Wat is er nieuw

vuurgarnaal en mini japonica-kruisbesmetting?

Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Ik heb in een van mijn bakjes nu een groep vuurgarnalen zitten. Daar zou ik graag mini japonicas aan toevoegen, kan dat zonder problemen of gaat dat mis door verschillende bacterie stammen?

Neej joh kom op zeg ik heb grote japonica's enrode sakura's samen zitten..

Wat is iedereen ineens bang voor kruisbesmetting hebben vele dingen geprobeerd en gecombineerd en ging vrijwel zovaak goed...

Als ze sterven heft meestal andere oorzaak zoveel komt "kruisbesmeting" echt niet voor!

Ja, het kan mis gaan. Zo simpel is het. Geldt voor elke toevoeging aan een bak. Of het nu vaak voorkomt of niet.

~ Ivo

Hier heeft Ivo zeker een goed punt. Bij ons is het in de regel ook meestal wel goed gegaan behalve bij de laatste koop van 2 soorten die beide besmet bleken te zijn.
Maar de kans dat het mis gaat is niet groot hoor.
Voor de zekerheid zou ik altijd Furanol gebruiken ter preventie.
Het is en blijft altijd een gok om samen te voegen.

jessicapilon zei:
Voor de zekerheid zou ik altijd Furanol gebruiken ter preventie.
Het is en blijft altijd een gok om samen te voegen.

Nu heb ik een stel Caridina multidentata's waarvan ik binnenkort de groep wil gaan uitbreiden..
Ik neem aan dat het risico op dit soort besmettingen dan ook bestaat?
En zo ja.. hoe kan ik dan Furanol het beste gebruiken? Gebruik je dan een standaard dosis zoals vermeld in de bijsluiter of zo?
En verder.. ik begrijp dat het door ongewervelden niet verdragen wordt.. nu heb ik geen sierslakken maar wel populaties punt/poel/posthoorn-slakken.. leggen die dan het loodje? Of loopt het zo'n vaart niet?

wel een paardenmiddel zeg, als ik zo lees wat ik via google vind.

Nou ik heb zoooooo vaak gehoord van mensen die iets in hun bak erbij deden waarna hun oorspronkelijke vissen / garnalen plots door gingen....
(vreemd genoeg trouwens juist heel vaak bij vissen, die juist bij de dierenwinkel vandaan kwamen! :S )

Nu doe ik alles eerst een tijdje in quarantaine met 2 van mijn oude vissen/ garnalen. Als dat prima gaat, dan gooi ik ze pas in mijn aquarium.
No way dat ik mijn populatie uitroei, waar ik nu juist zo blij mee ben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan