Vuurgarnalen en ons leidingwater


W

willy99

Guest
Heb jaren in mijn visioen 450, tussen veel levendbarenden, vuurgarnalen gekweekt, zonder overdrijven er duizenden áán de man gebracht.
Ik ververste wekelijks 10% water en voegde er kh en gh+ toe. Door een periode van gezondheidsproblemen ben ik overgestapt op maandelijks verversen , 50%.
Voeg steeds easy live vloeibaar filter medium toe.
Ik heb mijn vuurgarnalen bestand zien minderen van duizenden naar niks meer.
Heb nu een klein 35 liter aquarium opgestart, en ondanks er geen nitriet of ammoniak is gaan alle garnalen binnen de 3 dagen dood. Andere bewoners zoals endlers doen het prima.
Als ik het leidingwater meet is het niet meer constant van waarden zoals vroeger.
Zou het 50% verversen de oorzaak kunnen zijn en werk ik niet beter met minder verversen en het water oud laten worden? Ik heb zo het vermoeden dat de kwaliteit van ons leidingwater achterruit gegaan is, en er iets in zit waar garnalen niet tegen kunnen.
Huidige waarden, nitriet niks, nitraat heel weinig, ph, 6.8, kh 7, gh 12, geen chloor, co2 normaal
 
Zit er veel verschil in de waarden van je kraanwater en het water in je bak? Als je de helft ververst kunnen er nogal grote schommelingen optreden. garnalen zijn een stuk gevoeliger dan de meeste vissen namelijk.
Zelf ververs ik iets meer dan 10% bij de garnalen.
 
Neen de waarden van het toegevoegde water breng ik op zelfde, of toch zoveel mogelijk, gelijke waarden.
 
Soms vallen groepen garnalem om zonder een echt aanwijsbare reden en wellicht ligt er een ziekte aan ten grondslag.
 
Garnalen en Co2 gaat niet altijd lekker samen, kan het zijn dat je daarin iets kan veranderen?
Of heb je in je kleine bakje geen Co2?

Zoals John al aangeeft, kun je het beste wekelijks een kleine hoeveelheid water verversen, garnalen zijn erg gevoelig voor iedere verandering in waterwaarden en temperatuur.

Heb je misschien een foto van je bakje?
Dan kunnen we even meekijken, bijvoorbeeld naar je planten en dergelijken.
 
Mijn bak gaat 50 % per week, garnalen doen het geweldig, co2 is haast op de max. Maar ieder zijn bak is weer anders natuurlijk. Een foto zou helpen ja!
 
Als je een tijd wekelijks 50% vervangt door kraanwater is niet veel verschil meer.
Alleen wat je zelf toevoegt CO2, plantenvoeding en dergelijke.
 
Mijn bak gaat 50 % per week, garnalen doen het geweldig, co2 is haast op de max. Maar ieder zijn bak is weer anders natuurlijk. Een foto zou helpen ja!
Hier bijna hetzelfde. 50/50 RO met kraanwater en GH+. Eens in de 2 weken 50% verversen, EI voeding: NO3 10-20, PO4 > 1, CO2 > 30PPM. CR's gaan als de brandweer.
 
Ik ben ook wel benieuwd wat hier aan de hand is. Ik heb zelf nu bijna anderhalf jaar een vuurgarnalenbakje voor "erbij" en die populatie groeit moeizaam. Een aantal vuurgarnalen daarvan heb ik naar mijn broertje gedaan en daar kweken ze als gekken. Beide doen we hetzelfde. Grindbodem, kraanwater enz enz
 
Ik ben ook wel benieuwd wat hier aan de hand is. Ik heb zelf nu bijna anderhalf jaar een vuurgarnalenbakje voor "erbij" en die populatie groeit moeizaam. Een aantal vuurgarnalen daarvan heb ik naar mijn broertje gedaan en daar kweken ze als gekken. Beide doen we hetzelfde. Grindbodem, kraanwater enz enz

Misschien praat die bij het opstaan tegen ze Alwin;)
 
Een aantal vuurgarnalen daarvan heb ik naar mijn broertje gedaan en daar kweken ze als gekken. Beide doen we hetzelfde. Grindbodem, kraanwater enz enz
Hebben jij en je broertje er ook andere bewoners bij?
 
Soms is het niet te verklaren waarom ze niet kweken en voordat je er weer erg in hebt zie je opeens weer allemaal dames met eitjes.
 
Dat weet ik, vind het in dit geval (met 2 identieke bakken) alleen hoogst irritant :stom: :)

Vooral omdat ik in dit geval aan het kortste eind trek ;-). Als het mijn primaire bak zou zijn zou ik er ook meer werk van maken maar zolang het zo een beetje doorloopt vind ik het wel prima, maar nieuwsgierig ben ik natuurlijk wel wat het verschil veroorzaakt.

Ik ververste wekelijks 10% water en voegde er kh en gh+ toe.

Als ik het leidingwater meet is het niet meer constant van waarden zoals vroeger.

Ik denk eerlijk gezegd dat je 1 van de weinigen bent hier die gh+ aan kraanwater toevoegt. Ik begrijp dat dit eerder prima voor je uitgepakt heeft maar waarom zou je dat toevoegen ? dat is toch alleen gebruikelijk bij osmose ?
 
Ik voeg het ook enkel toe aan de bakjes met ph verlagende bodem en osmosewater. In het osmosewater zit eigenlijk geen gh meer en dan moet je dat aanvullen inderdaad.
 
Ik ben ook wel benieuwd wat hier aan de hand is. Ik heb zelf nu bijna anderhalf jaar een vuurgarnalenbakje voor "erbij" en die populatie groeit moeizaam. Een aantal vuurgarnalen daarvan heb ik naar mijn broertje gedaan en daar kweken ze als gekken. Beide doen we hetzelfde. Grindbodem, kraanwater enz enz

Je weet soms niet waar het aan ligt. Hier gaat het in de groepen ook met ups en downs.
Mijn citroentjes hebben ook een paar maanden niet gekweekt en ook het tegenovergestelde daarvan.

Ook al zijn de omstandigheden hetzelfde in jullie bakjes, de lichtinval, temperatuur, kan iets anders zijn.
en het blijven rare maar leuke rakkertjes die beestjes.
 
Bekijk media item 845Nu, 7 maand later lijkt het te lukken met de vuurgarnalen.
Korte historie: ondanks ik jaren vele vuurgarnalen gekweekt heb in een vision 450, tussen alle soorten levendbarenden, lukte het mij niet meer om zelfs de simpele vuurtjes in leven te houden.
Heb omstreeks augustus vorig jaar een 30 liter bakje opgestart, en na 14 dagen alles geprobeerd, gelijk welke garnalen stierven binnen de week. Alle waterwaarden waren prima, speciaal voedsel (welke ik vroeger nooit gaf), niks hielp.
Ben uit armoe gestart met enkele heel mooie guppen (uit winkel): Meting van het water uit de zak bevestigde mijn vermoeden dat er zout toegevoegd was. Geen enkele winkel doet het, maar als je de geleidbaarheid meet weet je het wel.
Om die reden 2 koffielepels zout per 10 liter toegevoegd, en bij wekelijks water verversen dit steeds met de helft vermindert. In januari dit jaar uiteindelijk niks van zout meer, 3/4 van de guppen kunnen overhouden en veel heel gezonde jongen.
Omdat de jongen het zo goed deden heb ik het me toch nog maar eens geriskeerd om een 20-tal vuurtjes bij te steken. Wonder boven wonder blijven ze nu leven en zijn super levendig. Ik ververs momenteel 15% wekelijks en gebruik enkel easy life vloeibaar filter medium. Verder niks van toevoeging. Wel vandaag purigen in het filterbakje gedaan i.p.v. actieve kool omdat ik hier zoveel goeds over gehoord heb.
 
Leuk dat ze het nu wel goed doen hoor. Maar hoe weet je wat er precies was toegevoegd want door de geleidbaarheid te meten weet je toch niet precies welke stoffen in het water zitten?
 
Weet na 50 jaar al heel zeker dat er bij guppen zout toegevoegd word in de kwekerijen. Als de winkels die deze vissen aankopen geen zout in hun water doen gaan ze binnen de 14 dagen kapot, juist zoals ze bij ons doen. Ik heb eind vorig jaar de test nog eens gedaan, 6 guppen gekocht welke binnen de 14 dagen kapot gingen. In dezelfde zaak opnieuw gekocht en zout toegevoegd. Zijn deze die nu volop voor jongen zorgen. Ik meet in hun water een geleidbaarheid 6x hoger dan dat uit de kraan, komt niet uit de lucht vallen. En....heb nog geen enkele handelaar weten toegeven dat er zout of iets dergelijks toegevoegd is. Wel van personeel dat er gewerkt heeft. Vandaar.
 
Ja ok ik twijfel niet aan je ervaring Willy maar ik begreep dat je het had waargenomen door enkel de geleidbaarheid te meten. Een 6x hogere geleidbaarheid is wel veel moet ik zeggen.
 

Terug
Bovenaan