Wat is er nieuw

Vuurtetra´s steeds ziek

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Frambozenhaai
  • Startdatum Startdatum
F

Frambozenhaai

Guest
Ik heb pech met mijn vuurtetras. Heb er nu 2 verloren van de 6, geen idee wat er nu uiteindelijk mee aan de hand was. Ze werden mager, verloren hun kleur en een paar dagen later was het over en uit.

Sinds een paar dagen was er weer 1 vuurtetra aan het stilhangen en gedroeg zich ziek. Afzonderen van de rest.
Alleen dit keer geen vermagering en kleurverlies, maar het tegenovergestelde. Een enorm dikke buik. Ook afzonderen en niet eten.
Tot op een gegeven moment het leek dat het over en uit was met deze tetra, viel me op dat er iets uit haar achterwerk kwam.
Ik heb haar verder in quarantaine met rust gelaten. De quarantainebak heeft geen bedekking op de bodem en het viel me op dat de bak binnen no time gevuld was met witte rommeltjes, niet echt herkenbaar als eitjes.
Op een gegeven moment is de vis toch overleden. Ik heb haar uit het water gehaald en bekeken. Ze had nog steeds een dikke buik. Er hing nog steeds iets uit haar achterste. Het leek wel of ze verstopt zat. Een beetje druk op de buik (sorry visje) en er kwam een klodder aan wittigheid uit en wat ronde doorzichtige balletjes. Eitjes?

Wat nu? Zijn die bevrucht? Of worden die pas na het leggen bevrucht? Hou ik die apart in die quarantainebak? Of is het iets anders? Ik kan er bijna niks over vinden op het net.

Wie weet het?

Ik heb een Juwel Rekord 800 110Liter
Waterwaardes:
No3 10
No2 0
Gh >14�d
KH 6-10
PH 7,2
Cl2 0

Overige bewoners: 3 Plattys, 3 Guppies, nu nog 3 vuurtetraatjes en 7 kardinaaltetras.
 
Iets uit het achterwerk kan duiden op draadwormen:

Draadwormen
Symptomen: De vis verliest zijn eetlust en vermagert. De ontlasting is slijmerig en licht van kleur. Soms kun je wormen uit de anus van de vis zien steken.
Behandeling: Voor draadwormen zijn antiwormmiddelen op de markt. bron

Nu je vis niet vermagerde maar juist dik werd kan op verschillende dingen duiden. Door interne beschadiging of verstopping. Of misschien door (een combinatie met) een bacteriele infectie zoals buikwaterzucht. Stonden zijn schubben open als een denneappeltje?
 
Nee. Nou is dat met zo�n klein visje zowiezo best moeilijk om te zien, maar vis was gewoon dik. Ontlasting zie je bij zo�n minivisje ook bijna niet. Maar, er kwamen ook eitjes uit, dus ik denk gewoon dik van eitjes. Maar waarom heeft ze dat niet overleefd? Of zijn dat eitjes van wormen geweest? Heb werkelijk geen idee.
 
Heeft iemand nog een zinnige opmerking over het al dan niet bevrucht zijn van de eitjes voordat ik de quarantainebak weer leegkiep?
 
Eitjes worden door vrouwtjes vuurtetra's normaliter afgezet tussen fijnbladige plante en daarnabevrucht door het mannetje. Er is geen mannetje bij geweest in het quarantainebakje toch?
 
Nee precies, maar ik kon die info nergens vinden online, dus vandaar mijn vraag.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan