Wat is er nieuw

Vuurgarnalen niet te zien!

• Onderwerp starter Onderwerp starter MaeikeLouise
  • Startdatum Startdatum
M

MaeikeLouise

Guest
Hallo allemaal, ik heb in mijn 45 Liter aquarium 10 platy en 14 vuurgarnalen. De garnalen zijn inmiddels volwassen maar zie er slechts af en toe 1. Ze hebben blijkbaar zoveel schuilplaatsen dat ze er niet uit komen. Echter niet de garnalenflat die moeten ze niet 🙁

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik ze meer zie?

Meer garnalen? (heb er wel 30 bijgekocht maar die zijn nog klein dus zitten apart tot ze volwassen zijn en hopelijk jongen hebben).

Ik heb overigens een garnalenflat 6 gats, mosbal, javamos en 2 stukken mopanihout in het aquarium. Tevens een led-bubbel strip waar ze volgends mij graag onder kruipen.

Leg wat lekkers voor in de bak.
schijfje komkommer op vorkje steken, en voor in leggen.
of tabletje voorin.

Ik heb een schijfje komkommer op een vork erin liggen maar nu na 1 uur zitten alleen posthoornslakjes op.

Kan het zijn dat ze alleen 's nachts actief zijn (als de platy slapen)?

Ne, hoor, hier zie ik ze heel de dag.
Veel zelfs.

heb je er vissen bij zitten?

122779_0_82_dsc_0024.jpg

ER zijn ook garnalensticks.
Misschien dat dat lukt.

Ja 10 Platy maar die lijken geen intresse te hebben voor de volwassen garnalen en die volwassen garnaal die ik nu zie lopen doet ook gewoon zn ding.

Waar kan ik zo'n garnalenstick vinden? Misschien toch te weinig garnalen (dat ze zich niet veilig voelen)? Jij hebt er veel meer zie ik.

Die ene garnaal is wel nu hard op weg naar de komkommer 🙂

Ik zie ze hier ook niet heel veel hoor. Heb er denk ik een 60 inzitten en zie er meestal maar een stuk of 10 zitten. Tot ik er eten ingooi, dan komt het hele leger tevoorschijn. Ik voer ze hier spirulinatabletten, verschillende sticks en verse groentes (al eten de appelslakken hier ook graag van mee)

Nou, hier volop. heb er een 100-150 in elke bak.
Als ik zo, geblenderde strip op hang, binnen 5 minuten zitten ze er op.

Bladspinazie, groene kool ,spirulinapoeder, en Gelatine ,
alles geblenderd, en in kaas-vlees bakjes laten drogen,tot het los krimpt.

654222_0_82_dsc_0029.jpg

Heb je hiervoor nog speciale verhoudingen nodig. Zou het graag willen maken 🙂

Nee, hoor. 1 zak blad, 1 zak groenekool gesneden. Mik dat in een grote pan, dan koken.

Hoeveelheid in 2 x blenderen. anders teveel ineens.

Dan in de blender ,, in 2 x. 1 theelepeltje spirulinapoeder. (voervoorvissen. )bij rutger besteld.!!!
En de gelatine had ik 1 zakje met 12 velletjes.

doe als hij te zwaar gaat,wat water bij, en hou het deksel erop)(spatten).

Deed in elke keer, 4-5 velletjes. in lauw water laten weken, dat op het laatst er bij doen.

Donkere kleur is van de spirulina.

IK deed de laatste keer, (eigenwijs) de hele velletjes erin.
Mooi fout ,dus.

In de regel is het zo dat je maar een klein deel van je totale garnalenbestand ziet. Vaak lees je dat mensen bij het uitvangen veel meer hebben en vinden dan ze hadden gedacht.
Eigenlijk is je bak te klein voor zoveel Platy s met je garnalen 😉.

Een ander ding is dat garnalen toch geneigd zullen zijn om zich nog wat meer verdekt op te stellen in de aanwezigheid van vissen. Al hangt het af van de soort vis en ook garnaal.

kellemes zei:
Een ander ding is dat garnalen toch geneigd zullen zijn om zich nog wat meer verdekt op te stellen in de aanwezigheid van vissen. Al hangt het af van de soort vis en ook garnaal.

+1

Gaan ze zich minder verstoppen als ik er meer heb? of is het hopeloos en gewoon 2-3 grote japonicas voor bij de platys kopen en hopen dat de 14 vuurtjes gaan kweken? (heb er net 4 van de 14 gezien na het voeren met spirulina poeder, en ze zijn goed gegroeid en mooi rood geworden)

Ik heb de 30 die ik 4 dagen terug kocht nu apart zitten (heb de baby bak even in tweeen gesplitst, guppen babies verkocht dus dat kon nu). Daar zitten ze dus zonder vis en zie ik ze idd meer. Hoop dat ze het daar leuk vinden zodat ik eerst een beetje populatie kan opbouwen.

Ze laten zich beter zien ,als er geen vissen inzitten.
Kunnen ze vrij rondzwemmen.

Dus moet je keuzes maken.
Of vis,of garnalen.

Kijk eens bij GERRITn,die erbij is gekomen.

Heeft er ook geen vissen bij ,hoor.

Het zal duidelijk van de vissen afhangen, ik heb al een paar jaar vuurtjes in een aqua met vissen en de populatie groeit nog steeds langzaam.
Kijk maar in mijn 80 cm daar staan de foto's van in, elke dag kan ik er zeker een 30 a 40 tellen die vrij rond huppelen door de bak en dan zullen er zeker nog zoveel verstopt zitten.

Zeker niet Bertus 😀
Maar met de vrij felle Danio kyathit hebben ze het overleeft.
En er zullen zeker wel een aantal worden opgesnoept maar de populatie blijft in stand en groeit.

Jawel, per keer gooien ze er een 30 de wereld in.
Blijven er altijd wel over.

Even terug naar de oorspronkelijke vraag van TS.
De garnaaltjes worden altijd wat vrijer als ze met een groter aantal zijn, dan wordt het een populatie en zijn ze minder bang voor uitsterven. althans dat is mijn idee en ervaring.
Dus rustig nog een paar maanden wachten en je hebt een volle bak van ze 🙂

Jawel , Bij stikt het ook van de vuurtjes, wel zonder vissen erbij.
Vandaar die foto.

Ik heb een aantal Sakuras bij de Chuna inzitten en af en toe overleefd er een jong en de populatie blijft dus ook hier in stand en groeit zelfs een klein beetje. Ik denk ook dat het zeer zeker van je vissen afhangt hoe de garnalen zullen reageren. De Chuna zit veelal bovenin en dan laten ze de Sakuras wel met rust. Maar goed, de ideale situatie voor garnalen is denk ik wel een eigen bak zonder vissen.

Ik denk niet dat ik een bak met alleen garnalen wil houden, vind visjes helemaal geweldig namelijk. Mischien dat als ik ze zo leuk blijf vinden mn guppen uit de aqua 20 verkoop en ze daar in doe. Welke nano visjes zouden er dan bij in kunnen zonder te veel te hoeven veranderen?

Ik laat ze voor nu even apart zitten en hoop dat ze snel gaan kweken. Ze zijn nog niet volwassen dus zal nog even duren maar heb wel javamos op nephout, mosbal en garnalenflat en veel planten, dus hoop dat ze happy zijn. Hopelijk komen er snel ergens mooie grote japonicas beschikbaar voor bij de platy en blijven ze van de 14 vuurtjes af.

Aangezien Vuurtjes snel kweken is het niet zo erg als er wat jongen worden opgegeten.
Dus wat dat betreft kunnen ze samen en zul je wat minder jongen van de Vuurtjes op de koop moeten nemen als je ze samen zou willen houden.
Je kan er nog even goed over nadenken natuurlijk 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan