veel voorkomende beginnersfout om een voedingsbodem te nemen. Ik heb het zelf ook vaak gedaan hoor!

Beter doe je kleibollen bij je planten in. Die gaan 1 jaar mee, en geven geen troep.

Heb al zwart zand besteld, maar hoe doe ik het beste, alles eruit, of kunnen de vissen erinblijven? Dan Bv grind eruit grabbelen met een gravelcleaner grote buis. En zand erin leggen of echt volledig alles eruitmet vissen en externe filter ect

Als ik de bodem of een deel eruit wil hebben dan zuig ik het gewoon met een stuk filterslang eruit en voeg af en toe weer een emmer water toe. Anders staat de bak snel droog namelijk.
Wel weer oppassen met een nieuwe bodem en bewoners voor nitriet.

KennesE zei:
Canon zei:

Heb al zwart zand besteld, maar hoe doe ik het beste, alles eruit, of kunnen de vissen erinblijven? Dan Bv grind eruit grabbelen met een gravelcleaner grote buis. En zand erin leggen of echt volledig alles eruitmet vissen en externe filter ect
Canon, er zijn voedingsbodems die jaren werken (Dennerle is zo'n goed merk). Ik leg ze in sommige aquaria zelfs bloot, zonder toplaag. Als het dan uitgewerkt is, gewoon een laagje erop, beetje lateriet bij strooien en klaar is kees.

KennesE, waarom wil je precies een supercleane bodem? Je bak zal m.i. stabieler draaien als de bodem wat "vuil" is. In ieder geval: als je wilt veranderen, zou ik het hele zwik eruit halen, je water zoveel mogelijk recupereren. Filter je extern? Dan kun je deze ook draaiende houden.

Ik moet zeggen dat ik mij kan vinden in de post van Mark. Een gewone bodem met wat kleibolletjes werkt prima.

Krijg je dan terug een nitriet piek door je bodem?

Als je filtering op orde is en je bewaard zoveel mogelijk van het water en je voert de komende tijd iets spaarzamer, dan zou dat geen problemen mogen opleveren.

Zoals ik het op de foto zie lijkt je grind niet heel erg grof, dus zou je kunnen kijken of het af te hevelen is met een breed genoeg slang.. op die manier zou je de dieren in de bak kunnen laten zonder er meteen een modderpoel van te maken aangezien je dan de troep van de voedingsbodem ook meteen opzuigt.
Anders even de dieren uitvangen, zoveel mogelijk water bewaren en de boel 'even' opnieuw inrichten 😉

Ik zou denken aan 2 manieren.

1. de harde snelle weg: Koop een specie kuip. Doe je vissen, verwarming + filter er in. (uiteraard met enig beleid).
bodem leeg, wat je leeg wil hebben, en doe er zand in, zoals je wilt.

2. Langzame weg. Elke dag een paar handen van wat je nu hebt er uit halen. Tot je bak leeg is, en dan langzaam je andere zand er in doen.

Ik verwacht dat beide werken. Vissen kunnen heus wel iets hebben. Ververs wel genoeg de komende tijd. Zo voorkom je doden door nitriet.
Belangrijkste is dat je filter blijft draaien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan