Wat is er nieuw

Vuurgarnalen overleven de opstartfase?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gaarten
  • Startdatum Startdatum
G

Gaarten

Guest
Goedemiddag,

Ik ben momenteel bezig met opstarten van een 60cm bak. Ik las dat ik eerst zo'n drie weken moet wachten met vissen kopen. Onder andere vanwege een nitriet-piek die eraan zit te komen. Tegelijkertijd lees ik dat vuurgarnalen taaie beestjes zijn. Nu vroeg ik me af of (om het wachten een beetje te verzachten 😉 ) het mogelijk is om wel al vuurgarnalen in de bak te zetten.

Nee dat moet je echt niet willen, garnalen zijn vele malen gevoeliger dan vissen, als je dan toch wat in je bak wil doen, stop er dan 1 appelslak in, heb je iets om naar te kijken en bevorderd de opstart

Mijn advies is, niet doen, mogelijk overleven ze het maar waarom spelen met het leven van een dier?
Geduld is een schone zaak.

Ze zijn vrij sterk voor een garnaal maar het zijn en blijven garnalen en ik denk dat ze een goede nitrietpiek niet overleven. Lekker de natuur zn gang laten gaan en een beetje voer verkruimelen zou ik zeggen.

Ik zou het niet doen, gewoon idd wat voer verkruimelen en je water waardes checken de eerste 3-4 week.

Ik spreek uit ervaring, het kan zeker. Ik had in een bakje van 10 liter de eerste dag al 5 vuurgarnalen erin gedaan, en ze leven een half jaar pater nog steeds allemaal. Hoe wil je een nitrietkringloop opbouwen zonder nitriet? Een theorie is voer, maar dat duurt 2 maanden. Ik zeg niet dat het niet zinder risico is!

je kan prima bakken op starten met garnalen heb het zelf ook meerderen keren gedaan en ken een berg mensen die het ook hebben gedaan je kan wel een deel van je garnalen verliezen in het begin

Soms kan het goedgaan maar het is en blijft een gok denk ik en het hangt mede denk ik af af van de belasting van de bak tijdens de opstartperiode. Ik zou zo n risico niet nemen want met het leven van een garnaal wil je toch niet spelen 😉

ik heb zelf altijd met jongen garnalen gedaan dat gaat wel echt goed heb ik het idee
Als dat voor jou werkt oké.
Ik zou het risico niet onnodig willen lopen.
Als je bv een lekke bak hebt snap ik dat je wat moet maar waarom mensen niet een paar weken kunnen wachten snap ik niet zo goed.

Als dat voor jou werkt oké.
Ik zou het risico niet onnodig willen lopen.
Als je bv een lekke bak hebt snap ik dat je wat moet maar waarom mensen niet een paar weken kunnen wachten snap ik niet zo goed.
ja blijft tog appart laatst ook een klant had 3 bakken in gedraait aleen in 1 van de bakken deden ze het nie goed alles was het zelfde

ja blijft tog appart laatst ook een klant had 3 bakken in gedraait aleen in 1 van de bakken deden ze het nie goed alles was het zelfde
Garnalen blijven vreemde snuiters idd🙂

Ik spreek uit ervaring, het kan zeker. Ik had in een bakje van 10 liter de eerste dag al 5 vuurgarnalen erin gedaan, en ze leven een half jaar pater nog steeds allemaal. Hoe wil je een nitrietkringloop opbouwen zonder nitriet? Een theorie is voer, maar dat duurt 2 maanden. Ik zeg niet dat het niet zinder risico is!
2 maand? 3-4 week is genoeg. Gewoon voedsel verkruimelen of eventueel gewooon 15 druppels puur ammoniak per dag er in druppelen totdat je een nitriet spike krijgt. Je kunt ook gewoon van die filter bacterie boosters halen en die gelijk met je filter er in doen.

Toen ik een aantal weken mijn garnalenbakje heb opgestart heb ik een behoorlijk hoge nitrietpiek gehad, waarschijnlijk omdat ik uitschoot met het voer, de piek is zeker 4 mg geweest en heeft een paar dagen aangehouden.
Tot mijn grote verbazing zag ik 3 weken later plots een garnaaltje rondhuppelen, deze zal meegekomen zijn uit mijn grote bak met de planten.

Dit garnaaltje (malawa of mini Japonica) heeft dus al die tijd in de bak gezeten, waaruit dus blijkt dat het erg sterke diertjes zijn.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het goed is om direct garnalen in je opstartende bak te gaan plaatsen.

2 maand? 3-4 week is genoeg. Gewoon voedsel verkruimelen of eventueel gewooon 15 druppels puur ammoniak per dag er in druppelen totdat je een nitriet spike krijgt. Je kunt ook gewoon van die filter bacterie boosters halen en die gelijk met je filter er in doen.
Iedereen zijn eigen manier he.

10 vuurgarnaaltjes in een bak van 54 liter... Ik zeg niet dat er géén risico aan zit, maar ik zou het wel aandurven. In het begin gewoon veel verversen, en verder niet rommelen aan de bak en het filter.

Geduld is een schone zaak.
Zoals Ton schrijft is ook mijn mening dat geduld een schone zaak is.
In de aquariumhobby gaat dit nog vele malen terug komen. En vaak zullen de potjes met geduld op zijn. Maar toch; Adopt the pace of nature. Her secret is patience.

Waarom een risico lopen met dieren als het niet noodzakelijk is? Een bakje zonder dieren is prima met een week of 4 in te draaien, daar zijn normaal gesproken echt geen 8 weken voor nodig. Wat zijn 4 weken tegenover de jaren dat een bakje zal blijven staan?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan