Wat is er nieuw

Vuilklok aansluiten op aftap

FvdP

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2018
Leeftijd
42
Voor ons nieuwe 150cm aquarium wil ik zoveel mogelijk gaan werken met PVC.
Er komt (net zoals bij Biljoenblik) een aftap punt in de kast.
Hierop wil ik dan een gardena koppeling kunnen aansluiten om zo water te kunnen laten weglopen naar een afvoerput.
Eigenlijk wil ik van die mogelijkheid ook meteen gebruik maken om op dat aftap punt nog een splitsing te maken waar ik (ook met een gardena koppeling) een vuilklok/afhevel kan zetten om zo tijdens waterwissels ook meteen af te kunnen zuigen op de bodem.

Mijn vraag is, zou hij door dit principe zelf aanzuigen in het aquarium?
Ik weet dat er kant en klare oplossingen zijn van JBL (aqua in out) en van een paar andere merken, maar ik wil alles het liefst onderin de kast aansluiten op pvc en niet met losse items gaan werken.
Bij de 'aqua in out' krijg je de zuigende werking door de waterkraan open te zetten.
Zou dat principe hier ook werken doordat het aftappunt water begint te laten lopen naar het riool en daardoor dus de afhevelklok aanzuigt?

Excuses voor de slechte tekening 😀
Schermafbeelding 2019-01-23 om 11.51.49.png

Moeilijk te zeggen of dat zo vanzelf gaat zuigen (ik denk het niet)
Als je de slang waar de hevelklok aan zit eerst vult met water, dan de klok in het aquarium hangen, en dan het kraantje openzet heb je meer kans op succes.

• Leuk
Waarderingen: FvdP
Je hebt te weinig flow en druk om het automagisch te laten werken.
zelfs met een venturi is het beperkt, misschien met een zware externe pomp in je aftap leiding maar dan is je bak leeg voordat de hevel is gestart

• Leuk
Waarom werkt het dan wel met zo'n 'Aqua in out' van JBL?

Als dit niet werkt dan betekent het dat ik toch met iets over de bak heenmoet en zelf moet aanzuigen.
Pompjes en dergelijke heb ik weinig zin in.
Wilde het eigenlijk met de aftap mee laten lopen.

Ik doe het met een losse slang. kraantje boven in. om door te lopen.

Simpel, niks meer kranen. Die pomp blijft gewoon werken..

• Leuk
Ik snap dat dat ook werkt, als de rest niks wordt dan zal ik dat ook gaan gebruiken.
Maarja ik ben altijd op zoek naar iets anders of 'mooiers'.
Dat is niet altijd de beste oplossing misschien, maar ik hou van techniek en innovaties.

Als dit niet werkt dan betekent het dat ik toch met iets over de bak heenmoet en zelf moet aanzuigen.
je kan zo'n handpompje tussen de slang van de vuilklok zetten, en dan alsnog laten weglopen op de manier zoal je getekend hebt, en dan kiezen of je het water via de korf van het filter of via de vuilklok weg laat lopen.

• Leuk
Waarom werkt het dan wel met zo'n 'Aqua in out' van JBL?

Pompjes en dergelijke heb ik weinig zin in.
Wilde het eigenlijk met de aftap mee laten lopen.
Omdat je daar onbeperkt water hebt met een relatief hoge druk.
Maar “drukloos” een venturi bedienen en hopen dat het je water mee gaat zuigen denk ik niet dat het gaat werken

• Leuk
Je hebt een 3e kraantje nodig.

Eerst kraan 1 en 3 open. Water stoomt. Kraan 3 sluiten. Kraan 2 openen.

De hevel slang vult tot waterhoogte. Dan kraan 1 dicht doen.

Hevelslang onder water houden.

Dan kraan 3 weer openen. Dit blijft dan aanzuigen.

95F19F6B-F7F2-45A0-A0FC-7B4A317233C7.jpeg

Je hebt een 3e kraantje nodig.

Eerst kraan 1 en 3 open. Water stoomt. Kraan 3 sluiten. Kraan 2 openen.

De hevel slang vult tot waterhoogte. Dan kraan 1 dicht doen.

Hevelslang onder water houden.

Dan kraan 3 weer openen. Dit blijft dan aanzuigen.

Bekijk bijlage 266744

Hmm interessant. Dat maakt het plan toch weer wat aannemelijker.
Alleen wel veel handelingen 😀.
Toch is over nadenken.

Waar loos je je afvalwater? weet niet of het voor een afvoer goed is om bladafval ect te verwerken.

• Leuk
Hmm interessant. Dat maakt het plan toch weer wat aannemelijker.
Alleen wel veel handelingen 😀.
Toch is over nadenken.

Laat ik het zo zeggen. Ik zuig de bodem 1x (misschien 2x) per jaar eens af. Voor de rest tap ik alleen water af.

Dus voor de ene keer, dan zuig ik zelf wel een keertje.

Waar loos je je afvalwater? weet niet of het voor een afvoer goed is om bladafval ect te verwerken.

In het toilet, dus dat moet geen probleem zijn 😛

Laat ik het zo zeggen. Ik zuig de bodem 1x (misschien 2x) per jaar eens af. Voor de rest tap ik alleen water af.

Zo weinig? Wij meestal bij elke waterverversing altijd even snel over de bodem heen. Kan je makkelijk meteen met afhevelen even over de bodem heengaan. Hoopt toch vaak meer vuil op in hoekjes dan je wenst.

Zo weinig? Wij meestal bij elke waterverversing altijd even snel over de bodem heen. Kan je makkelijk meteen met afhevelen even over de bodem heengaan. Hoopt toch vaak meer vuil op in hoekjes dan je wenst.

nee die moet dat wel aankunnen.

ook ik zuig zelden de bodem af, maar heb dan ook geen vuil opbouw gelukkig.
ik voer dan ook vaak diepvriesvoer, wellicht heb je wat aan dit artikel

https://www.aquainfo.nl/mineralisatie/

waar bestaat je afval eigenlijk uit? meer bladafval of toch echt ontlasting?

• Leuk
nee die moet dat wel aankunnen.

ook ik zuig zelden de bodem af, maar heb dan ook geen vuil opbouw gelukkig.
ik voer dan ook vaak diepvriesvoer, wellicht heb je wat aan dit artikel

https://www.aquainfo.nl/mineralisatie/

waar bestaat je afval eigenlijk uit? meer bladafval of toch echt ontlasting?

Beiden, maar op dit moment is het nog een 80cm bakje. Misschien ook net niet genoeg stroming. Maar daarom willen we het bij de aankomende 150cm goed doen.

Om makkelijk vuil af te kunnen hevelen, moet je wel eerst vuil hebben.

En dat laatste is er niet.😀

• Leuk
Hier ook hoor, sinds ik dagelijks diepvries voer heb ik alleen nog bladafval liggen enzo.
Komt allemaal door dat mineralisatie verhaal

• Leuk
Nou dan hoop ik maar dat ik ook weinig vuil heb liggen in de toekomstige bak 😛
En anders doe ik het toch maar gewoon met een losse vuilklok ipv een ingewikkeld systeem.

Hoe vul jij eigenlijk je bak weer @biljoenblik ? Doe je dat ook via de 'aftapplug' ?

Nou dan hoop ik maar dat ik ook weinig vuil heb liggen in de toekomstige bak 😛
En anders doe ik het toch maar gewoon met een losse vuilklok ipv een ingewikkeld systeem.

Hoe vul jij eigenlijk je bak weer @biljoenblik ? Doe je dat ook via de 'aftapplug' ?

Nee hoor. Gewoon met een gieter. Moet toch osmose halen op zolder. Dus dan loop ik 3x met 2 gieters.

• Leuk

Eigenlijk zuig ik de bodem nooit af. En troep ligt er ook niet. Door het water verversen wil het wel een voorkomen dat er wat opstuivend stof is wat ik mee aftap maar dat is het dan ook wel.
Water verversen doet ik met een emmertje en een gieter. Het aquarium is een Juwel rio 180.

• Leuk
Superdeluxe doseer/regelsysteem en water ververs je met een gieter😀

(geintje hoor)

Zit wel wat in, trouwens. Ik heb er wel over nagedacht maar ik heb op de plek zelf geen mogelijkheden. om zo iets te bouwen. Op zich is om zoiets te maken met waterniveau meting/automatische vulling enz. niet eens zo moeilijk. Maar hier kan geen afvoer gemaakt worden, met een heel lange slang of zo iets is ook niet echt gemakkelijker zodat het blijft bij emmer en gietertje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan