Wat is er nieuw

Vuurgarnaal sterfte

• Onderwerp starter Onderwerp starter robert71
  • Startdatum Startdatum
R

robert71

Guest
Hallo Allemaal,

Vorige week heb ik ineens last van garnaal sterfte.
Nadat ik een bosje cabomba had gekocht, kropen de garnalen massaal op het filter van de inlaat.
Nu mis ik wel een hoop garnalen.
Wat is er verkeerd gegaan, ik snap er niks van.
Planten groeien goed en waterwaarden zijn goed.

Groetjes Robert

Ik denk dat de planten met gif waren behandeld. Bij garnalen altijd de planten eerst enkele dagen weken in een emmer water en dat dagelijks verversen.

Het is vaker gebeurd na het plaatsen van cabomba, deze schijnt volgens berichten hier het gif lang vast te houden.

Klopt Ton. Die schijnt het in zich te hebben dus. Daar week je het dus niet makkelijk af.
Ik zet alle planten in een emmer alvorens ze in de garnalenbak komen.

Shit, dan gaan we dat gelijk doen, hopelijk valt er nog wat te redden.
Dus na een week kan de cabomba er wel in?

Of helemaal geen cabomba meer?

Groetjes Robert

Als je op safe wil spelen zou ik geen Cabomba nemen. Zelf wil ik het niet in ieder geval maar zoals bij veel onderwerpen zal een ander er anders over denken misschien.
Datzelfde wordt ook wel over de Anubia gezegd namelijk.
Ik zou anders een flinke waterwissel doen zodat je het gif er deels uithaalt.

Zou ik ook eventueel Toxivec kunnen gebruiken, om de schadelijke stoffen te elimineren?

Robert

Ik denk ook dat een flinke wissel wel voldoende is zoals John ook al aangeeft.
Is er nu nog uitval dan?

Dit is zeker slakken gif in de cabomba. Heeft in me oom zijn garnalen bak een keer 200 vuurgarnalen gekost.

Zou geen risico nemen en 2x een flinke water wissel doen. Beter iets meer verversen dan een risico houden dat het nog aanwezig is in het water.

Hallo Allemaal

De garnalen doen het weer redelijk, zijn weer actief en eten weer.
Idd de cabomba is eruit.
Waterwissel nog niet gedaan, ik denk dat het wel enigsinds meevalt.
Ze zitten niet meer met een kluitje op de spons van de inlaat, maar lekker actief over heel de bak.
Wat is jullie aanraden cabomba weg, of een paar dagen spoelen in een emmer?

Groetjes Robert

Weg.. misschien voor niks, er zijn zat garnalenhouders die het probleemloos bij garnalen houden, maar daar staat ook een grote groep tegenover die cabomba bij garnalen nooit meer zullen vertrouwen, al dan niet terecht 😉

Dat snap ik Mark, maar in dit geval zou ik even geen risico willen nemen.

@TS
Zoals mark al aangeeft zijn de meningen verdeelt en ik heb dacht ik nooit deze plant in de bakken met garnalen gehad.
Dus eigenlijk is de keus aan jou in dit geval 😉.

kellemes zei:
Weg.. misschien voor niks, er zijn zat garnalenhouders die het probleemloos bij garnalen houden, maar daar staat ook een grote groep tegenover die cabomba bij garnalen nooit meer zullen vertrouwen, al dan niet terecht 😉

Ik heb cabomba gehad in een garnalen bak en totaal geen problemen mee gehad. Heb de planten gewoon goed gespoeld 🙂

Cabomba weg gooien, en waterwissel doen, als je wel cabomba wil dan bij een pariculier kopen waar ze al een tijdje in een aquarium staan.

Ja, en ook nog voor de zekerheid eens goed uitspoelen, dat er toch niets giftig meer in de bak kan.

Of ook zoals John zegt, een paar dagen in een emmer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan