Wat is er nieuw

Vuurgarnaal redden

mvisser05

Active member
Lid geworden
8 november 2019
Leeftijd
24
Goedenavond allemaal,

ik heb net de tweede nitriek piek gehad, ik wist niet eens dat het mogelijk was. Hierdoor ben ik 2 garnaaltjes verloren.
nu heb ik de bak schoongemaakt en laten testen. De nitriet is weg.
Omdat ik weet dat het mogelijk is dat het nog in een garnaaltje zit stel ik mijn volgende vraag:

ik heb een vuurgarnaaltje, die heb ik al sinds het hele begin, hij heeft ook de eerste nitriet piek overleefd.
nu ik zit te kijken beweegt hij alleen nog maar met zijn mondje en 2 voorpootjes. Heel langzaam, hij heeft ook al niet meer bewogen sinds anderhalf uur.
als het nitriet is, kan ik hem dan nog redden of is het te laat?
wat raden jullie aan om te doen?

Eerst de oorzaak achterhalen. Ammonium wordt omgezet in nitriet. Gaat dat wel goed, in je filter bijvoorbeeld?

Heb je wat info over de bak zoals hoelang hij draait en wat voor onderhoudt je pleegt?

@jessicapilon de bak draait nu ongeveer 5/6 maanden. Ik vervang wekelijks zo een 20% water. Hierna doe ik goede bacteriën erbij en laat het voor de rest met rust. De garnalen geef ik om de dag eten omdat zij ook de resten van het visvoer eten.
Update: de garnaal ligt er nog steeds. Hij beweegt af en toe een heel klein beetje

Er moet na 6 maanden een oorzaak voor deze nitriet want normaliter zou dat niet snel gebeuren. Is de filter niet vervuild of heb je iets anders gedaan met bv de bodem?
Of deze garnaal nog te redden is durf ik niet te zeggen en wellicht zou je kunnen proberen om hem apart in een bakje te zetten met ongeveer dezelfde waterwaarden en dan afwachten. Hoeveel nitriet meet je nu dan nog?

@jessicapilon alle nitriet is eruit. Ik denk dat ik de garnaal even in een apart bakje ga zetten ja. Dan even afwachten

Als je water nu ok is dan zou ik het afwachten want dan heeft apart zetten weinig meerwaarde denk ik en het zal wellicht wel stress geven.
Maar goed het zou mooi zijn als je de oorzaak van de no2 weet te achterhalen.

waarom denk je dat het nitriet is? Hoe reageren de andere bewoners of zaten er alleen 3 vuurgarnalen in?

@ReneR ik heb het water laten testen bij de jumper. Hier doen ze druppel tests. Een paar dagen geleden zat er een klein beetje nitriet in. Toen heb ik 50% water ververst. En vandaag ben ik terug gegaan, ze zeiden dat het nitriet eruit was

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan